Różnice indywidualne w przyswajaniu drugiego języka i uczeniu się języka obcego 3301-ZJS183
Kurs stanowi przegląd wszystkich istotnych różnic indywidualnych występujących u osób uczących się języka obcego, które mogą warunkować sukces lub niepowodzenie w przyswajaniu drugiego języka lub nauce języka obcego. Kurs omawia również możliwe implikacje praktyczne, które nauczyciel powinien uwzględnić w procesie nauczania języka obcego. Kolejno omawiane są następujące zagadnienia:
1. Dlaczego nie wszyscy osiągają sukces w nauce języka obcego? Jakie są tego przyczyny? Wprowadzenie i klasyfikacja czynników indywidualnych.
2. Czy różnice indywidualne są uwzględniane w głównych metodach nauczania języków obcych? Przegląd metod i ich podstaw teoretycznych.
3. Czy istnieje optymalny wiek rozpoczynania nauki języka obcego? Różnice między przyswajaniem języka ojczystego, języka drugiego, a nauką języka obcego, hipoteza wieku krytycznego, wyniki badań empirycznych nad wpływem wczesnego wieku rozpoczynania nauki języka obcego na tempo i stadia przyswajania języka, na poziom osiągniętej biegłości. Implikacje praktyczne a nauczanie dzieci.
4. Czynniki kognitywne: style poznawcze (zależność i niezależność od tła), szerokość pola kategoryzacji, tolerancja wieloznaczności, strategie uczenie się, dominacja półkul mózgowych. Wyniki badań empirycznych i implikacje praktyczne.
5. Uzdolnienia językowe, komponenty uzdolnień, testy uzdolnień językowych, ocena ich przydatnosci.
6. Strategie uczenia się, strategie "dobrych uczniów". Studium przypadku: porównanie strategii uczenia się dwóch uczniów.
7. Style uczenia się: preferencja wizualna, słuchowa, dotykowa, ruchowa, sposoby jej rozpoznawania. Wnioski praktyczne dla nauczyciela.
8. Czynniki emocjonalne (afektywne) i cechy osobowości ucznia (ekstrawertyzm, introwertyzm, poziom lęków i zahamowań, empatia, samoocena) i ich wpływ na powodzenie w nauce języka obcego. Rekomendacje dla nauczyciela.
9. Motywacja i postawy: badania nad motywacją, typy motywacji, czynniki wplywajace na motywację, związek między motywacją a uczeniem się. Implikacje praktyczne.
10. Strategie komunikacji: definicja, typologia i klasyfikacja. Rola strategii komunikacji we współczesnym podejściu do nauczania języka obcego. Praktyczne zastosowania w procedurach nauczania.
11. Podsumowanie: zastosowanie wiedzy o różnicach indywidualnych w nauczaniu języka obcego, dobór metod nauczania uwzględniających różnice indywidualne między uczniami. Ocena przydatności metod niekonwencjonalnych.
Rodzaj przedmiotu
Literatura
1) Skehan, P. Individual Differences in Second-Language Learning, [selected fragments]
2) Brown H. Principles of Language Learning and Teaching. chap. 5: Cognitive Variations in Language Learning chap. 6: Personality Factors
3) Cook, V. Second Language Learning and Language Teaching. chap. 5: Learners as individuals
4) Droździał-Szelest. K. Language Learning Strategies in the process of acquiring a foreign language. [selected fragments]
5) Komorowska. H. Sukces i niepowodzenie w nauce języka obcego. [ss. 86 - 117]6) Ellis Rod (1985). Understanding Second Language Acquisition. [chap. 5, pp. 99-126]
7) Ellis, Rod. (1995). The Study of Second Language Acquisition. part five: Explaining individual differences in second language acquisition.
8) Lightbown. P, N. Spada. How Languages Are Learned.
9) Skehan. P. Individual Differences in Second-language Learning. [selected fragments]
10) Sobolew, L. Strategie uczenia się języka obcego. Języki Obce w Szkole 5/1987
11) Sobolew, L. Strategie komunikacji w języku obcym. Języki Obce w Szkole 1/1988
12) Wenden, R. J. Rubin. Learner Strategies [selected fragments]
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: