Literatura brytyjska i jej konteksty od XVIII wieku do współczesności - Sem. mgr 1 3301-LBS1USC
Seminarium poświęcone jest nowożytnej literaturze brytyjskiej, ze szczególnym uwzględnieniem historii idei oraz kontekstów historycznych kształtujących kolejne epoki historycznoliterackie: oświecenie, romantyzm, epokę wiktoriańską, estetyzm i modernizm, postmodernizm i literaturę postkolonialną. Omawiając historię literatury i kultury brytyjskiej w szerszym kontekście wyłaniania się zjawisk charakterystycznych dla szeroko rozumianej nowoczesności (m. in. kapitalizm, kolonializm, industrializacja, urbanizacja, globalizacja, nierówności społeczne, w tym klasowe, rasowe i płciowe, ruchy emancypacyjne, demokratyzacja, druk i rozwój sfery publicznej), seminarium przybliża studentom ważną rolę literatury brytyjskiej w formowaniu wpływowych idei i prądów myślowych oraz pokazuje możliwości odczytania i krytyki tekstu literackiego oraz innych tekstów kultury przy nakreśleniu szerszego kontekstu politycznej i społecznej rzeczywistości danego okresu. Seminarium zachęca studentów do badania literatury brytyjskiej w kontekście, między innymi, przemian społecznych, relacji władzy i dominacji, ruchów społecznych, historii kolonializmu i kapitalizmu oraz zmieniających się podejść do przyrody i technologii, z wykorzystaniem narzędzi krytycznoliterackich, jak również metod bardziej interdyscyplinarnych, w tym perspektyw oferowanych przez teorie krytyczne i krytykę ideologii. Seminarium obejmuje w szczególności wybrane kluczowe aspekty następujących obszarów tematycznych:
1) Kwestie społeczne w satyrze osiemnastego wieku;
2) Idee oświecenia i ich przewartościowanie w dobie romantyzmu;
3) Powieść angielska i jej historia; estetyka gatunków powieściowych: powieść łotrzykowska, powieść sentymentalna, powieść idei, polifonia i realizm w powieści wiktoriańskiej, powieść społeczna, eksperymenty w prozie modernistycznej i postmodernistycznej;
4) Miasto i miejskość w literaturze brytyjskiej;
5) Podróż, przestrzeń, krajobraz, przyroda;
6) Technologia a literatura: utopie i dystopie w literaturze brytyjskiej;
7) Władza i przemoc w literaturze: podmiotowość i społeczeństwo;
8) Teorie gender i queer: ciało, biopolityka, normy społeczne dotyczące płci i seksualności a analiza prozy i poezji brytyjskiej;
9) Teorie postkolonialne a historia kolonializmu i imperializmu brytyjskiego;
10) Krytyka ideologii, dekonstrukcja i psychoanaliza w analizie dyskursu i krytyce tekstu literackiego.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student biorący udział w seminarium,
w zakresie wiedzy:
- poznaje terminologię używaną w literaturoznawstwie i kulturoznawstwie angielskim;
- pogłębia świadomość istoty symboli kultury i ich roli w odczytywaniu wytworów kultury, takich jak literatura, kultura popularna, sztuki piękne;
- zgłębia najważniejsze współczesne nurty i kierunki badań literaturoznawczych oraz kulturoznawczych w ramach filologii angielskiej;
w zakresie umiejętności:
- potrafi interpretować, analizować, hierarchizować, syntetyzować treści i zjawiska w ich wymiarze językowym, kulturowym, społecznym, historycznym, gospodarczym;
- potrafi docenić różnorodność opinii zawartych w lekturach oraz przedstawionych w dyskusjach i wykorzystać je jako źródło inspiracji, a nie zagrożenie własnego systemu wartości;
- potrafi korzystać z zasobów i możliwości zdobywania informacji oferowanych przez różne instytucje kultury
Podczas dyskusji na zajęciach studenci nabywają umiejętności wyrażania myśli jasno, spójnie, logicznie i precyzyjnie, językiem poprawnym gramatycznie, fonetycznie i pod względem słownictwa.
w zakresie kompetencji społecznych:
- jest świadomy społecznego znaczenia swojej wiedzy, pracy, umiejętności;
- rozpoznaje charakter dylematów, problemów, konfliktów, i poszukuje najlepszych ich rozwiązań;
- ma potrzebę wyrażania siebie w sposób spójny, przejrzysty, logiczny i konkretny w celu efektywnego funkcjonowania w kontaktach z innymi.
Kryteria oceniania
Ocena ciągła aktywności i uczestnictwa w seminarium oraz postępów w prowadzonych badaniach i przygotowaniu pracy magisterskiej.
Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji epidemicznej. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć.
Literatura
Wybrane źródła pomocnicze i opracowania krytyczne:
Dictionary of Literary Terms and Literary Theory. Ed. J. A. Cuddon. Penguin, 2014.
A Short History of English Literature. Liliana Sikorska. Wydawnictwo Poznańskie, 2007.
The Norton Anthology of English Literature. Abrams, Meyer Howard. New York, NY: Norton, 2000.
The Cambridge Companion to British Romanticism. Ed. Stuart Curran. Cambridge U Press, 2006.
A Concise Companion to the Victorian Novel. Ed. Francis O’Gorman. Blackwell Publishing, 2005
Modern Criticism and Theory. A Reader. Edited by David Lodge. Revised and expanded by Nigel Wood. Pearson Education, 2000.
Modern Literary Theory. Edited by Philip Rice and Patricia Waugh. London: Arnold, 2005.
The Foucault Reader. Edited by Paul Rabinow. Pantheon Books, 1984.
Eagleton, Terry. Literary Theory. An Introduction. Oxford: Blackwell, 1990.
Eagleton, Terry. The Ideology of the Aesthetic. Oxford: Blackwell, 1993.
Hawkes, David. Ideology. The New Critical Idiom. London and New York: Routledge, 2003.
Williams, Raymond. The Country and the City. New York: Oxford University Press, 1975.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: