Poezja i proza romantyzmu i epoki wiktoriańskiej. Związki literatury i sztuk pięknych - Sem. mgr 2 3301-LBS2ŁHOŁ02
Seminarium magisterskie poświęcone będzie literaturze (głównie poezji) i kulturze dziewiętnastowiecznej Anglii. Kurs ma na celu przygotowanie studentów do samodzielnego wyboru i opracowania projektu badawczego na temat związany z literaturą i kulturą angielskiego Romantyzmu i epoki wiktoriańskiej. Studenci będą mogli pisać prace o poezji XIX w, ‘kwestii kobiecej’ i rodzącym się feminiźmie w Anglii wiktoriańskiej, kształtowaniu płci kulturowej (gender), Bractwie Prerafaelitów, związkach między literaturą a sztuką, różnych postawach wobec natury i środowiska (ekokrytyka, ekologia), relacjach między literaturą i nauką. Bardzo mile widziane projekty dotyczące W. Blake’a, J. Keatsa, W. Wordswortha, J. Clare’a, P.B. Shelley'a, A. Tennysona, Pre-Rafaelitów, Ch. Swinburne’a.
Semestry I i II są zaplanowane jako cykl spotkań poświęconych interpretacji i analizie poezji romantycznej (semestr I) i wiktoriańskiej (semestr II). Omówione zostaną utwory reprezentatywne dla literatury okresu Romantyzmu i epoki wiktoriańskiej, a plan semestrów ułożony jest według klucza tematycznego (Romantyzm a religia, Romantyzm a historia, Romantyzm a natura/ekologia, poezja epoki wiktoriańskiej w kontekście ewolucji, kwestii kobiecej, estetyki, etc). Omówione zostaną także związki miedzy literaturą a sztuką, ze szczególnym naciskiem na fenomen Bractwa Prerafaelitów. Warunkiem zaliczenia drugiego semestru seminarium jest napisanie pierwszego rozdziału pracy. W późniejszych semestrach studenci będą uczęszczali na spotkania indywidualne z promotorem, podczas których omówimy szczegółowo postępy w pracy i kolejno pisane rozdziały.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
WIEDZA
1. zna najważniejsze utwory poetyckie literatury XIX wieku
2. zna główne tematy i gatunki poezji romantycznej i wiktoriańskiej
3. zna to kulturowe literatury XIX wieku, a w szczególności związane z problematyką tzw. kwestii kobiecej, związków między poezją i malarstwem, nastawienia do religii i natury.
UMIEJĘTNOSCI
1. potrafi interpretować teksty poetyckie literatury angielskiej
2. umie wybrać i zastosować metodologię do napisania pracy magisterskiej.
3. potrafi sformułować temat i zakres badań, samemu ocenić krytycznie własną analizę.
4. jest w stanie ukończyć większy projekt naukowy - w tym przypadku pracę magisterską.
POSTAWY
1. ocenia walory estetyczne i znaczeniowe literatury XIX wieku
2. docenia wartość poznawania przeszłości i wytworów dawnej kultury literackiej
3. wykazuje postawę zaciekawienia i tolerancji co do innych kultur i wartości.
Literatura
Wybór tekstów źródłowych i opracowań krytycznych, na przykład:
Ashfield, A., de Bolla, P. (ed.), The Sublime: A reader in British 18th Century Aesthetic Theory (1996).
Beer, J., Questioning Romanticism (1995).
Bristow, Joseph (ed.) Cambridge Companion to Victorian Poetry (2000)
Curran, Stuart (ed.), Cambridge Companion to British Romanticism (1993).
Furret, Francois (ed.), Człowiek Romantyzmu (2001).
Heffernan, James (1993) Museum of Words. The Poetics of Ekphrasis from Homer to Ashbery.
Lightman, Bernard V. Evolutiona nad Victorian Culture (2014)
Mash, J. (1995) The Pre-Raphaelite Women: Images of Femininity in Pre-Raphaelite art
McGann, Jerome, The Romantic Ideology (1983).
McGann, Jerome, The Poetics of Sensibility: A Revolution in Literary Style (1996).
Pearce, Lynne (1991) Woman/Image/Text. Readings in Pre-Raphaelite Art and Literature.
Prickett, Stephen (ed.), The Romantics (1981).
Roe, Nicholas (ed.), Oxford Guide to Romanticism (2005).
Wu, Duncan (ed.), Romanticism: The Critical Reader (1995).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: