Mass media a kultura masowa 3301-zka1514
Kurs omawia mechanizmy i tendencje współczesnego rynku mediów w Stanach Zjednoczonych. Wprowadza studentów w teorię kultury, ze szczególnym uwzględnieniem pojęć kultury popularnej i masowej. Głównym celem kursu jest omówienie wzajemnej bezpośredniej zależności pomiędzy środkami masowego przekazu a kulturą masową. Zjawiska te są wzajemnie uwarunkowane, co można wykazać przez np. porównanie głównych treści i form kultury masowej z cieszącymi się największą popularnością gatunkami radiowymi i telewizyjnymi. Kurs skupi się na podejściu do mediów jako nośników kultury masowej.
Podstawowe pola tematyczne:
1. Główne teorie kultury.
2. Typy i podtypy kultury.
3. Pojęcie kultury masowej.
4. Funkcje kultury masowej.
5. Współczesne media amerykańskie.
6. Popularne gatunki radiowe i telewizyjne.
7. Prasa jako nośnik kultury masowej.
Zależnie od zainteresowań danej grupy lista tematów zostanie rozszerzona o tematy uzgodnione ze studentami, jak na przykład:
- seriale,
- opery mydlane,
- reklama w mediach,
- wiadomości jako produkt,
- talk shows,
- reality shows,
- Hollywood jako zjawisko kultury masowej,
- tzw. prasa kobieca,
- przemoc w mediach,
- kreowanie celebrities.
Zasady i wymagania:
- aktywny udział w zajęciach,
- obecności zgodnie z zasadami studiowania w Instytucie Anglistyki,
- prezentacja wybranego tematu,
- test zaliczeniowy.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
PRZED 2022/23
WIEDZA student:
- zna mechanizmy komunikacji masowej
- zna pojęcie kultury masowej i pojęcia pokrewne
- zna główne media w USA
UMIEJĘTNOŚCI
- umie wyjaśnić zależności pomiędzy mediami i kulturą masową
- umie analizować techniki i strategie mediów
- umie analizować cechy, mechanizmy, wpływy kultury masowej
POSTAWY
- rozumie funkcjonowanie mass mediów
- rozumie wpływ, rolę kultury masowej
- świadomie odbiera treści kultury masowej
OD 2022/23
Wiedza: Absolwent zna i rozumie
K_W02 w sposób pogłębiony tendencje rozwoju badań medioznawczych, na przykładach z rynku mediów w USA
K_W04 w sposób pogłębiony zasady projektowania badań kulturoznawczych, a w szczególności stosowania metod i narzędzi w formułowaniu problemów badawczych w zakresie komunikacji i mediów, ich historii, ewolucji i zasad działania
Umiejętności: Absolwent potrafi
K_U01 posługiwać się zaawansowaną terminologią i aparatem pojęciowym z zakresu kulturoznawstwa, szczególnie w zakresie komunikacji masowej i środków masowego przekazu
K_U03 wykorzystać zdobytą wiedzę do opisania i rozwiązania problemu oraz wykonania projektu dotyczącego tematyki z zakresu komunikacji masowej i środków masowego przekazu na przykładzie mediów działających w USA
K_U04 w sposób pogłębiony analizować i syntetyzować treści i zjawiska kulturowe w kontekście społecznym, historycznym i gospodarczym
K_U06 samodzielnie wyszukiwać informacje w różnych źródłach i oceniać ich przydatność do pracy z zakresu tematyki kursu
K_U07 korzystać z nowoczesnych technologii w procesie zdobywania wiedzy oraz porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych
K_U09 przedstawić zdobytą wiedzę w sposób spójny, precyzyjny i poprawny językowo, posługując się językiem angielskim na poziomie C2 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, dobierając odpowiednio formy wypowiedzi do sytuacji komunikacyjnej, oraz komunikować się z innymi, zróżnicowanym kręgami odbiorców (kompetencje mediacyjne) P7S_UK
Kompetencje społeczne: Absolwent jest gotów do
K_K02 kształcenia ustawicznego, rozwoju osobistego i zawodowego wykorzystując wiedzę i umiejętności uzyskane w trakcie zajęć
K_K03 wzięcia odpowiedzialności za pracę własną i poszanowania pracy innych
K_K04 krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności w zakresie tematyki zajęć
K_K06 dbałości o zachowanie dziedzictwa kulturowego z równoczesnym poszanowaniem różnorodnych zachowań kulturowych i poglądów jednostkowych, głównie na przykładzie mediów operujących w USA
Podczas dyskusji na zajęciach studenci nabywają umiejętności wyrażania myśli jasno, spójnie, logicznie i precyzyjnie, językiem poprawnym gramatycznie, fonetycznie i pod względem słownictwa.
Kształcenie językowe na poziomie minimum B2+
Kryteria oceniania
1. Prezentacja, udział w dyskusjach, zaliczenie pisemne - test końcowy; zaliczenie poprawkowe - test; dopuszczalne 2 nieobecności
2. Edycja on-line z wykorzystaniem: Moodle IA, GoogleMeet, @uw.edu.pl
Metody: jak wyżej
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Fellow, Anthony. American Media History, Wadsworth Publishing, 2012
Gołębiowski, Marek. An Encyclopedia of American Culture. Peter Lang, Bern, 2016
McQuail, Denis. McQuail's Mass Communication Theory, SAGE, London, 2010
Samovar,Larry, Porter, Richard, McDaniel, Edwin R. Intercultural Communication: A Reader. Cengage Learning, 2014
Pew Research Center źródła online
źródła online: strony oficjalne, kodeksy, regulacje prawne, etc.
materiały od nauczyciela i autorów prezentacji
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: