Tłumaczenia i media - Sem. mgr 3 3301-ZNJSS3KE
Cele niniejszego seminarium magisterskiego "Translation and Media" to: wprowadzenie do historii oraz bieżących praktych w teorii przekładu; zapoznanie studentów ze społecznymi kulturalnymi aspektami przekładu; analiza i krytyczny odbiór przekładu literackiego; jak również danie studentom możliwości przedstawienia wyników swoich badań w przejrzysty sposób, zgodnie ze zdefiniowanymi kryteriami akademickimi. Niniejsze seminarium poświecone jest także analizie ról, jakie odgrywa tłumaczenie w masowej komunikacji medialnej i obejmuje: reklamę, kino, opery mydlane, muzykę, itd. Nacisk kładziony będzie na kwestie wielokulturowe, specyfikę kulturową, jak również na identyfikację lokalną bądź globalną. Studenci będą mieli do przeanalizowania wiele przykładów "case studies", takich jak międzynarodowe kampanie reklamowe, czy tłumaczenia scenariuszy filmowych. Studenci zapoznają się także z teoretycznymi aspektami zawartymi w wielokulturowym tłumaczeniu, a podczas całego kursu nacisk kładziony będzie na strategie tłumaczeniowe. Badaniu poddane zostaną także tłumaczenia i/lub adaptacje tekstów literackich do kina czy telewizji - obejmować będą międzykulturowe i między-semiotyczne tłumaczenia. Ponadto następujące teorie tłumaczenia zostaną przedstawione: teoria polysystemu, Skopos; relatywizm, teoria post-kolonialna, teoria płci.
Oczekuje się, że na zakończenie dwuletniego seminarium studenci przedłożą swoje prace magisterskie. Aby osiągnąć ten cel, studenci winni ściśle współpracować ze swoim promotorem, aby upewnić się, czy wybrany przez nich temat poddany został wystarczającej analizie, praca napisana i przedstawiona została poprawnie zarówno pod kątem językowym jak i pod kątem formy, oraz prawidłowego doboru bibliografii. Seminaria przeprowadzane będą zarówno w grupach jak i podczas indywidualnych konsultacji.
Kształcenie językowe na poziomie B2+.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
- ma uporządkowaną wiedzę z zakresu historii, historii literatury oraz dziejów sztuki Wielkiej Brytanii, Stanów Zjednoczonych i innych
krajów obszaru języka angielskiego
- rozumie w stopniu podstawowym kody kultury determinujące kontakty między przedstawicielami różnych kultur, zwłaszcza w kontekście
krajów obszaru języka angielskiego
Umiejętnośći
- potrafi rozpoznawać symbole kultury i posługiwać się kodami kulturowymi w kontaktach z przedstawicielami kultur krajów obszaru języka
angielskiego oraz generalnie w interakcjach międzyosobowych oraz międzykulturowych 7
- umie wyszukiwać informacje w różnych źródłach, oceniać ich przydatność, interpretować je pod kątem teoretyczny
Kompetencje społeczne
- rozumie etyczny wymiar swojej działalności i przestrzega zasad etyki zawodowej
- czuje się odpowiedzialny za pracę własną i szanuje pracę innych
Podczas dyskusji na zajęciach studenci nabywają umiejętności wyrażania myśli jasno, spójnie, logicznie i precyzyjnie, językiem poprawnym gramatycznie, fonetycznie i pod względem słownictwa.
K_W02 zaawansowana znajomość kluczowych metodologii i teorii, współczesnych nurtów i kierunków rozwoju badań nad literaturą, kulturą i językiem, ze szczególnym uwzględnieniem kontekstu anglojęzycznego;
K_W07 zna i rozumie zasady projektowania zaawansowanych badań filologicznych, a w szczególności twórczego stosowania metod i narzędzi w formułowaniu problemów badawczych oraz testowaniu hipotez;
K_W12 zna zasady i normy etyczne w nauce;
K_U06 potrafi ocenić przydatność różnych koncepcji teoretycznych do prowadzenia zaawansowanych badań filologicznych i do zróżnicowanych zastosowań praktycznych;
K_U07 umie analizować badania, definiować je, śledzić przebieg ich realizacji, jak i prowadzić własne zadania badawcze; umie sformułować problem i wyznaczyć metodę;
K_U10 umie sprawnie wyszukiwać informacje w różnych źródłach, oceniać ich przydatność, interpretować je pod kątem teoretycznym i praktycznym w kontekście anglistycznym;
K_K03 rozumie w pełni etyczny wymiar swojej działalności i przestrzega zasad etyki zawodowej;
K_K04 jest gotów do wzięcia pełnej odpowiedzialności za pracę własną, równocześnie uznając i szanując pracę innych;
K_K07 potrafi wyrażać siebie w sposób spójny, przejrzysty, logiczny i konkretny w celu efektywnego funkcjonowania w kontaktach z innymi.
Kryteria oceniania
Poza uczęszczaniem na seminaria, przygotowywaniem prac domowych i aktywnym uczestnictwem w zajęciach, studenci zobowiązani są:
-w pierwszym semestrze: napisać krótką pracę (3-5 stron, Times New Roman 12, odstępy 1,5 wiersza) na wybrany temat związany z
jednym z zagadnień omawianych na zajęciach i łączący się z tematem pracy magisterskiej; sformułować temat pracy magisterskiej;
- w drugim semestrze: napisać pierwszy rozdział pracy;
- w trzecim semestrze: przygotować prezentację związaną z tematem pracy magisterskiej; napisać kolejny rozdział pracy;
- w czwartym semestrze: przygotować całą ostateczną wersję pracy magisterskiej do końca kwietnia.
Dopuszczalne są 2 / 3 nieobecności.
Dopuszczalne jest 20% nieobecności.
Literatura
Baker, Mona (ed.). 1998. Routledge Encyclopaedia of Translation Studies. London: Routledge, (and subsequent editions).
Bassnett, Susan. 2002.Translation Studies. 3rd edition. London: Routledge,
Bassnett, Susan & Trivedi, Harish. 1999. Postcolonial Translation. London: Routledge.
Bassnett, Susan & André Lefevere André, eds. 1988. Constructing Cultures. Clevedon/Philadelphia: Multilingual Matters
Branston, G. & Stafford, R. 2006.The Media Students' Book, Routledge.
Catford, John C. 1965. A Linguistic Theory of Translation. Oxford: Oxford University Press.
Cattrysse, Patrick, 'Mutimedia and Translation: Methodological Considerations', Multi(media) Translation Publishing House 2001. Eds. Yves Gambier and Henrik Gottlieb.
Chesterman, A. 1997. Memes of Translation. Amsterdam and Philadelphia: Benjamins.
Cintas, Jorge Diaz, 'Striving for Quality in Subtitling: The Role of a Good Dialogue List, Multi(media) Translation Publishing House 2001. Eds. Yves Gambier and Henrik Gottlieb.
Cronin, Michael. 2004. Translation and Globalization. London: Routledge.
Cronin, Michael. 1996. Translating Ireland: translation, languages, cultures. Cork.
Cronin, Michael. 2000. Across the Lines: Travel, Language, Translation. Cork.
Curran, J. & Morley, D. (eds) 2006. Media and Cultural Theory. London: Routledge, 2006.
Delebastita, Dirk. 1990. 'Translation and the Mass Media' in: Translation History and Culture, Pinter Publishers, London, pp. 97-109. Eds. Susan Bassnett and Andre Lefevere.
Korzeniowska, Aniela. 1998. Explorations in Polish-English Mistranslation Problems. Warsaw.
Hatim, Basil. 2001. Teaching and Researching in Translation, 2001, Essex.
Kuhiwczak, Piotr & Korzeniowska, Aniela. 1998. Successful Polish-English Translation: Tricks of the Trade, Wydawnictwo Naukowe PWN S.A., Warsaw,
Kuhiwczak, Piotr & Littau Karin. 2007. A Companion To Translation Studies. Multilingual Matters.
Lefevere, André. 1992. Translation, Rewriting and the Manipulation of Literary Fame. London: Routledge.
Munday, Jeremy. 2001. Introducing Translation Studies. London: Routledge.
Naremore, James. 2000. Film Adaptation. Athlone,
Newmark, Peter 1981. Approaches to Translation. Oxford: Pergamon Press.
Nida, Eugene A. 1964. Towards a Science of Translating. Leiden: Brill.
Nord, Christiane. 1997. Translation as a purposeful activity. Manchester: St. Jerome Publishing.
Paquin, Robert. 1998. 'Translator, Adapter, Screenwriter Translating for the audiovisual', Translation Journal, vol. 2, no. 3, July.
Schwarz, Barbara. 2002. 'Translation in a Confined Space- part 1', Translation Journal, vol. 6, no. 4, October.
Schwarz, Barbara. 2003. 'Translation in a Confined Space- part 2', Translation Journal, vol. 7, no. 1, January.
Stam, Robert and Alessandra Raengo (eds). 2005. Literature and Film: A Guide to the theory and Practice of Film Adaptation. Blackwell,
Szarkowska, Agnieszka. 2005. 'The Power of Film Translation' Translation Journal, vol. 9, no. 2 April.
Toury, Gideon. 1995. Descriptive Translation Studies and Beyond. Amsterdam and Philadelphia: Benjamins.
Toury, Gideon. 1980. In Search of a Theory of Translation. Tel Aviv: The Portor Institute for Poetics and Semiotics.
Tytler, Alexander F. [1790] 1978. Essay on the Principles of Translation. (Amsterdam Classics in Linguistics 13.) Amsterdam: Benjamins
Venuti, L. ed. 2005. The Translation Studies Reader. London and New York: Routledge, Media
Zatlin, Phyllis. 2005.Theatrical Translation and Film Adaptation. Multilingual Matters.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: