Historia słownictwa angielskiego 3301-ZJ-JF004
Kurs poświęcony jest pochodzeniu słownictwa języka angielskiego oraz zmianom jakie w tym słownictwie zaszły na przestrzeni wieków. Omawiane zagadnienia dotyczyć będą przede wszystkim procesów słowotwórczych, wpływów innych języków na słownictwo od okresu staroangielskiego aż po czasy współczesne, a także zmian semantycznych w języku angielskim
Zagadnienia omawiane na kursie są obrazowane tekstami prozatorskimi i poetyckimi z różnych okresów historii języka angielskiego, dobranymi przez osobę prowadzącą (np. Kronika anglosaska, Opowieści kanterberyjskie, Makbet, Raj utracony, Harry Potter, Władca Pierścieni). Analiza tekstów obejmuje identyfikację zapożyczeń, analizę morfemiczną wybranych słów, oraz zmiany semantyczne.
Zakres tematów:
- procesy słowotwórcze dawniej i dziś
- analiza morfologiczna
- etymologia
- zanik słów i jego przyczyny
- wpływy innych języków na angielszczyznę w różnych okresach historycznych: zapożyczenia słów i morfemów, hybrydy
- semantyka i zmiany znaczeniowe
- słowa dialektalne w angielszczyźnie współczesnej
- nazwy własne
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Studenci znają i rozumieją:
- K_W01 w pogłębionym stopniu terminologię, teorię i metody badań odpowiadające aktualnemu stanowi zaawansowanej wiedzy w dyscyplinie językoznawstwo, zgodnie z obraną przez siebie specjalnością (oraz ścieżką kształcenia), zwłaszcza te dotyczące leksykologii, badań nad słownictwem oraz kontaktu językowego
- K_W04 pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego
Umiejętności
Studenci potrafią:
- K_U01 w pogłębionym stopniu stosować terminologię, teorie i zaawansowane metody badań językoznawczych do rozwiązywania złożonych i oryginalnych problemów badawczych zgodnie z obraną przez siebie specjalnością (oraz ścieżką kształcenia), zwłaszcza te dotyczące leksykologii, badań nad słownictwem oraz kontaktu językowego
- K_U04 stosować w praktyce pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego
Kompetencje społeczne
Studenci są gotowi do:
- K_K01 krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, zwłaszcza tych dotyczących leksykologii, badań nad słownictwem oraz kontaktu językowego
- K_K02 uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
Kompetencje społeczne
1. rozumie rolę kształcenia ustawicznego i ma przekonanie o potrzebie rozwoju osobistego i zawodowego; definiuje kolejne etapy tego rozwoju
2. docenia użyteczność swojej wiedzy i umiejętności w budowaniu więzi wspólnotowych
3. cechuje się tolerancją wobec inności, odnosi się z szacunkiem, odnosi się z szacunkiem do odmiennych zachowań kulturowych (zwłaszcza językowych), a także do odmiennych poglądów jednostkowych
Kryteria oceniania
Obowiązkowa praca domowa; pisemny test końcowy na koniec kursu.
Student ma prawo do 2 nieobecności.
Zaliczenie poprawkowe na tych samych zasadach.
Literatura
Ayers, D.M. (1986) English Words from Latin and Greek Elements. Tucson: The University of Arizona Press.
Baugh, A.C. – T. Cable (2002) A History of the English Language. London: Routledge.
Crystal, D. (2008) Think on My Words. Exploring Shakespeare’s Language. Cambridge: CUP.
Grzebieniowski, T. (1962) Słownictwo i słowotwórstwo angielskie. Warszawa: PWN.
Hughes, G. (2000) A History of English Words. Oxford: Blackwell Publishing.
Kastovsky, D. (2006) “Vocabulary”. [In:] R. Hogg – D. Denison (eds.) A History of the English Language. (Cambridge: CUP), 199-270.
Liberman, A. (2005) Word Origins…and How We Know Them. Oxford: OUP.
Minkova, D. – R. Stockwell (2001) English Words. History and Structure. Cambridge: CUP
Plag, I. (2003) Word-Formation in English. Cambridge: CUP.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: