Kobiece spojrzenia: Woolf, Spark, Carter 3301-ZJ-LK001
Celem kursu jest pogłębienie wiedzy studentów nt. trzech kluczowych pisarek brytyjskich XX wieku (Virginii Woolf, Muriel Spark oraz Angeli Carter) w kontekście feminizmu. Za podstawę teoretyczne kursu służy perspektywa ginokrytyki zaproponowana przez Elaine Showalter: krytyka feministyczna skupiająca się na badaniach pisarstwa kobiecego, jako odrębnego spojrzenia na rzeczywistość, bez prób uzależnienia go od kanonu literatury tworzonego przez mężczyzn.
Przyjrzenie się utworom Virginii Woolf - zarówno utworom literackim, jak i jej esejom programowym – pomoże zrozumieć estetykę codzienności, rdzenną dla twórczości kobiecej, oraz zbadać krytycznie takie pojęcia jak płynność płciowa i odrębność artystyczna.
Uważne czytanie utworów Muriel Spark ukaże podmiotowość kobiety w jej najbardziej wyrazistej a zarazem niebezpiecznej postaci: jako podmiotowość autonomicznego twórczego umysłu, który utrzymuje władzę nad rzeczywistością, a jednocześnie jest w stanie zachować w tajemnicy źródła własnych inspiracji i dążeń.
Cztery bajki Angeli Carter ze zbioru The Bloody Chamber pozwolą zobaczyć połączenia pomiędzy cielesnością i zmysłowością kobiety a wyobraźnią i sztuką, którą tworzy. Czytając Carter poprzez perspektywę arachnologiczną Nancy K. Miller, studenci będą mogli rozpoznać w jej języku ślady kobiety-pisarki, zawsze obecnej w teksturze swojego dzieła, ponieważ dzieło składa się z niej samej.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Studenci znają i rozumieją:
- K_W06: w pogłębionym stopniu wybrane dylematy i zagadnienia współczesnej cywilizacji tj. feminizm, krytyczna analiza utworów literackich.
Umiejętności
Studenci potrafią:
- K_U06: stosować w praktyce wiedzę z literaturoznawstwa, w szczególności z zakresu teorii feministycznej oraz teorii narracji
- K_U08: planować i organizować pracę zespołu oraz pracę indywidualną by skutecznie realizować wyznaczone cele
Kompetencje społeczne
Studenci są gotowi do:
- K_K01: krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści
Kryteria oceniania
- obecność (5%)
- aktywność na zajęciach, mini-presentacje (25%)
- final test (70%)
Dopuszczalne są 2 nieobecności.
Literatura
Elaine Showalter, “Towards A Feminist Poetics” in: Newton K.M. (eds) Twentieth-Century Literary Theory (London: Palgrave, 1997)
Elaine Showalter, A Literature of their Own: British Woman Novelists from Bronte to Lessing (New Jersey: Princeton University Press, 1997)
Elaine Showalter, ed. Feminist Criticism: Essays on Women, Literature and Theory (London: Virago, 1985)
Nancy K. Miller, “The Woman, The Text and The Critic” in: The Poetics of Gender, ed. by Nancy K. Miller (New York: Columbia University Press, 1986), pp. 270-95
Judy Little, Comedy and the Woman Writer: Woolf, Spark and Feminism (Lincoln and London: University of Nebraska Press, 1983)
Jane Marcus, New Feminist Essays on Virginia Woolf (Lincoln: University of Nebraska Press, 1981)
Alex Zwerdling, “Anger and Conciliation in Woolf's Feminism”, Representations 3 (1983), pp. 68-89
Anne Fernald, “A Room of One's Own, Personal Criticism, and the Essay”, Twentieth Century Literature 40.2 (1994), pp. 165-189
Susan Sniader Lanser, “Fictions of Absence: Feminism, Modernism, Virginia Woolf” in: Fictions of Authority: Women Writers and Narrative Voice (Ithaca: Cornell University Press, 1992), pp. 102-119
Alan Bold, ed. Muriel Spark: An Odd Capacity for Vision (London: Vision and Barnes and Noble, 1984)
David Herman, ed., Muriel Spark: Twenty-First-Century Perspectives (Baltimore: The Johns Hopkins University Press, 2010)
Peter Childs, “Angela Carter: The Demythologizing Business” in: Contemporary Novelists: British Fiction since 1970 (New York: Palgrave Macmillan, 2012), pp. 103-125
Heta Pyrhönen, “Imagining the impossible: the erotic poetics of Angela Carter's ‘Bluebeard’ stories”, Textual Practice 21:1 (2007), pp. 93-111
Mary S. Pollock, “Angela Carter's animal tales: Constructing the non-human”, Lit: Literature Interpretation Theory 11:1 (2000), pp. 35-57
Anna Watz, Angela Carter and Surrealism: “a Feminist Libertarian Aesthetic” (Taylor & Francis, 2016)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: