Uczeń - klasa - kontekst: Różnorodność i indywidualne różnice w nauczaniu i uczeniu się języków obcych - Sem. mgr 2 3301-ZJ-JSS2CZO
Analizowane będą podejścia teoretyczne i metodyczne uwzględniające zindywidualizowane podejście do ucznia, takie jak: UDL (Universal Design for Learning), teoria inteligencji wielorakich, pedagogika włączająca.
W ramach przygotowania do napisania pracy magisterskiej, uczestnicy seminarium:
● zapoznają się z aktualnymi kierunkami badań w zakresie glottodydaktyki,
● rozwiną kompetencje w zakresie analizy literatury przedmiotu i krytycznego czytania tekstów naukowych,
● poznają podstawowe narzędzia badawcze,
● nauczą się interpretować dane jakościowe i ilościowe.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Studenci znają i rozumieją:
● K_W01 w pogłębionym stopniu terminologię, teorię i metody badań w glottodydaktyce, ze szczególnym uwzględnieniem badań nad różnicami indywidualnymi, odpowiadające aktualnemu stanowi zaawansowanej wiedzy w dyscyplinie językoznawstwo, zgodnie z obraną przez siebie specjalnością (oraz ścieżką kształcenia).
● K_W05 ekonomiczne, prawne, etyczne i inne uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości w kontekście kariery zawodowej związanej z kierunkiem studiów.
Umiejętności
Studenci potrafią:
● K_U01 w pogłębionym stopniu stosować terminologię, teorie i zaawansowane metody badań językoznawczych do rozwiązywania złożonych i oryginalnych problemów badawczych w językoznawstwie stosowanym zgodnie z obraną przez siebie specjalnością (oraz ścieżką kształcenia).
● K_U03 posługiwać się strukturami, leksyką i odpowiednio dobierać konwencje językowe do sytuacji komunikacyjnej (np. prowadzenie debaty publicznej, wygłoszenie prezentacji akademickiej, itp.) w języku angielskim w mowie i piśmie na poziomie minimum C2 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego.
● K_U04 stosować w praktyce pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego.
● K_U05 stosować w praktyce wiedzę o uwarunkowaniach ekonomicznych, prawnych, etycznych i innych różnych rodzajów działalności zawodowej, związanej z kierunkiem studiów.
● K_U07 korzystać z nowoczesnych technologii w procesie zdobywania wiedzy oraz porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych.
● K_U09 projektować własną ścieżkę rozwoju i ukierunkowywać innych w tym zakresie.
Kompetencje społeczne
Studenci są gotowi do:
● K_K01 krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści z zakresu glottodydaktyki.
● K_K02 uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu.
Kryteria oceniania
Ocena na podstawie:
- aktywności na zajęciach
- przygotowania prezentacji - krytycznej analizy wybranego artykułu naukowego
- przygotowania zadań domowych
- przygotowania wersji wstępnej tematu pracy i spisu treści.
Jeśli przedmiot prowadzony jest w trybie zdalnym, student zobowiązany jest posiadać włączoną kamerę i mikrofon.
Cząstkowe prace pisemne i wypowiedzi ustne (weryfikacja efektów: W, U, K).
Wykonywanie krótkich zadań podczas zajęć (weryfikacja efektów: W, U, K).
Zadania projektowe realizowane w ciągu semestru (weryfikacja efektów: W, U, K).
Student składa konspekt pracy magisterskiej zawierający spis treści oraz zarys bibliografii (weryfikacja efektów: W, U).
Dopuszczalna jest 1 nieobecność.
Literatura
W zależności od potrzeb studentów, m.in.:
Benson, P., & Nunan, D. (Eds.). (2005). Learners' stories: Difference and diversity in language learning. Cambridge University Press.
Braun, V., & Clarke, V. (2013). Successful qualitative research: A practical guide for beginners. Sage Publications.
Dörnyei, Z. (2014). The psychology of the language learner: Individual differences in second language acquisition. Routledge.
Ellis, R. (2008). The Study of Second Language Acquisition (2nd ed.). Oxford University Press.
Li, S., Hiver, P., & Papi, M. (Eds.). (2022). The Routledge handbook of second language acquisition and individual differences. Routledge.
Mackey, A., & Gass, S. M. (Eds.). (2011). Research methods in second language acquisition: A practical guide. John Wiley & Sons.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: