Wykład monograficzny: Wstęp do metodyki nauczania języka obcego 3301-UM-W-JS1903
Zadaniem kursu jest przegląd podstawowych zagadnień dotyczących metodyki nauczania języka obcego.
1. Dobry nauczyciel:
- co to znaczy być dobrym nauczycielem
- role nauczyciela w klasie
- proporcje czasu wypowiadania się
- atmosfera w klasie
2. Praca z uczniem:
- dobry uczeń: zdolności, wiek i inne czynniki
- poziomy nauczania
- style uczenia się
- potrzeby i motywacja
3. Nauczanie i uczenie się:
- systemy języka
- sprawności językowe
- podejście, metoda, procedura, technika
- podstawowe metody i podejścia
4. Wprowadzenie do organizacji pracy w klasie:
- praca z całą klasą, w parach i w grupach
- interakcja w klasie
- typy ćwiczeń
- płynność kontra poprawność wypowiedzi
- dawanie poleceń
- potencialne problemy
5. Nauczanie sprawności receptywnych - słuchanie:
- podstawowy model nauczania czytania i słuchania
- jak i po co słuchamy
- język, temat i gatunek tekstu
- rola nauczyciela
6. Nauczanie sprawności receptywnych - czytanie:
- dlaczego i jak czytamy
- język, temat i gatunek tekstu
- czytanie na głos
7. Nauczanie sprawności produktywnych - mówienie:
- rodzaje ćwiczeń aktywujących i komunikacyjnych
- ćwiczenia kontrolowane i swobodne
- rola nauczyciela
- komunikacja i płynność wypowiedzi
- ćwiczenia z luką informacyjną
- motywowanie uczniów do mówienia
8. Nauczanie sprawności produktywnych - pisanie:
- dlaczego uczymy pisania
- pisanie tekstu według modelu kontra pisanie kreatywne
- język, temat i gatunek tekstu
9. Nauczanie słownictwa:
- o czym pamiętamy przy nauczaniu słownictwa
- prezentacja i aktywacja słownictwa
10. Nauczanie gramatyki:
- forma i znaczenie
- prezentacja i wyjaśnianie
- techniki indukcyjne
- planowanie efektywnych lekcji
- powtarzanie materiału
11. Błędy i ich poprawa:
- błąd a pomyłka
- poprawianie podczas ćwiczeń płynności i poprawności
- poprawianie wymowy
- poprawianie prac pisemnych
12. Pomoce i materiały nauczania:
- tablica
- pomoce wizualne
- materiały autentyczne
- sprzęt audiowizualny
- wybór i użycie podręczników
13. Planowanie:
- po co planować
- typy programów nauczania
- stadia lekcji
- planowanie lekcji
14. Możliwe problemy:
- klasy o mieszanym poziomie
- duże klasy
- uczniowie, którzy kończą szybciej
- dyscyplina i użycie języka ojczystego
Rodzaj przedmiotu
uprawnienia pedagogiczne
monograficzne
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Student zna podstawową terminologię związaną z metodyka nauczania języka obcego.
Student zna podstawowe techniki nauczania systemów języka i sprawności językowych.
Student rozumie na czym polegają podstawowe różnice indywidualne pomiędzy uczącymi się języka.
Student potrafi zmodyfikować materiał z podręcznika adekwatnie do własnych potrzeb.
Student potrafi napisać plan lekcji na podstawie materiału z podręcznika.
Kryteria oceniania
Obecności na zajęciach.
Testu końcowy. Ocena punktowa (1-50 pkt.):
• 0-30 pkt. – ocena 2
• 31-35 pkt. – ocena 3
• 36-39 pkt. – ocena 3+
• 40-44 pkt. – ocena 4
• 45-46 pkt. – ocena 4+
• 47-50 pkt. – ocena 5
Literatura
Harmer J. (1998) How to Teach English, Longman
Harmer J. (2001) The practice of English language Teaching, Longman
Scrivener J. (1998) Learning Teaching, Macmillan Heinemann
Scrivener J. (2005) Learning Teaching, Macmillan Heinemann
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: