Nauczanie języka i kultury w dobie globalizacji 3301-ZJS296
Kurs analizuje zmiany w nauczaniu języka i kultury krajów angielskiego obszaru językowego w świetle transformacji geopolitycznych i społeczno-ekonomicznych zachodzących we współczesnej Europie. Dynamiczny rozwój angielszczyzny globalnej (lingua franca, Global English, World Englishes) rodzi pytania o zasadność nauczania elementów kulturowych charakterystycznych dla tzw. krajów BANA (Britain, Australia, North America) w sytuacji, gdy angielszczyzna międzynarodowa ma pozostać wolna od dominacji konkretnej kultury narodowej. Uprzywilejowana pozycja jednego języka we współczesnym świecie znakomicie ułatwia komunikację międzynarodową, ale stanowi zagrożenie dla różnorodności językowej. W tym kontekście szczególnej wagi nabierają słowa B. Kachru o potrzebie dekolonizacji języka angielskiego. Omówione zostaną kwestie praktyczne związane ze zjawiskami zachodzącymi na styku nauczania języka i kultury.
Tematyka kursu i dobór literatury będą do pewnego stopnia odzwierciedlać zainteresowania i potrzeby uczestników. Modyfikacje nie będą miały wpływu na podstawowe treści merytoryczne. Należą do nich:
a) pojawienie się nowych odmian funkcjonalnych angielszczyzny; pojęcie natywizmu funkcjonalnego;
b) odmiany europejskie angielszczyzny (European Englishes) a ELF (English as a lingua franca)
c) schematy kulturowe i stereotypy
d) język a kultura – implikacje pedagogiczne;
e) tyrania native-speakeryzmu, normy poprawnościowe
f) nauczanie zdalne i hybrydowe
Omówione zostaną zmiany w nauczaniu języków obcych związanie z pandemią COVID-19, w tym nauczanie zdalne, platformy edukacyjne. Kurs skierowany jest do osób zainteresowanych funkcjonowaniem jęz. angielskiego we współczesnym świecie, globalizacją, mobilnością, zastosowaniem w dydaktyce nowoczesnych rozwiązań technologicznych.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu uczestnicy potrafią zidentyfikować i opisać związki zachodzące między kulturą i językiem, akceptują potrzebę tolerancji w kontaktach międzykulturowych, rozumieją korzyści i ograniczenia wynikające z porozumiewania się językiem międzynarodowym, wykorzystują bogactwo kulturowe kraju docelowego przygotowując materiały własne do nauki języka obcego, wykorzystuje nowe technologie w nauczaniu zdalnym i hybrydowym.
K_W01 rozumie wagę, miejsce i specyfikę filologii angielskiej w kontekście nauk humanistycznych;
K_W03 zna w stopniu zaawansowanym gramatykę, składnię, fonologię, fonetykę, morfologię, pragmatykę języka angielskiego i jego historię;
K_W05 zna skomplikowane uwarunkowania procesu przyswajania drugiego języka; rozumie i właściwie stosuje modele akwizycji języka obcego typowe dla językoznawstwa angielskiego;
K_W06 zna i rozumie niuanse teorii tłumaczeń oraz złożoność procesu przekładu;
K_W08 ma pogłębioną wiedzę o historycznym rozwoju języka, szczególnie języka angielskiego oraz towarzyszącej temu procesowi semantycznej zmienności i złożoności;
K_W09 rozumie w stopniu zaawansowanym złożoność i pluralizm kultur, zna oczywiste i nieoczywiste kody kultury determinujące kontakty międzykulturowe, zna strukturalne i instytucjonalne uwarunkowania kultury, zwłaszcza w kontekście krajów obszaru języka angielskiego;
K_W10 zna w stopniu zaawansowanym realia geograficzne, historyczne, polityczne, gospodarcze, kulturowe i społeczne krajów obszaru języka angielskiego;
K_U03 umie przedstawić zdobytą wiedzę w sposób logiczny i klarowny w formie pisemnej i ustnej;
K_U05 potrafi skutecznie dobrać i zastosować wiedzę z zakresu dyscypliny dla celów komunikacyjnych, dydaktycznych, badawczych;
K_U09 potrafi rozpoznawać oczywiste i wtórne symbole kultury, posługiwać się skomplikowanymi kodami kulturowymi w kontaktach z przedstawicielami kultur krajów obszaru języka angielskiego, i generalnie w interakcjach międzykulturowych;
K_K02 rozumie rolę kształcenia ustawicznego i ma przekonanie o potrzebie rozwoju osobistego i zawodowego; definiuje kolejne etapy tego rozwoju;
K_K05 docenia inicjatywę indywidualną, samodzielność oraz dostrzega wagę wkładu własnego w działania zespołowe;
K_K06 rozpoznaje charakter dylematów, problemów, konfliktów, i poszukuje najlepszych ich rozwiązań.
Kryteria oceniania
Końcowe zaliczenie: obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach: 15%, zadania domowe (indywidualnie lub grupowo): 50%, projekt/prezentacja: 35% .
Literatura
Wybór literatury zależy w dużym stopniu od zainteresowań uczestników kursu. Przykładowe pozycje (fragmenty do wyboru)
Baran S. (2019) Introduction to Mass Communication: Media Literacy and Culture, New York: McGraw-Hill. 10th edition.
Brutt-Griffler J. (2002) World English: A Study of its Development. Clevedon: Multilingual Matters.
Byram M (1997) Teaching and Assessing Intercultural Communicative Competence. Clevedon: Multilingual Matters.
Fairclough N. (2006) Language and Globalisation. New York: Routledge.
McKay S. (2002) Teaching English as an International Language: Rethinking Goals and Approaches. Oxford: OUP.
Moran P. (2001) Teaching Culture: Perspectives in Practice. Boston: Heinle and Heinle.
Silverblatt A. et al. (2014) Media Literacy. Keys to Interpreting Media Messages. Santa Barbara: Praeger. 4th edition.
* *
*
materiały online, strony Web, podcasty
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: