Wstęp do semantyki 3301-ZJ-JF002
Celem kursu jest wprowadzenie podstaw opisu semantycznego - przedstawienie jego zadań i metod. Zaczynając od przedstawienia genezy terminu "semantyka" i przeglądu definicji semantyki, przechodzimy do omówienia następujących zagadnień:
1. Semantyka (podstawowe pojęcia semantyki, semantyka a semiotyka, definicja i typy znaków, semantyka a pragmatyka)
2. Zagadnienia logiczne (argumenty i predykaty; sens, denotacja i referencjalność; prototypy i stereotypy; relacje logiczne między zdaniami)
3. Relacje leksykalne (synonimia, antonimia, homonimia, homofonia, polisemia, wieloznaczność, etc.)
4. Intuicje na temat znaczenia, definicje znaczenia (znaczenie jako definicja słownikowa, mentalny obraz/wyobrażenie umysłowe, referencjalność, warunki prawdziwości, warunki fortunności dla aktów mowy)
5. Siedem typów znaczenia
6. Komunikacja językowa - kodowy model komunikacji, funkcje języka (referencyjna, emotywna, konatywna, fatyczna, metajęzykowa, poetycka)
7. Zasada kompozycjalności i znaczenie niedosłowne: idiomy, metafora i metonimia.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
- K_W01 Studenci znają i rozumieją w pogłębionym stopniu terminologię, teorię i metody badań odpowiadające aktualnemu stanowi zaawansowanej wiedzy w dyscyplinie językoznawstwo ze szczególnym uwzlędnieniem semantyki, zgodnie z obraną przez siebie specjalnością (oraz ścieżką kształcenia), w oparciu o współczesną językoznawczą literaturę anglo-amerykańską.
- K_W04 Studenci znają i rozumieją pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego
Umiejętności
- K_U01 Studenci potrafią w pogłębionym stopniu stosować terminologię, teorie i zaawansowane metody badań językoznawczych do rozwiązywania złożonych i oryginalnych problemów badawczych natury semantycznej, w odniesieniu do zagadnień wymienionych w opisie przedmiotu, zgodnie z obraną przez siebie specjalnością (oraz ścieżką kształcenia) w ramach filologii angielskiej
- K_U04 Studenci potrafią stosować w praktyce pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego
Kompetencje społeczne
- K_K01 Studenci są gotowi do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści
- K_K02 Studenci są gotowi do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
Kształcenie językowe na poziomie B2+.
Podczas dyskusji na zajęciach studenci nabywają umiejętności wyrażania myśli jasno, spójnie, logicznie i precyzyjnie, językiem poprawnym gramatycznie, fonetycznie i pod względem słownictwa.
Po ukończeniu kursu student:
1. Zna podstawowe pojęcia z zakresu semantyki i potrafi zastosować posiadaną wiedzę do opisu i analizy danych.
2. Umie zdefiniować znaczenie w ujęciu kilku teorii semantycznych i krytycznie porównać teorie znaczenia.
3. Zna typy znaczenia i funkcje języka.
4. Rozróżnia i nazywa relacje logiczne między zdaniami i relacje leksykalne, odróżnia znaczenie dosłowne wyrażeń od ich znaczenia metaforycznego.
5. Zna podstawowe mechanizmy analizy semantycznej i potrafi zademonstrować ich działanie na przykładach.
6. Dostrzega różnice pomiędzy znaczeniem semantycznym i pragmatycznym.
7. Rozumie komunikację językową jako zjawisko wykraczające poza znaczenie semantyczne wyrażeń, w dużej mierze zależne od kontekstu i intencji mówiącego.
8. Jest przygotowany do dalszego kształcenia w zakresie semantyki, pragmatyki i komunikacji językowej.
Kryteria oceniania
Wymagania:
1. Karty pracy, wykonywanie krótkich zadań w trakcie zajęć (weryfikacja efektów: W, U, K)
2. Udział w dyskusji, wypowiedzi ustne (weryfikacja efektów: W, U, K).
3. Praca własna studenta (zapoznanie się z literaturą, zadania domowe, przygotowanie prezentacji na podstawie literatury przedmiotu i danych językowych) (weryfikacja efektów: W, U)
4. Prace etapowe (cząstkowe prace pisemne i quizy na Moodle, grupowa prezentacja) (weryfikacja efektów: W, U, K).
5. Pisemne zaliczenie końcowe w formie pytań zamkniętych i pytań otwartych, wymagających samodzielnej analizy danych (weryfikacja efektów: W, U).
Literatura
1. Cruse, A. 2010. Meaning in Language: An Introduction to Semantics and Pragmatics. OUP.
2. Grice, P. 1975. Logic and conversation.
3. Hurford, J.B. Heasley. 1983. Semantics. CUP.
4. Jakobson. Linguistics and poetics.
5. Leech, G. 1974. Semantics. Longman.
6. Lyons, J. 1977. Semantics. CUP.
Uwagi
W cyklu 2025Z:
Obecność obowiązkowa. Dozwolone są 2 nieobecności. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: