Rola świadomości w nauczaniu i uczeniu się języka obcego - Sem. mgr 4 3301-ZNJSS4MO
Cele seminarium:
- pomoc słuchaczom w dopracowaniu dziedziny badań; określenie tematu ich pracy.
- pomoc w przygotowaniu badania do pracy magisterskiej na etapie planowania, pilotażu, przeprowadzenia badania oraz jego opracowania i omówienia.
- pomoc w procesie tworzenia pracy magisterskiej (na etapie wyszukiwania materiałów źródłowych, pisania konspektu pracy i wersji roboczych).
- przegląd współczesnych tendencji w językoznawstwie stosowanym i glottodydaktyce.
Semestr 1:
- wstęp do współczesnych obszarów badawczych w metodyce nauczania języka angielskiego (m.in. świadomość językowa, językoznawstwo korpusowe, nauczanie integrujące język obcy i przedmiot).
- wstęp do metodologii badań empirycznych: przegląd podstawowych narzędzi badawczych.
- wstęp do krytycznego czytania raportów badawczych i literatury przedmiotu.
Semestr 2:
- metodologia badań empirycznych - c.d.
- krytyczne czytania raportów badawczych i literatury przedmiotu - c.d.
- prezentacje: przedstawienie głównych założeń pracy, w tym mówienie części teoretycznej, zarys badań własnych, bibliografia.
- przegląd głównych dziedzin glottodydaktyki.
Semestr 3:
- metodologia badań empirycznych - c.d.
- przegląd głównych dziedzin glottodydaktyki.
- indywidualne konsultacje.
Semestr 4:
- indywidualne konsultacje.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
● Student zna i używa terminologii z dziedziny językoznawstwa angielskiego stosowanego.
● Student rozumie podstawowe i zaawansowane pojęcie z dziedziny językoznawstwa angielskiego stosowanego.
● Student potrafi zanalizować tekst naukowy.
● Student zna i potrafi zastosować podstawową strukturę testu naukowego.
● Student potrafi użyć właściwych sformułowań należących do rejestru formalnego.
K_W02 zaawansowana znajomość kluczowych metodologii i teorii, współczesnych nurtów i kierunków rozwoju badań nad literaturą, kulturą i językiem, ze szczególnym uwzględnieniem kontekstu anglojęzycznego;
K_W07 zna i rozumie zasady projektowania zaawansowanych badań filologicznych, a w szczególności twórczego stosowania metod i narzędzi w formułowaniu problemów badawczych oraz testowaniu hipotez;
K_W12 zna zasady i normy etyczne w nauce;
K_U06 potrafi ocenić przydatność różnych koncepcji teoretycznych do prowadzenia zaawansowanych badań filologicznych i do zróżnicowanych zastosowań praktycznych;
K_U07 umie analizować badania, definiować je, śledzić przebieg ich realizacji, jak i prowadzić własne zadania badawcze; umie sformułować problem i wyznaczyć metodę;
K_U10 umie sprawnie wyszukiwać informacje w różnych źródłach, oceniać ich przydatność, interpretować je pod kątem teoretycznym i praktycznym w kontekście anglistycznym;
K_K03 rozumie w pełni etyczny wymiar swojej działalności i przestrzega zasad etyki zawodowej;
K_K04 jest gotów do wzięcia pełnej odpowiedzialności za pracę własną, równocześnie uznając i szanując pracę innych;
K_K07 potrafi wyrażać siebie w sposób spójny, przejrzysty, logiczny i konkretny w celu efektywnego funkcjonowania w kontaktach z innymi.
Kryteria oceniania
Ocena wystawiona na podstawie:
- obecności na zajęciach (dopuszcza się dwie nieobecności)
- zaangażowania w pracę na zajęciach
- przeczytania ze zrozumieniem zaleconej literatury własnej
- przygotowania zadań domowych
Seminarium magisterskiej 4 kończy się przedłożeniem ostatecznej wersji całości pracy.
Jeśli przedmiot prowadzony jest w trybie zdalny, student zobowiązany jest posiadać włączoną kamerę i mikrofon.
Literatura
Bielska, J. (2006) Between Psychology and Foreign Language Learning. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Brown, J. D. (1988) Understanding Research in Second Language Learning. Cambridge: CUP.
Brzeziński, J. (2000) Badania eksperymentalne w psychologii i pedagogice. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
Brzeziński, J. (2003) Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: PWN.
Cohen, L. and Manion, L. (2000) Research Methods in Education. London and New York: Routledge.
Dakowska, M. (2007) Teaching English as a Foreign Language. A Guide for Professionals. Warszawa: PWN.
Ellis, R. (1994) The Study of Second Language Acquisition. Oxford: OUP.
Komorowska, H. (2007) Nauczanie języków obcych. Polska a Europa. Warszawa: Academia.
McCall R. (1994) Fundamental Statistics for Behavioral Sciences. Forth Worth: Hartcourt Brace College Publishers.
Piechurska-Kuciel, E. (2005) The Importance of Being Aware. Advantages of Explicit Grammar Study. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
Porte, G. K. (2002) Appraising Research in Second Language Learning. Amsterdam: John Benjamins.
Richards, J. C. and Renandya W. A. (eds.) (2002) Methodology in Language Teaching. An Anthology of Current Practice. Cambridge: CUP.
Schmidt, R. (ed.) (1995) Attention and Awareness in Foreign Language Learning. Technical Report #9. Honolulu, Ha: University of Hawaii Press.
Seliger, H. W. and Shohamy, E. (1989) Second Language Research Methods. Oxford: OUP.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: