Literatura i kultura dziewiętnastowiecznej Anglii (Poezja, proza, krytyka społeczno-literacka, powieść wiktoriańska w adaptacjach filmowych) - Sem. mgr 1 3301-LBS1PYP
Zajęcia będą prowadzone w formie warsztatów i pracy w grupach na podstawie wcześniej przeczytanych tekstów. Studenci będą pracować nad projektami związanymi z tematem swojej pracy magisterskiej, które będą przedstawiać podczas zajęć. Niektóre zajęcia będą poświęcone na indywidualne spotkania z promotorem, aby omówić postępy w pracy oraz dalsze etapy pracy nad projektem badawczym.
Seminarium ma na celu pomóc studentowi podczas pracy badawczej nad własnym tematem z zakresu literatury i kultury Wielkiej Brytanii w XIX wieku. Oprócz praktycznej wiedzy dotyczącej samego pisania pracy magisterskiej, na zajęciach będą omawiane różne teksty, które mają przybliżyć studentom historyczny i kulturowy obraz epoki. Oto niektóre zagadnienia, które będą omawiane podczas seminarium:
- Artykuł badawczy jako forma eksploracji i komunikacji
- Prowadzenie badań (biblioteczne źródła badawcze, źródła internetowe, pełnotekstowe bazy danych)
- Opracowanie bibliografii roboczej
- Weryfikacja informacji o publikacji, ocena źródeł
- Zarys roboczy projektu badawczego, pierwszy szkic
- Ostateczny projekt i portfolio projektów badawczych
- Plagiat i uczciwość akademicka
- Format pracy magisterskiej
- Dokumentacja źródeł: lista cytowanych prac i cytowanie źródeł w tekście
- powieść wiktoriańska i jej czytelnicy
- biznes wydawniczy w XIX-wiecznej Anglii
- Estetyka powieści wiktoriańskiej
- płeć, rasa, imperialism w powieści wiktoriańskiej
- powieść sensacyjna
- religia i nauka w powieści wiktoriańskiej
- eksperymenty w poetyce, monolg dramatyczny
- poezja wiktoriańska a historia, nauka i religia
- dziewiętnastowieczne poetki
- poezja pod koniec XIX wieku, angielski dekadentyzm
- konwencje gotyckie w literaturze XIX wieku
- gatunki powieści dziewiętnastowiecznej
- wiktoriańskie opowiadanie o duchach (ghost story)
- dziewiętnastowieczny dziennik podróży (travelogue)
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu kursu student zdobędzie następującą wiedzę i umiejętności:
Wiedza
Studenci znają i rozumieją
K_W04 w sposób pogłębiony zasady projektowania badań literaturoznawczych i kulturoznawczych, a w szczególności stosowania metod i narzędzi w formułowaniu problemów badawczych
K_W05 pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego
K_W06 ekonomiczne, prawne i etyczne i inne uwarunkowania różnych rodzajów działalności zawodowej, związanej z kierunkiem studiów
Uczestnik potrafi
K_U01 posługiwać się zaawansowaną terminologią i aparatem pojęciowym z zakresu literaturoznawstwa i kulturoznawstwa
K_U02 w sposób pogłębiony posługiwać się metodologią badań literaturoznawczych i kulturoznawczych w ramach filologii angielskiej, z poszanowaniem norm etyki naukowej i prawa autorskiego
K_U03 wykorzystać zdobytą wiedzę do opisania i rozwiązania problemu oraz wykonania projektu naukowego dotyczącego tematyki z zakresu dyscyplin literaturoznawstwo i nauki o kulturze i religii
K_U04 w sposób pogłębiony analizować i syntetyzować treści i zjawiska literackie i kulturowe w kontekście społecznym, historycznym i gospodarczym
K_U06 samodzielnie wyszukiwać informacje w różnych źródłach i oceniać ich przydatność do pracy badawczej z zakresu tematyki seminarium magisterskiego
K_U07 korzystać z nowoczesnych technologii w procesie zdobywania wiedzy oraz porozumiewać się (np. z osobami prowadzącymi wykłady, konsultacje, szkolenia, itp. oraz współuczestnikami zajęć i projektów) z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych
K_U11 projektować własną ścieżkę rozwoju
Kompetencje społeczne
Student jest gotowy do
K_K02 kształcenia ustawicznego, rozwoju osobistego i zawodowego wykorzystując wiedzę i umiejętności uzyskane w trakcie studiów
Podczas dyskusji na zajęciach studenci nabywają umiejętności wyrażania myśli jasno, spójnie, logicznie i precyzyjnie, językiem poprawnym gramatycznie, fonetycznie i pod względem słownictwa.
Kryteria oceniania
• Aktywny udział w zajęciach
• Ciągła ocena postępów nad projektem badawczym
• Wzajemna weryfikacja projektów
• Aby zalczyć pierwszy semestr seminarium, student musi przedłożyć szczegółowy plan pracy magisterskiej zgodnie z wytycznymi omawianymi na zajęciach.
Aby zaliczyć drugi semestr seminarium, student musi ukończyć jeden rozdział pracy magisterskiej. Aby zaliczyć trzeci semestr seminarium, student musi ukończyć kolejny rozdział pracy magisterskiej. Aby zaliczyć czwarty semestr, student musi ukończyć pisanie pracy magisterskiej.
Studenci, którzy nie zaliczyli przedmiotu w pierwszym terminie, mogą to zrobić podczas sesji poprawkowej.
Niezaliczenie przedmiotu można poprawić przystępując do poprawkowej sesji egzaminacyjnej.
Dopuszczalne są 2 nieobecności
Literatura
"MLA Handbook for Writers of Research Papers." 8th Edition. The Modern Language Association of America, New York: 2016.
Burnham Bloom, Abigail and Mary Sanders Pollock. "Victorian Literature and Fil Adaptation." Cambria Press, 2011.
Leitch, Thomas (ed.). "The Oxford Handbook of Adaptation Studies." OUP, 2017.
Glavin, John. "Dickens on Screen." CUP, 2003.
Guy, Josephine M. (ed.). "The Victorian Age. An Anthology of Sources and Documents." London: Routledge, 2002.
David, D. (ed.). "The Cambridge Companion to the Victorian Novel." Cambridge: CUP, 2001.
Bristow, J. (ed.). "The Cambridge Companion to Victorian Poetry." Cambridge: CUP, 2000.
Denisoff, D. (ed.). "The Broadview Anthology of Victorian Short Stories." Peterborough: Broadview Press, 2004.
Black, J. (ed.). "The Broadview Anthology of British Literature: The Victorian Era." Peterborough: Broadview Press, 2006.
Pike, Royston E. (ed.). "Human Documents of the Victorian Golden Age." London: George Allen & Unwin LTD, 1974.
Robinson, Solveig (ed.). "A Serious Occupation. Literary Criticism by Victorian Women Writers." Peterborough: Broadview Press, 2003.
Eigner, Edwin M., and George J. Worth (eds). Victorian Criticism of the Novel. Cambridge: CUP, 1985.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: