Amerykańskie pisarki XX wieku 3301-ZLA131
Kurs przedstawi przegląd dorobku pisarek amerykańskich. Ze względu na ograniczenia czasowe i słabą dostępność materiałów w syllabusie ujęte są głównie (choć nie wyłącznie) opowiadania. Teksty są jednak zestawione w taki sposób, by zachęcić studentów do dalszego zgłębiania tematów zasygnalizowanych w opowiadaniach omawianych na zajęciach. Lista lektur ma na celu zachęcenie studentów do dyskusji nad wyjątkowością pisarstwa kobiet, pod względem formy i treści. Na zajęciach skupimy się na kilku głównych tematach powracających w dziełach amerykańskich pisarek, takich jak małżeństwo, macierzyństwo, relacje między kobietami, ekonomiczna niezależność kobiet. Dobór lektur podkreśla również różnice (rasowe, ekonomiczne) między kobietami w USA oraz specyfikę regionalną.
Uwaga: Kurs kończy się egzaminem pisemnym (nie ma możliwości napisania pracy zaliczeniowej). Podczas semestru planowanych jest też kilka kartkówek.
Rodzaj przedmiotu
Literatura
Harriet Jacobs. Incidents in the Life of a Slave Girl
Rebecca Harding Davis, "Life in the Iron Mills"
Charlotte Perkins Gilman, "The Yellow Wallpaper"
Kate Chopin, "A Pair of Silk Stockings"
Sarah Orne Jewett, "A White Heron"
May E. Wilkins Freeman, "A New England Nun"
Zora Neal Hurston, "Sweat", "Spunk"
Katherine Anne Porter, "The Jilting of Granny Weatherall"
Eudora Welty, "A Worn Path"
Flannery O'Connor, "A Good Man is Hard to Find", "Good Country People"
Lorraine Hanseberry, A Raisin in the Sun
Husaye Yamamoto, "Seventeen Syllables"
Gish Jen, stories from Who's Irish?
Tillie Olsen, "I Stand Here Ironing"
Grace Paley, "A Subject of Childhood"
Alice Walker, "Everyday Use"
Sandra Cisneros, opowiadania z: Woman Hollering Creek
Leslie Marmon, Silko "Lullaby"
ZZ Packer, opowiadania z: Drinking Coffee Elsewhere
Aimee Bender, opowiadania z: The Girl with the Flammable Skirt
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: