Różnice indywidualne: Uczenie się języka obcego / języka drugiego w perspektywie psychologicznej - Sem. mgr 1 3301-ZJ-JSS1BON
Kurs obejmuje rolę różnic indywidualnych (RI), takich jak motywacja do nauki języka drugiego (J2) i poczucie własnej skuteczności (wiara jednostki w jej zdolność do osiągania dobrych wyników) w nauce języka obcego i J2. Kurs dostarcza studentom kompetencji niezbędnych do zaprojektowania i przeprowadzenia badań empirycznych na podstawowym poziomie dotyczących indywidualnych czynników leżących u podstaw zróżnicowanego poziomu indywidualnego sukcesu i osiągnięć w edukacji językowej. Zajęcia koncentrują się na rozwijaniu J2 jako procesu, który opiera się na szeregu przekonań jednostki dotyczących jej możliwości (np. poczuciu własnej skuteczności), procesach psychologicznych (np. motywacji) oraz cechach i doświadczeniach uczących się (np. emocjach, takich jak lęk przed językiem obcym i zadowolenie z jego używania; zachowaniach związanych z uzyskiwaniem informacji zwrotnej) w interakcji z kontekstem uczenia się. Kurs obejmuje przegląd badań empirycznych nad tym, w jaki sposób te RI przyczyniają się do przyswajania języka drugiego, i jednocześnie ukazuje najnowsze spory i kontrowersje w dziedzinie uczenia się języka obcego i J2.
Poniżej znajdują się przykładowe tematy prac magisterskich:
1. Rola przekonań o własnej skuteczności w osiągnięciach uczniów (np. szkoły podstawowej/ gimnazjum /liceum/ studentów uniwersytetu) w nauce języka obcego.
2. Motywacja do nauki języka angielskiego wśród uczniów (np. szkół podstawowych/gimnazjów/liceów/studentów uniwersytetu) w Polsce z perspektywy teorii (np. systemu „ja” motywującego do nauki języka drugiego; modelu 2x2 samo-przewodników w nauce języka obcego itp.)
3. Badanie lęku przed nauką języka obcego i/lub zadowolenia z nauki języka obcego wśród uczniów (np. szkół podstawowych/ gimnazjów/liceów/ studentów uniwersytetu)
4. Badanie związku między zachowaniami uczniów nakierowanymi na zdobywanie informacji zwrotnej a osiągnięciami w zakresie języka obcego
5. Teoria sposobów myślenia i jej zastosowanie w kontekście uczenia się języka obcego/ J2
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Studenci znają i rozumieją:
- liczne różnice/ czynniki indywidualne, które wpływają na naukę języka drugiego/ obcego
Umiejętności
Studenci potrafią:
- ocenić i dostosować plany badawcze i instrumenty poboru danych do badania różnic/czynników indywidualnych w edukacji językowej
- zaplanować, przeprowadzić, omówić i opisać wyniki projektu badawczego dotyczącego różnic indywidualnych w nauce języka
- analizować implikacje badań nad różnicami indywidualnymi dla teorii akwizycji języka drugiego i praktyki pedagogicznej
Kompetencje społeczne
Studenci są gotowi do:
- Zrozumienia potrzeby pogłębiania wiedzy na temat roli różnic indywidualnych w uczeniu się języka obcego w celu poprawy edukacji w tym zakresie
Kryteria oceniania
Metody i kryteria zaliczenia:
- obecność
- aktywność na zajęciach
- zadania pisemne
Dopuszczalne jest jedna nieobecność.
Literatura
Dörnyei, Z., & Ryan, S. (2015). The psychology of the language learner revisited. Routledge.
Dörnyei, Z., & Taguchi, T. (2010). Questionnaires in second language research: Construction, administration, and
processing (2nd ed.). Routledge.
Gkonou, C., Daubney, M., & Dewaele, J.-M. (Eds.). (2017). New insights into language anxiety: Theory, research and
educational implications. Multilingual Matters.
Lamb, M., Csizér, K., Henry, A., & Ryan, S. (Eds.). (2019). The Palgrave handbook of motivation for language learning. Palgrave Macmillan.
MacIntyre, P. D., Gregersen, T., & Mercer, S. (Eds.). (2016). Positive psychology in SLA. Multilingual Matters.
Mackey, A., & Gass, S. M. (2022). Second language research: Methodology and design (3rd ed.). Routledge.
Mackey, A., & Gass, S. M. (Eds.). (2012). Research methods in second language acquisition: A practical guide (1st ed). Wiley-Blackwell.
American Psychological Association. (2019). Publication manual of the American Psychological Association (7th ed.). APA.
Uwaga: Co dwa tygodnie pojawiać się będą dodatkowe lektury w postaci artykułów odnoszących się badań empirycznych.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: