Amerykańskie mass media 3301-ZKA155
Kurs przedstawia historyczny rozwój środków masowego przekazu w Stanach Zjednoczonych - prasy, radia, telewizji i Internetu w ścisłym odniesieniu do zmieniającego się kontekstu politycznego, gospodarczego i społecznego kraju. Podejmuje próbą prześledzenia ewolucji mediów np. od prostego biuletynu do współczesnej gazety, od amatorskiej radiotelegrafii do radia komercyjnego, jak również wpływu nowych mediów na kształt mediów już istniejących. Przedmiotem rozważań będą również takie kwestie jak analiza funkcji społecznych mediów, etyka dziennikarska, rodzaje dziennikarstwa, regulacje prawne dotyczące mediów, media jako Czwarta Władza, teoria mediów.
Podstawowe pola tematyczne:
1. Współczesne media amerykańskie.
2. Mechanizmy i trendy rynku mediów.
3. Zarys historii prasy.
4. Zarys historii radia.
5. Zarys historii telewizji.
6. Historia Internetu.
7. Regulacje prawne dotyczące mediów.
Zależnie od zainteresowań danej grupy lista tematów zostanie rozszerzona o tematy uzgodnione ze studentami, jak na przykład:
- szkoły i typy dziennikarstwa,
- agencje prasowe,
- telewizja kablowa,
- Marshall McLuhan i jego teoria mediów,
- etyka dziennikarska,
- media i polityka,
- media i poprawność polityczna,
- wybrane tytuły prasowe lub korporacje radio-telewizyjne.
Zasady i wymagania:
- aktywny udział w zajęciach,
- obecności zgodnie z zasadami studiowania w Instytucie Anglistyki,
- prezentacja wybranego tematu,
- test zaliczeniowy.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
WIEDZA student:
- zna rynek mediów w USA
- zna etapy rozwoju mediów
UMIEJĘTNOŚCI
- umie analizować rynek mediów
- umie przedstawić ewolucję mediów
- umie objaśnić mechanizmy działania mediów
POSTAWY
- rozumie mechanizmy rynku mediów
- docenia społeczne znaczenie mediów
- wartościuje media
Podczas dyskusji na zajęciach studenci nabywają umiejętności wyrażania myśli jasno, spójnie, logicznie i precyzyjnie, językiem poprawnym gramatycznie, fonetycznie i pod względem słownictwa.
Kształcenie językowe na poziomie minimum B2+
Kryteria oceniania
1. Prezentacja, udział w dyskusjach, zaliczenie pisemne - test końcowy; zaliczenie poprawkowe - test; dopuszczalne 2 nieobecności
2. Edycja on-line z wykorzystaniem: Moodle IA, GoogleMeet, @uw.edu.pl
Metody: jak wyżej
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Emery, Michael, Emery Edwin. Roberts, Nancy,L.The Press and America: An Interpretative History of the Mass Media. Pearson, 1997
Fellow, Anthony. American Media History. Wadsworth Publishing, 2012
Head, Sydney W., Spann, Thomas, McGregor Michael A. Broadcasting in America. A Survey of Electronic Media. Boston, New York: Haughton Mifflin Company, 2001.
źródła online: strony oficjalne, redakcji, wydawców, kodeksy, regulacje prawne, etc.
materiały od nauczyciela i autorów prezentacji
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: