Gramatyka opisowa: Wprowadzenie do analizy składniowej 3301-ZJ-WM-JF003
Wykład stanowi wprowadzenie do składni opisowej i stosowanej, z elementami składni formalnej w ujęciu generatywnym, wszędzie tam, gdzie jest to możliwe i merytorycznie uzasadnione. Analiza składniowa języka naturalnego pozwala lepiej zrozumieć mechanizmy rządzące systemem językowym, co z kolei ułatwia krytyczne podejście do powszechnie dostępnych, pedagogicznych opisów reguł gramatycznych. Tego rodzaju kompetencje wspierają bardziej świadomą i skuteczną naukę języka obcego.
W ramach kursu omawiane są podstawowe dychotomie występujące w językoznawstwie opisowym i formalnym (np. deskryptywizm a preskryptywizm, kompetencja a wykonanie, język zewnętrzny a wewnętrzny) oraz najważniejsze procesy składniowe charakterystyczne dla współczesnej angielszczyzny. Szczególne miejsce zajmuje pasywizacja jako przykład transformacyjnej derywacji, ukazującej uniwersalny charakter niektórych operacji składniowych.
Celem kursu jest przygotowanie studentów do samodzielnego przeprowadzania podstawowych analiz składniowych oraz do krytycznego spojrzenia na popularne opisy gramatyki języka angielskiego, stosowane w dydaktyce języków obcych.
Nowy materiał wprowadzany będzie stopniowo, w sposób dostosowany do możliwości i potrzeb osób początkujących, z wykorzystaniem prostych zadań praktycznych.
Zakres tematów:
-Rola składni w języku naturalnym i w badaniach nad językiem
-Składnia a komunikacja, modele komunikacji językowej
-Kluczowe dychotomie w teorii składni (np. kompetencja a wykonanie, język zewnętrzny a wewnętrzny, kompetencja językowa a pragmatyczna, kreatywność a formulaiczność)
-Cechy, zadania i funkcje kompetencji składniowej
-Kompetencja składniowa na tle innych kompetencji językowych
-Podstawowe kategorie składniowe, testy składnikowe
-Najważniejsze procesy składniowe współczesnej angielszczyzny
-Wprowadzenie do gramatyki transformacyjno-generatywnej: pasywizacja jako przykład operacji przesunięcia alpha
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
wiedza
K_W01 studentka/student w pogłębionym stopniu zna i rozumie terminologię, teorię i zasady analizy składniowej, stosowanej w badaniach językoznawczych i odpowiadającej aktualnemu stanowi zaawansowanej wiedzy w dyscyplinie językoznawstwo (formalne i opisowe), zgodnie z obraną przez siebie specjalnością (oraz ścieżką kształcenia)
umiejętności
K_U01 studentka/student potrafi w pogłębionym stopniu stosować terminologię, teorie i zaawansowane zasady analizy składniowej do rozwiązywania złożonych i oryginalnych problemów badawczych zgodnie z obraną przez siebie specjalnością (oraz ścieżką kształcenia)
Kryteria oceniania
pisemny egzamin końcowy: weryfikacja efektów: W i U
krótkie zadania o charakterze oceny formatywnej (quizy na Moodle'u): weryfikacja efektów: W i U
Literatura
Literatura uzupełniająca, dla osób szczególnie zainteresowanych poszczególnymi tematami. Może podlegać modyfikacjom w poszczególnych cyklach.
Carnie, A. (2017). Syntax: A generative introduction (4th ed.). Blackwell Publishers.
Haegeman, L., & Gueron, J. (2006). English grammar: A generative perspective. Blackwell Publishing.
Moravcsik, E. (2006). An introduction to syntactic theory. Continuum.
Payne, T. (2006). Exploring language structure: A student's guide. Cambridge University Press.
Radford, A. (2009). An Introduction to English Sentence Structure. Cambridge University Press.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: