Religia w USA 3301-ZKA1519
Kurs omawia podstawy studiów religioznawczych, zarys historii religii w Ameryce kolonialnej i w USA, współczesnej rzeczywistości religijnej w USA. Skupia się na miejscach i przestrzeniach społecznych, w których różnice religijne są poddawane debacie i w których rozmaitość religii znajduje swój wyraz w sposób szczególnie intensywny. W ostatnich latach bowiem, wskutek nowelizacji prawa imigracyjnego i ponownego wzrostu napływu imigrantów ze wszystkich rejonów świata, pojęcia "my", "Bóg" stały się w USA bardziej skomplikowane, niż kiedyś. Religia dla celów tego kursu rozumiana jest przede wszystkim jako kategoria analizy różnorodności społeczeństwa amerykańskiego. Kurs skupia się wokół dwóch głównych idei:
I. Wątpliwości wokół pojęcia "jeden naród i jeden Bóg" i zmieniający się pejzaż religijny w USA wyraźnie wskazują, że różnorodność nie jest tylko ideą lub ideologią, ale przede wszystkim kategorią szczególnie przydatną do opisu coraz bardziej złożonej i skomplikowanej rzeczywistości amerykańskiej.
II. Religia nie jest zespołem pojęć, idei, instytucji, praktyk, które można dowolnie ulokować w czasie i miejscu, lub pominąć w dyskusjach o kulturze. Tradycje religijne jak Chrześcijaństwo, Buddyzm, czy Islam mają swoją dynamikę i nieustannie negocjują warunki i kierunki zmian.
Podstawowe pola tematyczne:
1. Powstawanie, funkcje, formy wyrazu religii.
2. Wielkie religie świata.
3. "Amerykańska większość": White Anglo-Saxon Protestant Native-born of Native parentage.
4. Religia i powstanie USA.
5. Spuścizna purytanizmu.
6. Współczesne tendencje wyznaniowe w społeczeństwie amerykańskim: preferowane religie, wyznania, wiary, kościoły.
7. "Sekciarska" przestrzeń publiczna.
8. Islam w USA.
9. Sekty.
10. Przestrzeń uświęcona.
Zależnie od zainteresowań danej grupy lista tematów może zostać rozszerzona o tematy uzgodnione ze studentami, jak na przykład:
- wierzenia Indian Amerykańskich,
- religia i polityka,
- muzyka religijna,
- feminizacja religii,
- grupy religijne powstałe w USA.
Zasady i wymagania:
- aktywny udział w zajęciach,
- obecności zgodnie z zasadami studiowania w Instytucie Anglistyki,
- prezentacja wybranego tematu,
- test zaliczeniowy.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA student:
- zna trendy studiów religioznawczych
- zna podstawy największych religii świata
- zna główne religie, wyznania w USA
UMIEJĘTNOŚCI
- umie wyjaśnić pochodzenie i funkcje religii
- umie opisać wpływ religii na życie codzienne
- umie analizować preferencje religijne Amerykanów
- umie analizować religię jako kategorię różnorodności społeczeństwa Amerykańskiego
POSTAWY
- rozumie znaczenie religii w życiu jednostki
- rozumie i uznaje zasadę wolności wyznania
- przyjmuje i uznaje zasadę tolerancji religijnej
Podczas dyskusji na zajęciach studenci nabywają umiejętności wyrażania myśli jasno, spójnie, logicznie i precyzyjnie, językiem poprawnym gramatycznie, fonetycznie i pod względem słownictwa.
K_W01 rozumie wagę, miejsce i specyfikę filologii angielskiej w kontekście nauk humanistycznych;
K_W03 zna w stopniu zaawansowanym gramatykę, składnię, fonologię, fonetykę, morfologię, pragmatykę języka angielskiego i jego historię;
K_W05 zna skomplikowane uwarunkowania procesu przyswajania drugiego języka; rozumie i właściwie stosuje modele akwizycji języka obcego typowe dla językoznawstwa angielskiego;
K_W06 zna i rozumie niuanse teorii tłumaczeń oraz złożoność procesu przekładu;
K_W08 ma pogłębioną wiedzę o historycznym rozwoju języka, szczególnie języka angielskiego oraz towarzyszącej temu procesowi semantycznej zmienności i złożoności;
K_W09 rozumie w stopniu zaawansowanym złożoność i pluralizm kultur, zna oczywiste i nieoczywiste kody kultury determinujące kontakty międzykulturowe, zna strukturalne i instytucjonalne uwarunkowania kultury, zwłaszcza w kontekście krajów obszaru języka angielskiego;
K_W10 zna w stopniu zaawansowanym realia geograficzne, historyczne, polityczne, gospodarcze, kulturowe i społeczne krajów obszaru języka angielskiego;
K_U03 umie przedstawić zdobytą wiedzę w sposób logiczny i klarowny w formie pisemnej i ustnej;
K_U05 potrafi skutecznie dobrać i zastosować wiedzę z zakresu dyscypliny dla celów komunikacyjnych, dydaktycznych, badawczych;
K_U09 potrafi rozpoznawać oczywiste i wtórne symbole kultury, posługiwać się skomplikowanymi kodami kulturowymi w kontaktach z przedstawicielami kultur krajów obszaru języka angielskiego, i generalnie w interakcjach międzykulturowych;
K_K02 rozumie rolę kształcenia ustawicznego i ma przekonanie o potrzebie rozwoju osobistego i zawodowego; definiuje kolejne etapy tego rozwoju;
K_K05 docenia inicjatywę indywidualną, samodzielność oraz dostrzega wagę wkładu własnego w działania zespołowe;
K_K06 rozpoznaje charakter dylematów, problemów, konfliktów, i poszukuje najlepszych ich rozwiązań.
Kryteria oceniania
1. Prezentacja, udział w dyskusjach, zaliczenie pisemne - test końcowy; zaliczenie poprawkowe - test; dopuszczalne 2 nieobecności
2. Edycja on-line z wykorzystaniem: Moodle IA, GoogleMeet, @uw.edu.pl
Metody: jak wyżej
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Knott, Kim. The Location of Religion. A Spatial Analysis. Routledge, London and New York, 2014
Kottak, Conrad Philip. Cultural Anthropology. Appreciating Cultural Diversity. McGraw-Hill Education, 2014.
Merriman, Scott A. Religion and the Law in America: An Encyclopedia of Personal Belief and Public Policy. ABC-CLIO Inc., 2007
Samovar, Larry A., Porter, Richard E. Communication Between Cultures. Wadsworth/Cengage Learning, 2009.
Tweed, Thomas A. (ed.). Retelling US Religious History. University of California, 1997
materiały źródłowe dostępne on-line, np.:
American Religious Identification Survey, Pew Research Center, strony kościołów, grup religijnych, etc.
artykuły prasowe i fragmenty z książek zgromadzonych na potrzeby kursu
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: