Literatura brytyjska i jej konteksty od XVIII wieku do współczesności - Sem. mgr 1 3301-LBS1USC
Seminarium poświęcone jest nowożytnej literaturze brytyjskiej, ze szczególnym uwzględnieniem historii idei oraz kontekstów historycznych kształtujących kolejne epoki historycznoliterackie: oświecenie, romantyzm, epokę wiktoriańską, estetyzm i modernizm, postmodernizm i literaturę postkolonialną. Omawiając historię literatury i kultury brytyjskiej w szerszym kontekście wyłaniania się zjawisk charakterystycznych dla szeroko rozumianej nowoczesności (m. in. kapitalizm, kolonializm, industrializacja, urbanizacja, globalizacja, nierówności społeczne, w tym klasowe, rasowe i płciowe, ruchy emancypacyjne, demokratyzacja, druk i rozwój sfery publicznej), seminarium przybliża studentom ważną rolę literatury brytyjskiej w formowaniu wpływowych idei i prądów myślowych oraz pokazuje możliwości odczytania i krytyki tekstu literackiego oraz innych tekstów kultury przy nakreśleniu szerszego kontekstu politycznej i społecznej rzeczywistości danego okresu. Seminarium zachęca studentów do badania literatury brytyjskiej w kontekście, między innymi, przemian społecznych, relacji władzy i dominacji, ruchów społecznych, historii kolonializmu i kapitalizmu oraz zmieniających się podejść do przyrody i technologii, z wykorzystaniem narzędzi krytycznoliterackich, jak również metod bardziej interdyscyplinarnych, w tym perspektyw oferowanych przez teorie krytyczne i krytykę ideologii. Seminarium obejmuje w szczególności wybrane kluczowe aspekty następujących obszarów tematycznych:
1) Kwestie społeczne w satyrze osiemnastego wieku;
2) Idee oświecenia;
3) Powieść angielska i jej historia; estetyka gatunków powieściowych: powieść łotrzykowska, powieść sentymentalna, powieść idei, polifonia i realizm w powieści wiktoriańskiej, powieść społeczna, eksperymenty w prozie modernistycznej i postmodernistycznej;
4) Miasto i miejskość w literaturze brytyjskiej;
5) Podróż, przestrzeń, krajobraz i przyroda w poezji romantycznej;
6) Technologia a literatura: utopie i dystopie w literaturze brytyjskiej;
7) Teorie gender i queer: ciało, biopolityka, normy społeczne dotyczące płci i seksualności a analiza prozy i poezji brytyjskiej;
8) Teorie postkolonialne a historia kolonializmu; niewolnictwo, władza i przemoc, dyskurs kolonialny
9) Krytyka ideologii, dekonstrukcja i psychoanaliza w analizie dyskursu i krytyce tekstu literackiego.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student biorący udział w seminarium,
Zna
K_W01 w pogłębionym stopniu terminologię, teorię i metody badań odpowiadające aktualnemu stanowi zaawansowanej wiedzy w dyscyplinie literaturoznawstwo, zgodnie z obraną przez siebie specjalnością (oraz ścieżką kształcenia)
K_W02 w pogłębionym stopniu zasady projektowania badań literaturoznawczych i kulturoznawczych, a w szczególności zasady wyboru metod i narzędzi w formułowaniu problemów badawczych
K_W05 ekonomiczne, prawne, etyczne i inne uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości w kontekście kariery zawodowej związanej z kierunkiem studiów
Potrafi
K_U01 w pogłębionym stopniu stosować terminologię, teorie i zaawansowane metody badań literaturoznawczych do rozwiązywania złożonych i oryginalnych problemów badawczych zgodnie z obraną przez siebie specjalnością (oraz ścieżką kształcenia)
K_U02 stosować zaawansowane zasady projektowania badań literaturoznawczych i kulturoznawczych, a w szczególności potrafi:
- dobrać właściwe źródła, metody i narzędzia
- dokonać krytycznej analizy i syntezy obecnego stanu badań w dyscyplinie
- dokonać interpretacji i prezentacji otrzymanych wyników
z wykorzystaniem zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych
K_U03 posługiwać się strukturami, leksyką i odpowiednio dobierać konwencje językowe do sytuacji komunikacyjnej (np. prowadzenie debaty publicznej, wygłoszenie prezentacji akademickiej, itp.) w języku angielskim w mowie i piśmie na poziomie minimum C2 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
K_U04 stosować w praktyce pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego
K_U05 stosować w praktyce wiedzę o uwarunkowaniach ekonomicznych, prawnych, etycznych i innych rodzajach działalności zawodowej, związanej z kierunkiem studiów
K_U07 korzystać z nowoczesnych technologii w procesie zdobywania wiedzy oraz porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych
K_U09 projektować własną ścieżkę rozwoju i ukierunkowywać innych w tym zakresie
Ma społeczne kompetencje do
K_K01 krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści
K_K02 uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
Kryteria oceniania
Ocena ciągła aktywności i uczestnictwa w seminarium oraz postępów w prowadzonych badaniach i przygotowaniu pracy magisterskiej.
Aktywny udział w zajęciach
Ciągła ocena postępów podczas pisania pracy magisterskiej:
Aby uzyskać zaliczenie 1 semestru seminarium, student składa research proposal swojej pracy magisterskiej. Aby uzyskać zaliczenie 2 semestru seminarium, student musi napisać jeden rozdział swojej pracy. Aby uzyskać zaliczenie 3 semestru, student musi mieć ukończone 2 rozdziały pracy. Aby uzyskać zaliczenie 4 semestru, student musi ukończyć całą pracę magisterską.
Literatura
Wybrane źródła pomocnicze i opracowania krytyczne:
Dictionary of Literary Terms and Literary Theory. Ed. J. A. Cuddon. Penguin, 2014.
A Short History of English Literature. Liliana Sikorska. Wydawnictwo Poznańskie, 2007.
The Norton Anthology of English Literature. Abrams, Meyer Howard. New York, NY: Norton, 2000.
The Cambridge Companion to British Romanticism. Ed. Stuart Curran. Cambridge U Press, 2006.
A Concise Companion to the Victorian Novel. Ed. Francis O’Gorman. Blackwell Publishing, 2005
Modern Criticism and Theory. A Reader. Edited by David Lodge. Revised and expanded by Nigel Wood. Pearson Education, 2000.
Modern Literary Theory. Edited by Philip Rice and Patricia Waugh. London: Arnold, 2005.
The Foucault Reader. Edited by Paul Rabinow. Pantheon Books, 1984.
Eagleton, Terry. Literary Theory. An Introduction. Oxford: Blackwell, 1990.
Eagleton, Terry. The Ideology of the Aesthetic. Oxford: Blackwell, 1993.
Hawkes, David. Ideology. The New Critical Idiom. London and New York: Routledge, 2003.
Williams, Raymond. The Country and the City. New York: Oxford University Press, 1975.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: