Konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania języków obcych 3301-ZJS191
Kurs przeznaczony jest dla studentów, którzy zapoznali się już z głównymi nurtami w metodyce nauczania języków obcych XX wieku, obejmującymi takie 'podejścia' (approaches) i metody jak metody bezpośrednie, podejście audiolingwalne i podejście kognitywne. Powtórzenie ich na początku kursu ma za zadanie podkreślenie różnic między nimi i metodami nowszymi. Prezentacja poszczególnych metod zostanie poprzedzona omówieniem definicji podstawowych pojęć w metodyce nauczania języków obcych, takich jak podejście (approach), metoda i technika nauczania, z uwzględnieniem ich składników. Konieczne wydaje się tu porównanie definicji tych terminów w ujęciu Richards'a i Rodgers'a (1986) i powszechnie przyjętych w literaturze tego przedmiotu definicji E. M. Anthony'ego (1964). Kurs przedstawia metody powstałe w przebiegu poszukiwań 'jedynie słusznej' metody nauczania, takie jak Total Physical Response, The Silent Way, Community Language Learning i Suggestopedia. Mimo, że nie zyskały one powszechnego poparcia, nie można lekceważyć ich wkładu w rozwój metodyki nauczania języków obcych. W ramach kursu omawiane też są podejścia i metody nowsze, w tym również te, które reprezentują ogólne założenia teoretyczne psychologii nauczania nie ograniczające się do nauczania języków obcych. Są to: Teoria Wielorakości Inteligencji (Multiple Intelligences), Programowanie Neurolingwistyczne (Neurolinguistic Programming), Holistyczne Nauczanie Języka (Whole Language Learning), Podejście Leksykalne (Lexical Approach) i wynikowe uczenie języka (Competency-Based Language Teaching). Szczególną uwagę w ramach kursu poświeca się współczesnym podejściom komunikacyjnym, w tym Communicative Language Teaching (nauczanie komunikacyjne), Cooperative Language Learning (uczenie się w grupie), Content-Based Instruction (nauczanie zorientowane na treść przekazu), Task-Based Language Teaching (nauczanie oparte na zadaniach) i Natural Approach (podejście naturalne). Każda z metod omawiana jest na poziomie teorii i praktyki, niektóre ilustrowane są nagraniami video lekcji lub prezentacjami lekcji przygotowanymi przez studentów. Uczestników kursu zachęca się do odkrywania podobieństw i różnic między metodami i do krytycznej analizy ich założeń i technik nauczania, biorąc pod uwagę możliwość zastosowania ich we własnym nauczaniu. Najważniejszym bowiem celem tego kursu jest nie tylko prezentacja całego wachlarza stosunkowo nowych metod i technik nauczania języków obcych, mniej lub bardziej przydatnych w praktyce, ale przede wszystkim rozwijanie umiejętności ich oceny i wyboru w zależności od potrzeb uczniów i celu lekcji. Uczestniczący w kursie będą mieli za zadanie prezentację jednej z metod oraz przygotowanie podsumowania jej w formie pisemnej dla całej grupy oraz krótką demonstrację lekcji przeprowadzonej inną metodą. Mile widziane będą lekcje innego niż angielski języka obcego.
Rodzaj przedmiotu
Literatura
Anthony, E.M. 1964. Approach, method and technique. English Teaching Forum B, 6, 1-4.
Blair, R. W. (ed.). 1982. Innovative Approaches to Language Teaching. Rowley, Mass.: Newbury House.
Brown, H.Douglas. 1994. Principles of Language Learning and Teaching. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall Regents.
Cook, Vivian. 1991. Second Language Learning and Language Teaching. London, New York, Melbourne, Auckland: Edward Arnold, A division of Hodder & Stoughton.
Cook, Vivian. 1993. Linguistics and Second Language Acquisition. Houndmills, Basingstoke, Hampshire RG21 2XS and London: The Macmillan Press Ltd.
Dakowska, Maria. 2005. Teaching English as a Foreign Language. A Guide for Professionals. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Gardner, Howard. 1985. Frames of Mind: The Theory of Multiple Intelligences. New York: Basic Books.
Gattegno, C. 1972. Teaching Foreign Languages at School. The Silent Way. New York: Educational Solutions.
Krashen, Stephen. 1982. Principles and Practice in Second Language Acquisition. Oxford: Pergamon.
Krashen, Stephen and Tracy D. Terrell. 1983. The Natural Approach. Language Acquisition in the Classroom. Oxford: Pergamon.
Larsen-Freeman, Diane. 2000. Techniques and Principles in Language Teaching. Oxford: Oxford University Press.
O'Connor, J., and I. McDermot. 1996. Principles of NLP. London: Thorsons.
Oller, J.W. and P.A. Richard-Amato (eds.). 1983. Methods that Work. A Smorgasbord of Ideas for Language Teachers. Boston: Heinle.
Prabhu, N.S. Second Language Pedagogy. 1987. Oxford: Oxford University Press.
Richards, Jack C., and Charles Lockhart. 1994. Reflective Teaching in Second Language Classrooms. Cambridge: Cambridge University Press.
Richards, Jack C., and Theodore S. Rodgers. 1986. Approaches and Methods in Language Teaching. Cambridge: Cambridge University Press.
Richards, Jack C. and Theodore S. Rodgers. 2001. Approaches and Methods in Language Teaching. Cambridge: Cambridge University Press.
Stevick, Earl W. 1976. Memory, Meaning and Method: Some Psychological Perspectives on Language Learning. Rowley, Mass.: Newbury House.
Widdowson, H. 1978. Teaching Language as Communication. Oxford: Oxford University Press.
Wilkins, D.A. 1976. Notional Syllabuses. Oxford: Oxford University Press.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: