Wybrane zagadnienia z metodyki 3301-ZJSW002
1. Teorie uczenia się: akwizycja języka pierwszego i drugiego.
- Teorie akwizycji i uczenia się języków wkład teorii przyswajania języka pierwszego w badania nad przyswajaniem języka drugiego;
- Behawioralne i kognitywistyczne teorie uczenia się i ich implikacje dla nauczania języka angielskiego jako obcego;
2. Tło współczesnych metod nauczania języka.
- Podstawowe pojęcia: podejście, metoda, technika, design, procedura;
- Konwencjonalne metody nauczania języka: co wnoszą?
- Metoda gramatyczno-tłumaczeniowa kontra metoda bezpośrednia;
- Metoda audiolingwalna kontra metoda kognitywna;
- Podejście komunikacyjne, podejście ustne, nauczanie sytuacyjne;
3. Współczesne metody niekonwencjonalne.
- Podejście naturalne Krashena i jego znaczenie;
- TPR, Sugestopedia, Silent Way, NLP, Community Language Learning;
4. Indywidualne różnice w uczeniu się języka.
- Style uczenia się, pojęcie sukcesu i porażki;
- Teoria inteligencji wielorakich;
- Typy programów nauczania;
- Programy strukturalne kontra funkcjonalne-pojęciowe: czy te typy się wzajemnie wykluczają?
- Programy ukierunkowane na proces uczenia się kontra programy jako zestawy zamierzonych efektów pedagogicznych;
- Planowanie kursu;
5. Potrzeby ucznia a motywacja do nauki.
- Analiza potrzeb, typy motywacji, autonomia ucznia;
- ESP (Business English i inne typy nauczania dla potrzeb specjalnych);
- Od podejścia komunikacyjnego do nauczania zadaniowego: Nauczanie w zjednoczonej Europie: CEF;- Problemy z programami w podejściu komunikacyjnym;
- Zjawisko fosylizacji;
- Początki nauczania zadaniowego;- Nauczanie oparte na modelu kompetencyjnym oraz współczesne projekty standaryzacyjne (CEF, Europejskie Portfolio Językowe);
6. Podejścia do nauczania gramatyki i słownictwa.
- Poziomy analizy językowej;
- Nauczanie znaczenia i formy, nauczanie gramatyki kontra mikro-umiejętności; Gramatyka pedagogiczna oraz inne typy nauczania gramatyki;
- Pojęcie reguły pedagogicznej i kryteria jej oceny;
- Podejście Leksykalne;
7. Egzamin.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia są następujące:
- student ma uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu metodyki nauczania języka angielskiego
- student zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji podstawowych pojęć w dziedzinie TEFL
- student potrafi wyszukiwać, analizować i oceniać informacje towarzyszące odnośnie uczenia się i nauczania języka angielskiego jako języka obcego
- student umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności w dziedzinie uczenia się i nauczania języka angielskiego jako języka obcego.
WIEDZA
• ma wiedzę o miejscu filologii angielskiej w kontekście nauk humanistycznych oraz o specyfice dziedzin filologicznych
• zna terminologię używaną w językoznawstwie i językoznawstwie stosowanym właściwym dla filologii angielskiej
• zna metodologię naukową w dziedzinie językoznawca stosowanego
• ma wiedzę o języku angielskim, jego gramatyce, składni, fonetyce, morfologii, pragmatyce i potrafi tę wiedzę przekazać w procesie nauczania
• ma wiedzę o procesach komunikowania się w języku angielskim, zarówno w mowie, jak i w piśmie
• ma wiedzę o uwarunkowaniach procesu przyswajania drugiego języka; zna i rozumie główne modele akwizycji języka obcego właściwe dla językoznawstwa angielskiego
• ma wiedzę o projektowaniu badań w dziedzinie filologii, a w szczególności o problemach, metodach, technikach i narzędziach badawczych
• ma świadomość zasad i norm etycznych w nauce
• ma wiedzę o sposobie projektowania własnej ścieżki rozwoju
UMIEJĘTNOŚCI
• potrafi posługiwać się terminologią językoznawczą właściwą dla filologii angielskiej
• potrafi zastosować metodologię językoznawczą w badaniu
• potrafi wypowiadać się w języku angielskim poprawnie, precyzyjnie i spójnie, dobierając odpowiednie formy wypowiedzi do sytuacji komunikacyjnej
• umie przedstawić zdobytą wiedzę w sposób logiczny i klarowny w formie pisemnej i ustnej
• potrafi kontrolować i diagnozować poprawność użycia języka angielskiego oraz ojczystego
• potrafi używać funkcji językowych, takich jak wyrażanie wątpliwości, dystansu, egzemplifikacji, emfazy, formułowania wniosków
• potrafi interpretować, analizować, hierarchizować, syntetyzować treści i zjawiska w ich wymiarze językowym, kulturowym i społecznym
• potrafi dobrać i zastosować wiedzę z zakresu poddyscyplin filologii angielskiej dla celów komunikacyjnych, dydaktycznych i badawczych
• potrafi ocenić przydatność różnych koncepcji teoretycznych do prowadzenia badań filologicznych oraz do zróżnicowanych zastosowań praktycznych
• posiada umiejętności umożliwiające analizowanie badań oraz definiowanie i prowadzenie własnych zadań badawczych; umie sformułować problem i wyznaczyć metodę
• potrafi docenić różnorodność opinii zawartych w lekturach oraz przedstawianych w dyskusjach i wykorzystać je jako źródło inspiracji
• umie wyszukiwać informacje w różnych źródłach, oceniać ich przydatność, interpretować je pod kątem teoretycznym i praktycznym w kontekście filologii angielskiej
• potrafi korzystać z nowoczesnych technologii w ogólnym rozwoju własnym, procesie zdobywania wiedzy i sytuacjach profesjonalnych
• potrafi zaprojektować własną ścieżkę rozwoju precyzując zainteresowania, metody i cele na bazie posiadanej wiedzy
• potrafi uczestniczyć w pracy zespołowej, ma podstawowe umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów; potrafi inicjatywę własną dopasować i twórczo wykorzystać w zadaniach grupowych
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
• jest świadomy społecznego znaczenia swojej wiedzy, pracy i umiejętności
• rozumie rolę kształcenia ustawicznego i ma przekonanie o potrzebie rozwoju osobistego i zawodowego; definiuje kolejne etapy tego rozwoju
• rozumie etyczny wymiar swojej działalności i przestrzega zasad etyki zawodowej
• czuje się odpowiedzialny za pracę własną i szanuje pracę innych
• ma przekonanie o wadze inicjatywy indywidualnej, samodzielności, oraz dostrzega możliwości wkładu własnego w działania zespołowe
• rozpoznaje charakter dylematów, problemów, konfliktów, i poszukuje najlepszych ich rozwiązań
• ma potrzebę wyrażania siebie w sposób spójny, przejrzysty, logiczny i konkretny w celu efektywnego funkcjonowania w kontaktach z innymi
• docenia użyteczność swojej wiedzy i umiejętności w budowaniu więzi wspólnotowych
• świadomie uczestniczy we własnej kulturze narodowej, szanuje kulturowe dziedzictwo Europy, przejawia zrozumienie i ciekawość zróżnicowanych kultur świata
K_W01 rozumie wagę, miejsce i specyfikę filologii angielskiej w kontekście nauk humanistycznych;
K_W03 zna w stopniu zaawansowanym gramatykę, składnię, fonologię, fonetykę, morfologię, pragmatykę języka angielskiego i jego historię;
K_W05 zna skomplikowane uwarunkowania procesu przyswajania drugiego języka; rozumie i właściwie stosuje modele akwizycji języka obcego typowe dla językoznawstwa angielskiego;
K_W06 zna i rozumie niuanse teorii tłumaczeń oraz złożoność procesu przekładu;
K_W08 ma pogłębioną wiedzę o historycznym rozwoju języka, szczególnie języka angielskiego oraz towarzyszącej temu procesowi semantycznej zmienności i złożoności;
K_W09 rozumie w stopniu zaawansowanym złożoność i pluralizm kultur, zna oczywiste i nieoczywiste kody kultury determinujące kontakty międzykulturowe, zna strukturalne i instytucjonalne uwarunkowania kultury, zwłaszcza w kontekście krajów obszaru języka angielskiego;
K_W10 zna w stopniu zaawansowanym realia geograficzne, historyczne, polityczne, gospodarcze, kulturowe i społeczne krajów obszaru języka angielskiego;
K_U01 umie posługiwać się zaawansowaną terminologią z zakresu językoznawstwa i literaturoznawstwa oraz metodologią badań właściwą dla tych dyscyplin w ramach filologii angielskiej;
K_U04 potrafi twórczo interpretować, analizować, hierarchizować, syntetyzować treści i zjawiska w ich wymiarze językowym, kulturowym, społecznym, historycznym, gospodarczym;
K_U08 potrafi docenić różnorodność opinii zawartych tekstach naukowych, literackich, publicystycznych oraz przedstawianych w dyskusjach, i twórczo wykorzystać je jako źródło inspiracji;
K_K01 jest świadomy społecznego znaczenia swojej wiedzy, pracy, umiejętności; jest gotów do współtworzenia środowiska społecznego;
K_K09 świadomie uczestniczy we własnej kulturze narodowej, szanuje kulturowe dziedzictwo Europy, przejawia zrozumienie i ciekawość zróżnicowanych kultur świata, cechuje się tolerancją wobec inności, odnosi się z szacunkiem do odmiennych zachowań kulturowych, a także do odmiennych poglądów jednostkowych.
Kryteria oceniania
Studenci są oceniani na podstawie:
- zapoznania się z treściami prezentowanym w trakcie wykładów
- pracy własnej w domu (lektury uzupełniające)
- napisania egzaminu końcowego.
Jeśli przedmiot prowadzony jest w trybie zdalny, student zobowiązany jest posiadać włączoną kamerę i mikrofon.
Praktyki zawodowe
- nie dotyczy -
Literatura
Fromklin, V. et.al. (2003) An Introducation to Language. Thomson. Heinle.
Larsen-Freeman, D. (2000) Techniques and Principles in Language Teaching. OUP.
Lightbown, P. M., Spada N. (2006) How languages are Learned. OUP.
Richards, J. C. and T. S. Rodgers. (2001) Approaches and Methods in Language Teaching. CUP.
Richards, J. C. and W. A. Renendya. (2002) Methodology in Language Teaching: An Anthology of Current Practice. CUP.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: