Grupy etniczne w społeczeństwie amerykańskim 3301-ZKA156
Społeczeństwo amerykańskie powstało w wyniku największej w dziejach międzykontynentalnej migracji ludności. Celem kursu jest przedstawienie procesów imigracyjnych do Ameryki kolonialnej, a następnie do Stanów Zjednoczonych, polityki imigracyjnej kolejnych rządów amerykańskich, oraz procesu tworzenia społeczeństwa amerykańskiego. Kurs przedstawia zarys studiów etnicznych prowadzonych w USA, wyjaśnia pojęcia etniczności, grupy, asymilacji, komunikacji międzykulturowej. Dokonuje analizy wybranych mniejszości etnicznych w obrębie społeczeństwa amerykańskiego z uwzględnieniem stereotypów etnicznych, pozycji takich grup w społeczeństwie i ich wzajemnych relacji. Omawia wybrane aspekty współistnienia wielu grup etnicznych w ramach jednego społeczeństwa.
Podstawowe pola tematyczne:
1. Zarys historii imigracji do Ameryki kolonialnej i Stanów Zjednoczonych.
2. Polityka imigracyjna rządów amerykańskich.
3. Pojęcie etniczności i pojęcia pokrewne.
4. Teorie współistnienia grup.
5. Procesy asymilacyjne.
6. Komunikacja międzykulturowa.
W trakcie semestru omawiane będą tematy uzgadniane ze studentami, zależnie od szczególnych zainteresowań danej grupy. Przykłady:
- wybrane grupy etniczne w społeczności amerykańskiej, np. Hispanics, Polish Americans, Jewish Americans,
- język a etniczność,
- dwujęzyczna Ameryka,
- prasa etniczna,
- rodzina etniczna,
- stereotypy etniczne,
- etniczność a armia amerykańska.
Zasady i wymagania:
- aktywny udział w zajęciach,
- obecności zgodnie z zasadami studiowania w Instytucie Anglistyki,
- prezentacja wybranego tematu,
- test zaliczeniowy.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
K_W01 w sposób pogłębiony specyfikę nauk o kulturze oraz studiów nad imigracją, mniejszościami etnicznymi i ich wzajemnymi relacjami na tle dziedziny nauk humanistycznych, w oparciu o realia USA
K_W02 w sposób pogłębiony tendencje rozwoju badań kulturoznawczych, w tym badań nad procesami imigracyjnymi, mniejszościami etnicznymi i relacjami między nimi, w oparciu o realia USA
K_W04 w sposób pogłębiony zasady projektowania badań kulturoznawczych, a w szczególności stosowania metod i narzędzi w formułowaniu problemów badawczych związanych z imigracją i etnicznością
Umiejętności: Absolwent potrafi
K_U01 posługiwać się zaawansowaną terminologią i aparatem pojęciowym z zakresu kulturoznawstwa, w tym studiów nad etnicznością, procesami imigracyjnymi, asymilacyjnymi, w kontekście USA
K_U02 w sposób pogłębiony posługiwać się metodologią badań nad imigracją, mniejszościami etnicznymi, funkcjonowaniem mniejszości, na przykładzie USA, z poszanowaniem norm etyki naukowej i prawa autorskiego
K_U03 wykorzystać zdobytą wiedzę do opisania i rozwiązania problemu oraz wykonania projektu naukowego (minimum jeden) dotyczącego tematyki kursu
K_U04 w sposób pogłębiony analizować i syntetyzować treści i zjawiska imigracyjne i relacji etnicznych w kontekście społecznym, historycznym i gospodarczym Stanów Zjednoczonych
K_U06 samodzielnie wyszukiwać informacje w różnych źródłach i oceniać ich przydatność do pracy z zakresu tematyki przedmiotu
K_U09 przedstawić zdobytą wiedzę w sposób spójny, precyzyjny i poprawny językowo, posługując się językiem angielskim na poziomie C2 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, dobierając odpowiednio formy wypowiedzi do sytuacji komunikacyjnej
Kompetencje społeczne: Absolwent jest gotów do
K_K02 kształcenia ustawicznego, rozwoju osobistego i zawodowego wykorzystując wiedzę i umiejętności uzyskane w trakcie zajęć podejmujących tematykę złożoności społeczeństwa amerykańskiego
K_K03 wzięcia odpowiedzialności za pracę własną i poszanowania pracy innych, dbając o przestrzeganie zasad etyki zawodowej, rozwijanie etosu zawodu oraz zasad i norm etycznych w nauce
K_K04 krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności w zakresie kierunku studiów
K_K06 dbałości o zachowanie dziedzictwa kulturowego z równoczesnym poszanowaniem różnorodnych zachowań kulturowych i poglądów jednostkowych, z wykorzystaniem doświadczeń Stanów Zjednoczonych w tym zakresie
Podczas dyskusji na zajęciach studenci nabywają umiejętności wyrażania myśli jasno, spójnie, logicznie i precyzyjnie, językiem poprawnym gramatycznie, fonetycznie i pod względem słownictwa.
Kształcenie językowe na poziomie minimum B2+
Kryteria oceniania
1. Prezentacja, udział w dyskusjach, zaliczenie pisemne - test końcowy; zaliczenie poprawkowe - test; dopuszczalne 2 nieobecności
2. Edycja on-line z wykorzystaniem: Moodle IA, GoogleMeet, @uw.edu.pl
Metody: jak wyżej
Praktyki zawodowe
Bez
Literatura
Allen, James P., Turner, Eugene J. We, the People. An Atlas of American Ethnic Diversity. New York: McMillan Publishing Company, 1998
Gołębiowski, Marek. An Encyclopedia of American Culture. Peter Lang, Bern, 2016
Kottak, Conrad Phillip. Cultural Anthropology.Appreciating Cultural Diversity. McGraw-Hill Education, 2014
Parillo, Vincent. Strangers to These Shores. Allyn & Bacon, 2014
Parillo, Vincent. Diversity in America. Paradigm Publishers, 2012
Samovar, Larry, Porter, Richard. Communication Between Cultures. Belmont, Albany, Bonn, Boston: Wardsworth/Cengage Learning, 2014
Pew Research Center - źródła online
teksty źródłowe dostępne online
materiały od prowadzącego i przygotowujących prezentacje
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: