Nauczanie języka i kultury w dobie globalizacji 3301-ZJ-JS009
Kurs analizuje zmiany w nauczaniu języka i kultury w świetle transformacji geopolitycznych i społeczno-ekonomicznych zachodzących we współczesnej Europie. Dynamiczny rozwój angielszczyzny globalnej (lingua franca) rodzi pytania o zasadność nauczania elementów kulturowych charakterystycznych dla krajów angielskiego obszaru językowego w sytuacji, gdy angielszczyzna międzynarodowa ma pozostać wolna od dominacji konkretnej kultury narodowej. Uprzywilejowana pozycja jednego języka we współczesnym świecie znakomicie ułatwia komunikację międzynarodową, ale stanowi zagrożenie dla różnorodności językowej. W tym kontekście szczególnej wagi nabierają słowa B. Kachru o potrzebie dekolonizacji języka angielskiego. Omówione zostaną kwestie praktyczne związane ze zjawiskami zachodzącymi na styku nauczania języka i kultury.
Tematyka kursu i dobór literatury mogą ulegać modyfikacjom, aby lepiej odzwierciedlać zainteresowania i potrzeby uczestników, przy zachowaniu podstawowych treści merytorycznych. Należą do nich:
a) pojawienie się nowych odmian funkcjonalnych angielszczyzny; pojęcie natywizmu funkcjonalnego;
b) ekologia językowa i sprawiedliwość językowa
c) język a kultura – implikacje pedagogiczne; model P. Morana
d) nauczanie interkulturowe według M. Byrama
e) tyrania native-speakeryzmu;
f) Język inkluzywny i zmiany w rejestrach językowych (zagadnienia związane z językiem niedyskryminującym ze względu na płeć, tożsamość czy niepełnosprawność – w kontekście nauczania języka i kultury oraz tworzenia materiałów dydaktycznych).
W cyklu 2025Z:
zgodny z opisem w "Podstawowych informacjach o przedmiocie" |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Dotyczy studentów rozpoczynających studia w roku 2025/2026.
Wiedza
Studenci znają i rozumieją:
- K_W01 w pogłębionym stopniu terminologię, teorię i metody badań odpowiadające aktualnemu stanowi zaawansowanej wiedzy z metodyki nauczania języków obcych, szczególnie w zakresie zintegrowanego nauczania języka i kultury, zgodnie z obraną przez siebie specjalnością (oraz ścieżką kształcenia)
- K_W04 pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego.
Umiejętności
Studenci potrafią:
- K_U01 w pogłębionym stopniu stosować terminologię, teorie i zaawansowane metody badań z zakresu zintegrowanego nauczania języka i kultury do rozwiązywania złożonych i oryginalnych problemów badawczych zgodnie z obraną przez siebie specjalnością (oraz ścieżką kształcenia)
- K_U04 stosować w praktyce pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego.
Kompetencje społeczne
Studenci są gotowi do:
- K_K01 krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści z zakresu metodyki nauczania języków obcych, szczególnie w zakresie zintegrowanego nauczania języka i kultury
- K_K02 uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu.
Kryteria oceniania
- aktywność na zajęciach
- praca zaliczeniowa w formie projektu badawczego (np. analiza podręczników pod kątem reprezentacji kulturowej.
analiza przypadków (case studies) – praca w grupach
Zrealizowanie projektu końcowego (weryfikacja efektów: W, U, K).
Wykonywanie krótkich zadań podczas zajęć (weryfikacja efektów: W, U, K).
Zadania projektowe realizowane w ciągu semestru (weryfikacja efektów: W, U, K).
Literatura
Zmienna, w zależności od zainteresowań i potrzeb studentek i studentów. Przykładowe pozycje bibliograficzne znajdują się w informacji o nadchodącym cyklu.
W cyklu 2025Z:
Wybór literatury zależy w dużym stopniu od zainteresowań uczestniczek i uczestników kursu. Przykładowe pozycje: materiały online, strony WEB, podcasty |
Uwagi
W cyklu 2025Z:
Obecność obowiązkowa. Dopuszczalne są dwie nieobecności. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: