Społeczne aspekty zawodu nauczyciela w perspektywie psychologiczno-pedagogicznej 3301-ZJS-OB-10001
Zajęcia 1: podejście refleksyjne oraz autonomia.
Zajęcia 2: samo-motywacja oraz agentywność.
Zajęcia 3: ZPD oraz samoregulacja.
Zajęcia 4: teoria atrybucji oraz podejście Mindset.
Zajęcia 5: nagrody oraz autonomia.
Zajęcia 6: wypalenie zawodowe.
Zajęcia 7: o natywnym versus nienatywnym nauczycielu języka angielskiego; o podejściu refleksyjnym raz jeszcze.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Po ukończeniu kursu, student:
• wie jak zdefiniować podstawowe pojęcia wprowadzone w trakcie zajęć
• wie jak zlokalizować dodatkowe materiały na omawiane tematy w źródłach drukowanych oraz internetowych
Umiejętności:
Po ukończeniu kursu, student:
• będzie w stanie poddać krytycznej ocenie zdarzenia istotne dla osobistej ścieżki rozwoju zawodowego
• będzie w stanie poddać refleksji aplikatywność pojęć wprowadzonych na kursie dla własnego rozwoju zawodowego
K_W01 rozumie wagę, miejsce i specyfikę filologii angielskiej w kontekście nauk humanistycznych;
K_W03 zna w stopniu zaawansowanym gramatykę, składnię, fonologię, fonetykę, morfologię, pragmatykę języka angielskiego i jego historię;
K_W05 zna skomplikowane uwarunkowania procesu przyswajania drugiego języka; rozumie i właściwie stosuje modele akwizycji języka obcego typowe dla językoznawstwa angielskiego;
K_W06 zna i rozumie niuanse teorii tłumaczeń oraz złożoność procesu przekładu;
K_W08 ma pogłębioną wiedzę o historycznym rozwoju języka, szczególnie języka angielskiego oraz towarzyszącej temu procesowi semantycznej zmienności i złożoności;
K_W09 rozumie w stopniu zaawansowanym złożoność i pluralizm kultur, zna oczywiste i nieoczywiste kody kultury determinujące kontakty międzykulturowe, zna strukturalne i instytucjonalne uwarunkowania kultury, zwłaszcza w kontekście krajów obszaru języka angielskiego;
K_W10 zna w stopniu zaawansowanym realia geograficzne, historyczne, polityczne, gospodarcze, kulturowe i społeczne krajów obszaru języka angielskiego;
K_U01 umie posługiwać się zaawansowaną terminologią z zakresu językoznawstwa i literaturoznawstwa oraz metodologią badań właściwą dla tych dyscyplin w ramach filologii angielskiej;
K_U04 potrafi twórczo interpretować, analizować, hierarchizować, syntetyzować treści i zjawiska w ich wymiarze językowym, kulturowym, społecznym, historycznym, gospodarczym;
K_U08 potrafi docenić różnorodność opinii zawartych tekstach naukowych, literackich, publicystycznych oraz przedstawianych w dyskusjach, i twórczo wykorzystać je jako źródło inspiracji;
K_K01 jest świadomy społecznego znaczenia swojej wiedzy, pracy, umiejętności; jest gotów do współtworzenia środowiska społecznego;
K_K09 świadomie uczestniczy we własnej kulturze narodowej, szanuje kulturowe dziedzictwo Europy, przejawia zrozumienie i ciekawość zróżnicowanych kultur świata, cechuje się tolerancją wobec inności, odnosi się z szacunkiem do odmiennych zachowań kulturowych, a także do odmiennych poglądów jednostkowych.
Kryteria oceniania
Ocena końcowa jest wystawiana na podstawie pięciu miniesejów (5 x 20%).
Praktyki zawodowe
- nie dotyczy -
Literatura
Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: W.H. Freeman.
Kolber, M. (2014). Rola edukacji aktywnej w przezwyciężaniu wyuczonej bezradności na lekcji języka obcego. Lingwistyka Stosowana, 10, 51–60.
Silver, D. (2012). Fall Down 7 Times, Get Up 8: Teaching Kids to Succeed. Thousand Oaks, CA.: Cowin. A SAGE Company.
Sędek, G. and M. Kofta (1990). When Cognitive Exertion Does Not Yield Cognitive Gain: Toward an Informational Explanation of Learned Helplessness. Journal of Personality and Social Psychology, 58(4), 729-743.
https://biglifejournal.com/blogs/blog/teach-growth-mindsetkids-activities
https://www.researchgate.net/profile/Maham_Muzamil/post/What_is_a_learning_mindset_Is_this_approach_used_in_your_college_university/attachment/5c9c84c9cfe4a72994996f05/AS
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: