Kontrkultura, młodzież, bunt. Lata sześćdziesiąte w literaturze,sztuce i muzyce 3301-ZLB2042
Kurs poświęcony jest latom 60 ubiegłego wieku oraz ich społecznym, kulturowym i politycznym kontekstom. Lata 60 to czas społecznych transformacji, kulturowych innowacji i młodzieżowej rebelii, które do dzisiaj prowokują kontrowersje – według niektórych, to właśnie w tamtej dekadzie mają swój początek różne nurty emancypacyjne, które utorowały drogę do naszej współczesności, takie jak ruch praw obywatelskich, ruch wyzwolenia kobiet, gay lib czy rozmaite nurty świadomości ekologicznej. Dla innych, lata 60 to ślepa uliczka liberalizmu, która musiała doprowadzić do powrotu konserwatyzmu w następnym dziesięcioleciu. Podczas kursu omówimy subkultury młodzieżowe powstałe w latach 60, kiedy młodzież stała się świadoma swojego znaczenia jako ważna siła społeczna, kulturowa i ekonomiczna, tworząc i narzucając reszcie społeczeństwa własną muzykę, modę, styl życia. Będziemy rozmawiać o „społeczeństwie przyzwolenia” i rewolucji seksualnej, w której wyniku doszło nie tylko do złagodzenia norm moralnych i społecznych, ale także do likwidacji cenzury obyczajowej w literaturze, filmie i teatrze. Prześledzimy również ewolucję muzyki rockowej, która w tej dekadzie uznana została za sztukę, nierzadko dzięki swoim formalnym poszukiwaniom inspirującą dla twórców jazzowych czy klasycznych, ale też odzywającą się głosem społecznego i politycznego protestu. W trakcie kursu przyjrzymy się obrazom lat 60 w literaturze brytyjskiej, a także w tekstach rockowych, sztuce i filmie. Nasze dyskusje dotyczyć będą takich problemów jak pojęcie kontrkultury i społeczeństwa alternatywnego (Roszak), krytyka kultury masowej, mass mediów, konsumpcjonizmu i społeczeństwa technokratycznego (Marcuse); ruch studenckiego protestu; działalność Sytuacjonistów i ich wizja rewolucji, sztuki, spektaklu i życia codziennego; hippisi i ich komuny; rola muzyki folkowej i rockowej jako głosu pokolenia; Beatlesi i Bob Dylan jako ikony kontrkultury; Swingujący Londyn i moda lat 60; antypsychiatria jako krytyka społecznej represji; narkotyki i psychedelia w kulturze lat 60; Orient i kontrkultura. Zajmiemy się tymi zagadnieniami, omawiając ich obrazy w literaturze brytyjskiej tego okresu (np. w twórczości poetów liverpoolskich, poezji protestu Adriana Mitchella czy w prozie Alexandra Trocchciego), a także w dziełach powstałych w późniejszym czasie, zajmujących zdystansowane i nierzadko krytyczne stanowisko wobec tego dziesięciolecia (np.w powieściach Homo historicus Malcolma Bradbury’ego, Marzyciele Gilberta Adaira czy Na plaży w Chesil Iana McEwana). Kurs kończy się pisemnym zaliczeniem.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
WIEDZA
1. poznaje / zgłębia kody kultury determinujące kontakty między przedstawicielami różnych kultur, zwłaszcza w kontekście krajów obszaru języka angielskiego
2. zdobywa / pogłębia świadomość istoty symboli kultury i ich roli w odczytywaniu wytworów kultury, takich jak literatura, kultura popularna, sztuki piękne
3. zdobywa / pogłębia wiedzę o symbolicznym podłożu interakcji w ramach jednej kultury oraz między kulturami
UMIEJĘTNOŚCI
1. potrafi interpretować, analizować, hierarchizować, syntetyzować treści i zjawiska w ich wymiarze językowym, kulturowym, społecznym, historycznym, gospodarczym
2. potrafi rozpoznawać symbole kultury i posługiwać się kodami kulturowymi w kontaktach z przedstawicielami kultur krajów obszaru języka angielskiego, i generalnie w interakcjach międzyosobowych oraz międzykulturowych
3. potrafi docenić różnorodność opinii zawartych w lekturach oraz przedstawionych w dyskusjach i wykorzystać je jako źródło inspiracji, a nie zagrożenie własnego systemu wartości
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
1. docenia użyteczność swojej wiedzy i umiejętności w budowaniu więzi wspólnotowych
2. świadomie uczestniczy we własnej kulturze narodowej, szanuje kulturowe dziedzictwo Europy, przejawia zrozumienie i ciekawość zróżnicowanych kultur świata
3. cechuje się tolerancją wobec inności, odnosi się z szacunkiem do odmiennych zachowań kulturowych, a także do odmiennych poglądów jednostkowych
Literatura
Aldgate, Anthony (ed.): Windows on the Sixties. Exploring Key Texts of Media and Culture, Tauris Publishers 2000.Braunstein, Peter (ed.): Imagine Nation. The Counterculture of the Sixties and Seventies, Routledge 2002.Crow, Thomas: The Rise of the Sixties, London 1996.Donnelly, Mark: Sixties Britain. Culture, Society and Politics, Pearson 2005. Green, Jonathon: Days in the Life. Voices from the English Underground 1961-1971, Pimlico 1998. Grunenberg, Christoph (ed.): Summer of Love. Psychedelic Art, Social Crisis and Counterculture in the 1960’s, Liverpool 2005.Heylin, Clinton: Revolution in the Air. The Songs of Bob Dylan 1957-1973, Chicago 2009.Horn, Gerd-Rainer: The Spirit of ’68. Rebellion in Western Europe and North America 1956-1976, OUP 2007.MacDonald, Ian: Revolution in the Head. The Beatles’ Records and the Sixties, Pimlico 2005.Marwick, Arthur: The Sixties, OUP 1999.Miles, Barry: In the Sixties, Cape 2002.Moore-Gilbert, Bart (ed.): Cultural Revolution? The Challenge of the Arts in the 1960’s, Routledge 1992.Open University: The Sixties. Mainstream Culture and Counterculture, Milton Keynes 2005.Roszak, Theodore: The Making of a Counterculture, Berkeley 1995.Schneider, Matthew: The Long and Winding Road from William Blake to the Beatles, Palgrave 2008.Stephens, Julie: Anti-Disciplinary Protest. Sixties Radicalism and Postmodernism, CUP 1998.Thompson, Gordon: Please, Please Me. Sixties British Pop Inside Out, OUP 2008.Womack, Kenneth (ed.): The Cambridge Companion to the Beatles, CUP 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: