Sztuka brytyjska w XX wieku 3301-ZKB1409
Kurs rozpoczyna się prezentacją dzieł przedstawicieli post-impresjonizmu brytyjskiego (Duncan Grant, Vanessa Bell) i wortycyzmu (Jacob Epstein, Wyndham Lewis). Sztuka okresu międzywojennego analizowana jest na przykładzie rzeźby, która zrywa z klasyczną stylistyką i ulega wpływom sztuki meksykańskiej (Henry Moore) oraz afrykańskiej (Frank Dobson, Barbara Hepworth). Ta część kursu, która poświęcona jest sztuce po II wojnie światowej, rozpoczyna się od omówienia dzieł Francisa Bacona i Luciana Freuda, natomiast kolejne przemiany i odejście od monumentalizmu jakie cechują rzeźbę przełomu dekad 1940-50 ilustrują prace takich artystów jak Lynn Chadwick, Kenneth Armitage, Reg Butler. Cechy malarstwa abstrakcyjnego, które pojawia się w latach 50-tych analizowane są na przykładzie dzieł Victora Pasmore'a, Petera Lanyona i Patrica Herona. Na zakończenie kursu omawiane są trendy w sztuce brytyjskiej od Pop-Artu, który pojawił się w Wielkiej Brytanii w latach 50-tych, do konceptualizmu. Prace takich artystów jak Richard Hamilton i Eduardo Paolozzi są omawiane w szerszym kontekscie zjawisk społecznych - rozwój kultury masowej, pojawienie się ikon pop kultury i wszechobecność reklamy, np. kolaże są interpretowane jako ironiczny komentarz na temat popularności kolorowych magazynów. Poprzez omówienie problematyki miejskiej stylistyki i ograniczeń związanych z powierzchnią obrazu, charakteryzującej sztukę lat 60-tych, kurs przechodzi do analizy dzieł z pogranicza malarstwa i rzeźby oraz śledzi pojawienie się i rozwój sztuki konceptualnej. Wraz z pojawieniem się sztyki konceptualnej, która nie tylko zakwestionowała tradycyjne formy artystycznego wyrazu, ale również rozszerzyła pojęcie dzieła sztuki, kwestie społeczne zaczęły dominować w pracach brytyjskiego prekursora nurtu Victora Burgina i w dziełach jego naśladowców. W nawiązaniu do postmodernistycznej definicji sztuki, druga część kursu poświęcona jest analizie relacji między zjawiskami społecznymi a dziełem sztuki. Społeczna rola sztuki omawiana jest np. w kontekscie debaty na temat najbardziej prestiżowej brytyjskiej nagrody Turnera. Prace współczesnych brytyjskich artystów podzielone są na bloki tematyczne: kobiecość / męskość / cielesność w sztuce, sztuka a natura, sztuka w przestrzeni publicznej (zagospodarowanie 4 cokołu na Trafalgar Square), kształtowanie tożsamości narodowej / etnicznej w sztuce.
Rodzaj przedmiotu
Literatura
Abrioux, Yves. Ian Hamilton Finlay. London: Reaktion Books, 1992.
Bhabha, Homi K. "The Postcolonial and The Postmodern: The Question of Agency." In The Cultural Studies Reader, edited by Simon During 189-208. London: Routledge, 2001.
Brown, Neal. Tracey Emin. London: Tate Publishing, 2006.
Checkland, Sarah Jane. Ben Nicholson. London: John Murray, 2000.
Collings, Matthew. Sarah Lukas. London: Tate Publishing, 2002.
Ehrlich, Doreen. Henry Moore. New Jersey: Crescent Books, 1994.
Fanon, Franz. "On National Culture." In Colonial Discourse and Postcolonial Theory, edited by Patrick Williams and Laura Chrisman, 36-52. Harlow: Pearson Education Limited, 1994.
Foster, Alicia. Tate Women Artists. London: Tate Publishing, 2004.
Gaiger, Jason, Paul Wood, eds. Art of the Twentieth Century. A Reader. New Haven and London: Yale University Press, 2003.
Garlake, Margaret. New Art New World. British Art in Postwar Society. New Haven: Yale University Press, 1998.
Gooding, Mel. Patric Heron. London: Phaidon, 1999.
Harris, Jonathan. The New Art History. A Critical Introduction. London: Routledge, 2001.
Harrison, Charles, Paul Wood, eds. Art in Theory 1900-2000. An Anthology of Changing Ideas. Oxford: Blackwell Publishing, 2008.
Haycock, David Boyd. Paul Nash. London: Tate Publishing, 2007.
Hopkins, David. After Modern Art 1945-2000. Oxford: Oxford University Press, 2000.
Peppiatt, Michael, Francis Bacon. New Haven: Yale University Press, 2008.
Phillips, Miranda. Barbara Hepworth Sculpture Garden. London: Tate Publishing, 2007.
Hylton, Richard. Donald Rodney. Doublethink. London: Autograph, 2003.
Malpas, William. The Art of Richard Long. Complete Works. Maidstone: Crescent Moon Publishing, 2007.
Mirzoeff, Nicholas, ed. The Visual Culture Reader. New York: Routledge, 2005.
Mirzoeff, Nicholas. "The Multiple Viewpoint. Diaspora and Visual Culture." In The Visual Culture Reader, edited by Nicolas Mirzoeff, 204-214. New York: Routledge, 2005.
Mullins, Charlotte. Rachel Whiteread. London: Tate Publishing, 2004.
Quinn, Mark. Fourth Plinth. Gottingen: SteidleMACK, 2006.
Smith, Chris. "A Vision for the Arts." In Art for All? Their Policies and our Culture, edited by Mark Wallinger and Mary Warnock, 172-173. London: Peer, 2000.
Spalding, Frances. British Art since 1900. London: Thames & Hudson Ltd, 2002.
Stallabrass, Julian. High Art Light. New York: Verso, 1999.
Tawadros, Gilane. Sonia Boyce. Speaking in Tongues. London: Kala Press, 1997.
The Turner Prize and British Art. London: Tate Publishing, 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: