Wstęp do psychologii 3301-PSYCHW-2ST
Wykład dostarczy uczestnikom usystematyzowanej wiedzy na temat kluczowych teorii oraz mechanizmów psychologicznych. Omówione zostaną podstawowe koncepcje dotyczące funkcjonowania człowieka, teorie motywacji, wybrane zagadnienia z zakresu psychologii społecznej i psychologii zdrowia. Głównym celem wykładu jest zapoznanie uczestników z fundamentami wiedzy psychologicznej, które umożliwią głębsze zrozumienie funkcjonowania człowieka w złożonej i dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości XXI wieku.
Omówione zostaną następujące zagadnienia:
1.Psychologia jako nauka
2.Krótka historia myśli psychologicznej - psychoanaliza dawniej i dziś
3.Krótka historia myśli psychologicznej - behawioryzm dawniej i dziś
4.Krótka historia myśli psychologicznej - podejście humanistyczne
5.Człowiek jako istota społeczna - socjalizacja pierwotna
6.Człowiek jako istota społeczna - rówieśnicy, grupa, szkoła
7.Człowiek jako istota społeczna - mechanizmy wpływu społecznego
8.Stereotypy, uprzedzenia, konflikty
9.Jak efektywnie pracować - regulacja emocji
10.Żeby chciało się chcieć - kilka słów o motywacji
11.Jak efektywnie pracować - stres, przyjaciel czy wróg?
12.Pamięć
13.Stres informacyjny
14.Człowiek i współczesność
Kierunek podstawowy MISMaP
fizyka
informatyka
matematyka
astronomia
ochrona środowiska
chemia
biologia
biotechnologia
geografia
geologia stosowana
gospodarka przestrzenna
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: Absolwent zna i rozumie w pogłębionym stopniu wybrane dylematy i zagadnienia współczesnej cywilizacji w świetle różnych dyscyplin naukowych, w ramach zajęć przewidzianych w programie oraz wybieranych według zainteresowań (K_W06)
Umiejętności: Absolwent potrafi stosować w praktyce wiedzę z różnych dyscyplin naukowych odnoszącą się do wybranych dylematów i zagadnień współczesnej cywilizacji (K_U06)
Kryteria oceniania
Egzamin końcowy odbędzie się w formie pisemnej i obejmie zagadnienia omawiane na wykładzie oraz w literaturze. Istnieje możliwość uzyskania dodatkowych punktów poprzez aktywny udział w zajęciach (quizy podczas wykładów).
Kryteria oceny
60- 66% 3
67 - 74% 3+
75 - 83%. 4
84 - 90%. 4+
91 - 97%. 5
98 - 100% 5!
Literatura
Creswell, J. W., & Creswell, J. D. (2017). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Sage publications. Chapter 1: The selection of research design pp. 3-23.
Martin, G. N., Carlson, N. R., & Buskist, W. (2009). Psychology, 4th European edition. Harlow: Pearson Education, Chapter 1: The Science of Psychology (pp. 4 - 20).
Martin, G. N., Carlson, N. R., & Buskist, W. (2009). Psychology, 4th European
edition. Harlow: Pearson Education, Chapter 14: Personality
Martin, G. N., Carlson, N. R., & Buskist, W. (2009). Psychology, 4th European edition. Harlow: Pearson Education, Chapter 7: Learning and Behaviour
Shaffer, D. R., & Kipp, K. (2002). Developmental psychology: Childhood and adolescence Belmont. CA: Wadsworth. Chapter 14: The context of development I (533-564)
Shaffer, D. R., & Kipp, K. (2002). Developmental psychology: Childhood and adolescence Belmont. CA: Wadsworth. Chapter 14: The context of development II (568-590)
Martin, G. N., Carlson, N. R., & Buskist, W. (2009). Psychology, 4th European edition. Harlow: Pearson Education, Chapter 15: Social Cognition and attitudes
Martin, G. N., Carlson, N. R., & Buskist, W. (2009). Psychology, 4th European edition. Harlow: Pearson Education, Chapter 15: Interpersonal and group processes
Martin, G. N., Carlson, N. R., & Buskist, W. (2009). Psychology, 4th European edition. Harlow: Pearson Education, Chapter 13: Motivation and emotion
Wehmeyer, M. L., Shogren, K. A., Little, T. D., & Lopez, S. J. (Eds.). (2017). Development of self-determination through the life-course (pp. 3-16). Springer Netherlands. Chapter 1 Introduction to the Self-Determination Construct (pp 3-17); Chapter 2 Human Agentic Theories and the Development of Self-Determination. (pp 17 - 27)
Martin, G. N., Carlson, N. R., & Buskist, W. (2009). Psychology, 4th European edition. Harlow: Pearson Education, Chapter 17: Stress and health, Coping with everyday stress (pp. 749 - 770)
Martin, G. N., Carlson, N. R., & Buskist, W. (2009). Psychology, 4th European edition. Harlow: Pearson Education, Chapter 8: Memory
Bawden, D. & Robinson, L. (2020). Information Overload: An Overview. In: Oxford Encyclopedia of Political Decision Making. Oxford: Oxford University Press. doi: 10.1093/acrefore/9780190228637.013.1360
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: