Monolog dramatyczny w literaturze angielskiej 3301-ZLB2031
Kurs śledzi rozwój formy monologu dramatycznego od jej Wiktoriańskich początków do okresu Modernizmu (do E. Pounda i T. S. Eliota). Celem kursu jest zbadanie początków tej techniki poetyckiej, prześledzenie zagadnień, które były nierozłącznymi wyznacznikami monologów dramatycznych oraz ich tematyki np.: umysł ludzki, psychologia, psychiatria, historia, polityka, krytyka społeczeństwa i różnice między płciami.
Końcowa ocena będzie zależeć od obecności na zajęciach, aktywnego w nich udziału, krótkiej ustnej prezentacji na zadany temat oraz egzaminu ustnego na koniec kursu.
Proponowany plan zajęć:
1. Definicje, początek dyskusji nad gatunkiem - artykuł Ina Beth Sessions "The Dramatic Monologue" (1947) i pierwsze monologi dramatyczne - A. Tennyson "Saint Simeon Stylites" i R. Browning 1836 "Johannes Agricola in Meditation" i "Porphyria's Lover" (1836).
2. Początki - dwie szkoły: 1) wpływy poezji Romantyzmu, duch epoki (R. Browning "Essay on Shelley" 1852); 2) tradycja poetycka sięgająca czasów wczesnej poezji greckiej - Teokryta Skarga Polifema (III w. p.n.e.), listy w formie dramatycznych monologów z Heroides Owidiusza (I w. p.n.e.), "Eloisa to Abelard" (1717) A. Pope'a, dyskusja nad "A Lover's Complaint" (1609) Szekspira jako możliwego przodka tej formy poetyckiej.
3. Początki - teoria feministyczna, poetki epoki Romantyzmu: Felicia Hemans Records of Woman (1828): np. "Prosperzia Rossi", "The Chamois Hunter's Love".
4. Rozwój gatunku w XIX wieku: Robert Browning , np. "The Bishop Orders his Tomb at St. Praxed's Church", "Caliban upon Setebos".
5. Monolog retoryczny: A. Tennyson: np. "Tithonus", "Ulysses", "Northern Farmer Dialogues".
6. Monolog dramatyczny brytyjskiego estetycyzmu - D. G. Rossetti "Jenny" / W. Morris "The Defence of Guinevere".
7. Swinburne i wiktoriańska moralność, np. "The Lepper", "Dolores", "Laus Veneris".
8. Augusta Webster, głosy kobiece: "Circe", "The Happiest Girl in the World", "A Castaway".
9. E. Barrett Browning "Bertha in the Lane", "The Runaway Slave at Pilgrim's Point" / Amy Levy "Xantippe" / Charlotte Mew "The Farmer's Bride".
10. Modernizm i później, eksperymenty z podmiotem lirycznym: E. Pound Personae (1909), T.S. Eliot Prufrock and Other Observations (1917), C. Christ Victorian and Modern Poetics.
11. Lata sześćdziesiąte XX w.: Richard Howard Untitled Subjects 1969 (np. "1915: A Pre-Raphaelite Ending, London"), Edwin Morgan "The Loch Ness Monster", "Hyena" (From the Video Box, 1986).
12. Współczesny monolog dramatyczny: C. A. Duffy ("Mrs. Aesop" 1999, "Psychopath" 1987) / Duncan Bush "Pneumoconosis" 1985, Paula Meehan "The Statue of the Virgin at Granard Speaks" 1991 / Glyn Maxwell "The Thief on the Cross", "The Beast and Beauty" (1992), Rita Ann Higgins "Donna Laura" (1996).
13. Monolog dramatyczny i media: piosenki Bruce'a Springsteena (Nebraska 1982, The Rising 2002), Ken Smith "Brady at Saddleworth Moor" (1990) / Jo Shapcott Phrase Book (1992, "Superman", "Tom and Jerry"), Ai "The Kid" (1979), "Blood in the Water" (1999).
Rodzaj przedmiotu
Literatura
Teksty źródłowe:
Arnold, M. (1979) Arnold: The Complete Poems, ed. M. Allott, Harlow: Longman.
Barrett Browning, E. (1900) The Complete Works of Elizabeth Barrett Browning, eds C. Porter & H. A. Clarke, NY: Thomas Crowell.
Browning, R. (1970) Poetical Works 1833-1864, ed. I. Jack, Oxford: OUP.
Duffy, C. A. (1999) The World's Wife, London: Picador.
Eliot, T. S. (1971) Complete Poems and Plays, 190-1950, NY: Harcourt Brace.
Hemans, F. (1849) Poems of Felicia Hemans, Edinburgh: Blackwood.
Morris, W. (1904) The Defence of Guenevere and Other Poems, ed. R. Steele, London: De La More Press.
Pound, E. (1926) Personae. The Collected Shorter Poems of Ezra Pound, NY: New Directions.
Rossetti, D. G. (1891) The Complete Poetical Works of Dante Gabriel Rossetti, ed. W. M. Rossetti, London: Elvey.
Swinburne, A. C. (1900) Poems and Ballads, London: Chatto & Windus.
Tennyson, A. (1969) The Poems of Tennyson, ed. C. Ricks, London: Longman.
Webster, A. (2000) Augusta Webster: Portraits and Other Poems, ed. C. Suthpin, Peterborough, Ont.: Broadview Press.
Opracowania:
Armstrong, I. (ed.) (1972) Victorian Scrutinises: Reviews of Poetry 1830-1870, Bristol: The Athlone Press Univ. of London.
Bristow, J. (ed.) (1987) The Victorian Poet: Poetics and Persona, London: Croom Helm.
Byron, G. (2003) Dramatic Monologue, London and New York: Routledge.
Christ, C. (1984) Victorian and Modern Poetics, Chicago: Univ. of Chicago Press.
Duff, D. (ed.) (2000) Modern Genre Theory, London: Longman.Fass, E. (1988) Retreat into the Mind. Victorian Poetry and the Rise of Psychiatry, Princeton: Princeton UP.
Howe, E.A. (1996) The Dramatic Monologue, NY: Twayne.
Hulse, M., Kennedy, D., Morley, D. (1993) "Introduction", in: M. Hulse, D. Kennedy, D. Morley, The New Poetry, Newcastle upon Tyne: Bloodaxe, 15-28.
Knoepflmatcher, U. C. (1984) "Projection and the Female Other: Romanticism, Browning and the Victorian Dramatic Monologue", Victorian Poetry 22, 139-59.
Langbaum, R. (1957) The Poetry of Experience. The Dramatic Monologue in Modern Literary Tradition, London: Chatto & Windus.
Leighton, A. (1992) Victorian Women Poets: Writing Against the Heart, Hemel Hempstead: Harvester Wheatsheaf.
Maynard, J. (1992) "Reading the Reader in R. Browning's Dramatic Monologues," in: M. E. Gibson (ed.) Critical Essays on R. Browning, NY: G. K. Hall, 69-78.
Mermin, D. (1983) The Audience in The Poem. Five Victorian Poets, New Brunswck NJ: Rutgers UP.
Mermin. D (1986) "The Damsel, the Knight, and the Victorian Woman Poet," Critical Inquiry 13, 64-80.
Painter Gribskov, M. (2001) The Aesthetics of the Victorian Dramatic Monologue, Edwin Mellen Press.
Pearsall, C. D. J. (2000) "The Dramatic Monologue," in: J. Bristow (ed.) The Cambridge Companion to Victorian Poetry, Cambridge: CUP, 67-88.
Pearsall, C.D.J (2005) Tennyson's Rapture: Transformation in the Victorian Dramatic Monologue, Oxford: OUP.
Rader, R. (1976) "The Dramatic Monologue and Related Lyric Forms," Critical Inquiry 3: 131-51.
Rader. R. (1984) "Notes on Some Struct. Varieties and Variations in Dramatic "I" Poems and Their Theoretical Implications", Victorian Poetry 22: 103-20.
Sessions, I. B. (1947) "The Dramatic Monologue", PMLA 62: 503-16.
Sinfield, A. (1977) Dramatic Monologue, London: Methuen.
Slinn, E. W. (1991) The Discourse of Self in Victorian Poetry, Charlottesville, VA: UP of Virginia.
Slinn, E. W. (1999) "Poetry", in: H. F. Tucker (ed.) A Companion to Victorian Lit. and Cult., Oxford: Blackwell, 307-322.
Tucker, H. F. (1980) Browning's Beginnings: The Art of Disclosure, Minneapolis: Univ. of Minnesota Press.
Tucker, H. F. (1984) "From Monomania to Monologue: "St Simeon Stylites" and the Rise of the Victorian Dramatic Monologue", Victorian Poetry 22: 121-37.
Tucker, H. F. (1985) "Dramatic Monologue and the Overhearing of Lyric", in: C. Hosek and P. Parker (eds) Lyric Poetry: Beyond New Criticism, Ithaca, NY: Cornell UP, 226-43.
Tucker, H. F. (1988) Tennyson and the Doom of Romanticism, Cambridge, MA: Harvard UP.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: