Aktualne kierunki badań w językoznawstwie stosowanym 3301-ZJ-JS-KON001
Zajęcia 1: Wprowadzenie do kursu. Analiza potrzeb studentów. Pytania badawcze i operacjonalizacja. Podejście Dogme Scotta Thornbury'ego.
Zajęcia 2: O sztucznej inteligencji w nauczaniu i uczeniu się języka angielskiego jako obcego.
Zajęcia 3: O języku. ELF [English jako lingua franca]. O miejscu wymowy. MAPT [Mobile Application Pronunciation Training].
Zajęcia 4: O roli nauczyciela. Autonomia nauczyciela. NEST vs NNEST [Native / Non-Native English Speaking Teacher].
Zajęcia 5: O badaniach nad dobrym uczniem. PosPsych [Psychologia pozytywna]
Zajęcia 6: Na wybrany temat lub: O wczesnym starcie. Podejście OPOL [jeden rodzic, jeden język]. Dwujęzyczność a wielojęzyczność. Na temat instytucjonalnej edukacji obcojęzycznej.
Zajęcia 7: Zajęcia zaliczeniowe
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Studenci znają i rozumieją:
K_W01 w sposób pogłębiony specyfikę językoznawstwa stosowanego (w tym, glottodydaktyki) na tle dziedziny nauk humanistycznych
K_W02 w sposób pogłębiony tendencje rozwoju badań językoznawczych (językoznawstwa stosowanego) w ramach filologii angielskiej.
Umiejętności
Studenci potrafią:
K_U01 posługiwać się zaawansowaną terminologią i aparatem pojęciowym z zakresu językoznawstwa stosowanego
K_U03 wykorzystać zdobytą wiedzę do opisania i rozwiązania problemu (w tym w szczególności, w uczeniu i nauczaniu języka angielskiego jako obcego) oraz wykonania projektu naukowego dotyczącego tematyki z zakresu dyscypliny językoznawstwo
K_U04 w sposób pogłębiony analizować i syntetyzować treści i zjawiska językowe (niekiedy kulturowe) w kontekście społecznym, historycznym i gospodarczym
K_U05 rozpoznawać różnice pomiędzy alternatywnymi podejściami metodologicznymi stosowanymi w dyscyplinie językoznawstwo stosowane
K_U08 uczestniczyć w pracy projektowej, współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych i kierować pracą zespołu
K_U09 przedstawić zdobytą wiedzę w sposób spójny, precyzyjny i poprawny językowo, posługując się językiem angielskim na poziomie C2 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, dobierając odpowiednio formy wypowiedzi do sytuacji komunikacyjnej, oraz komunikować się z innymi, zróżnicowanym kręgami odbiorców (kompetencje mediacyjne).
Kompetencje społeczne
Studenci są gotowi do:
K_K02 kształcenia ustawicznego, rozwoju osobistego i zawodowego (w tym w szczególności, zawodu nauczyciela angielskiego jako języka obcego) wykorzystując wiedzę i umiejętności uzyskane w trakcie studiów
K_K03 wzięcia odpowiedzialności za pracę własną i poszanowania pracy innych, dbając o przestrzeganie zasad etyki zawodowej, rozwijanie etosu zawodu oraz zasad i norm etycznych w nauce w odniesieniu do dyscyplin reprezentowanych w programie kształcenia
K_K04 krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności w zakresie kierunku studiów.
Kryteria oceniania
Metody i kryteria zaliczenia:
- obecność
- aktywność na zajęciach
- przygotowanie prezentacji
- zaliczenie ustne
Dopuszczalne są dwie nieobecności.
Literatura
Bolitho, R. and Tomlinson, B. (2009). Discover English. Macmillan Books for Teachers.
Edmett, A., Ichaporia, N., Crompton, H., and Crichton, R. (2023). Artificial intelligence and English language teaching: Preparing for the future. British Council. https://doi.org/10.57884/78EA-3C69
Enever, J. (ed.) (2011). ELLiE. Early Language Learning in Europe. British Council.
Hunston, S. and Oakey, D. (eds) (2009). Introducing Applied Linguistics. Routledge.
Kumaravadivelu, B. (2002). Beyond Methods: Macrostrategies for Language Teaching. Yale University Press.
Li, S., Hiver, P. and Papi, M. (eds.) (2022). The Routledge Handbook of Second Language Acquisition and Individual Differences. Routledge.
Richards, J. C. and Renandya W. A. (eds.) (2002). Methodology in Language Teaching: An Anthology of Current Practice. CUP.
Richards, J. C. and Rodgers, T. S. (2001). Approaches and Methods in Language Teaching. CUP.
Scrivener, J. (2013) Learning Teaching (3rd edition). Macmillan.
Thornbury, S. (n.d.) An A-to-Z of ELT, https://scott thornbury.wordpress.com
Thornbury, S. (2000) A Dogme for ELT. IATEFL Issues, 153, 2.
Thornbury, S. (2005) Dogme: Dancing in the dark. Folio, 9(2), 3-5.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: