Rola świadomości w nauczaniu i uczeniu się języka obcego - Sem. mgr 4 3301-ZJ-JSS4MOŻ
Cele seminarium:
- pomoc słuchaczom w dopracowaniu dziedziny badań; określenie tematu ich pracy.
- pomoc w przygotowaniu badania do pracy magisterskiej na etapie planowania, pilotażu, przeprowadzenia badania oraz jego opracowania i omówienia.
- pomoc w procesie tworzenia pracy magisterskiej (na etapie wyszukiwania materiałów źródłowych, pisania konspektu pracy i wersji roboczych).
- przegląd współczesnych tendencji w językoznawstwie stosowanym i glottodydaktyce.
Semestr 1:
- wstęp do współczesnych obszarów badawczych w metodyce nauczania języka angielskiego (m.in. świadomość językowa, językoznawstwo korpusowe, nauczanie integrujące język obcy i przedmiot).
- wstęp do metodologii badań empirycznych: przegląd podstawowych narzędzi badawczych.
- wstęp do krytycznego czytania raportów badawczych i literatury przedmiotu.
Semestr 2:
- metodologia badań empirycznych - c.d.
- krytyczne czytania raportów badawczych i literatury przedmiotu - c.d.
- prezentacje: przedstawienie głównych założeń pracy, w tym mówienie części teoretycznej, zarys badań własnych, bibliografia.
- przegląd głównych dziedzin glottodydaktyki.
Semestr 3:
- metodologia badań empirycznych - c.d.
- przegląd głównych dziedzin glottodydaktyki.
- indywidualne konsultacje.
Semestr 4:
- indywidualne konsultacje.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W01 w pogłębionym stopniu terminologię, teorię i metody badań odpowiadające aktualnemu stanowi zaawansowanej wiedzy w dyscyplinie językoznawstwo stosowane ze szczególnym uwzględnieniem uczenia się i nauczania języka angielskiego jako obcego, zgodnie z obraną przez siebie specjalnością (oraz ścieżką kształcenia)
K_W02 w pogłębionym stopniu zasady projektowania badań językoznawczych, a w szczególności zasady wyboru metod i narzędzi w formułowaniu problemów badawczych i testowaniu hipotez
K_U01 w pogłębionym stopniu stosować terminologię, teorie i zaawansowane metody badań językoznawczych (ze szczególnym uwzględnieniem uczenia się i nauczania języka angielskiego jako obcego) do rozwiązywania złożonych i oryginalnych problemów badawczych zgodnie z obraną przez siebie specjalnością (oraz ścieżką kształcenia)
K_U02 stosować zaawansowane zasady projektowania badań językoznawczych (ze szczególnym uwzględnieniem uczenia się i nauczania języka angielskiego jako obcego), a w szczególności potrafi:
- dobrać właściwe źródła, metody i narzędzia
- dokonać krytycznej analizy i syntezy obecnego stanu badań w dyscyplinie
- dokonać interpretacji i prezentacji otrzymanych wyników
z wykorzystaniem zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych
K_U03 posługiwać się strukturami, leksyką i odpowiednio dobierać konwencje językowe do sytuacji komunikacyjnej (np. prowadzenie debaty publicznej, wygłoszenie prezentacji akademickiej, itp.) w języku angielskim w mowie
i piśmie na poziomie minimum C2 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
K_U04 stosować w praktyce pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego
K_U07 korzystać z nowoczesnych technologii w procesie zdobywania wiedzy oraz porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych
K_U08 planować i organizować pracę zespołu oraz pracę indywidualną by skutecznie realizować wyznaczone cele
K_K01 krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści
K_K02 uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
K_K03 wypełniania zobowiązań społecznych, współorganizowania działalności na rzecz środowiska społecznego
K_K04 inicjowania działań na rzecz interesu społecznego, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
K_K05 odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, w tym:
- przestrzegania zasad etyki zawodowej i wymagania tego od innych
- dbałości o dorobek i tradycje zawodu
- przestrzegania i rozwijania zasad etyki zawodowej oraz działania na rzecz przestrzegania tych zasad zgodnie
z obraną przez siebie specjalnością (oraz ścieżką kształcenia) w ramach filologii angielskiej
Kryteria oceniania
Złożenie całości pracy magisterskiej.
UWAGI:
Dozwolona liczba nieobecności na zajęciach: 2 (dwa).
Praktyki zawodowe
- nie dotyczy -
Literatura
Bielska, J. (2006) Between Psychology and Foreign Language Learning. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Brown, J. D. (1988) Understanding Research in Second Language Learning. Cambridge: CUP.
Brzeziński, J. (2000) Badania eksperymentalne w psychologii i pedagogice. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
Brzeziński, J. (2003) Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: PWN.
Cohen, L. and Manion, L. (2000) Research Methods in Education. London and New York: Routledge.
Dakowska, M. (2007) Teaching English as a Foreign Language. A Guide for Professionals. Warszawa: PWN.
Ellis, R. (1994) The Study of Second Language Acquisition. Oxford: OUP.
Komorowska, H. (2007) Nauczanie języków obcych. Polska a Europa. Warszawa: Academia.
McCall R. (1994) Fundamental Statistics for Behavioral Sciences. Forth Worth: Hartcourt Brace College Publishers.
Piechurska-Kuciel, E. (2005) The Importance of Being Aware. Advantages of Explicit Grammar Study. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
Porte, G. K. (2002) Appraising Research in Second Language Learning. Amsterdam: John Benjamins.
Richards, J. C. and Renandya W. A. (eds.) (2002) Methodology in Language Teaching. An Anthology of Current Practice. Cambridge: CUP.
Schmidt, R. (ed.) (1995) Attention and Awareness in Foreign Language Learning. Technical Report #9. Honolulu, Ha: University of Hawaii Press.
Seliger, H. W. and Shohamy, E. (1989) Second Language Research Methods. Oxford: OUP.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: