Metaformy i literatura porównawcza - Sem. mgr 1 3301-LBS1KSI
Seminarium będzie skupiać się na związkach i kontrastach między dziełami literackimi pochodzącymi z różnych kultur.
Tematem przewodnim są metaformy w literaturze, sztukach performatywnych i wizualnych. Metaforma jest dziełem sztuki, które nie tylko stwarza iluzję rzeczywistości, ale także ujawnia tę iluzoryczność i obnaża mechanizm konstruowania światów wymyślonych. To gra z czytelnikiem lub widzem, zapraszająca do wędrówki przez labirynty tekstów, obrazów, aluzji, znaczeń, tworząc przestrzeń dla twórczej interpretacji i krytycznej refleksji nad rzeczywistością. To dzieło świadome własnej sztuczności i pokazujące proces tworzenia znaczeń, refleksji nad istotą rzeczywistości we wszystkich jej kontekstach oraz naszych relacji z nią.
Dyskusje podczas pierwszego semestru wprowadzą podstawy komparatystyki i rozwiną umiejętności czytania ponad granicami języka, czasu i przestrzeni, nauczą obserwowania przekształceń znanych motywów i pojawiania się nowych koncepcji i idei, transmutacji i reinterpretacji tradycyjnych narracji w różnych gatunkach i formach tekstu, reakcji współczesnych pisarzy na głosy poprzedników, a także przekształceń dzieł literackich w kulturze wizualnej. Takie podejście zachęci studentów do spojrzenia na różne kultury jako unikalne, a jednocześnie wzajemnie powiązane systemy pojęć, narracji i wartości, oraz do podjęcia próby zrozumienia tych kultur w całym ich bogactwie odmienności.
Seminarium będzie przede wszystkim koncentrować się na „uważnym czytaniu” - ścisłej analizie tekstu, ale będzie również badać związki literatury z historią.
W pierwszym semestrze przykładowe teksty będą wyselekcjonowane przez wykładowcę; później studenci będą wybierać własne teksty i konteksty, stopniowo formułując i prezentując swoje projekty prac magisterskich do otwartej dyskusji i wzajemnej oceny na zajęciach.
Pierwszy semestr będzie poświęcony przeglądowi podstaw teoretycznych, które będą przydatne przy pisaniu prac magisterskich, a także analizie wybranych tekstów.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student zna i rozumie
K_W04
- w sposób pogłębiony zasady projektowania badań literaturoznawczych i kulturoznawczych, a w szczególności stosowania metod i narzędzi w formułowaniu problemów badawczych w komparatystyce oraz analizie metaform
- pogłębione zrozumienie teorii komparatystycznej oraz teorii adaptacji, metodologie literaturoznawcze i dot. badań kultury wizualnej, jak również rolę międzykulturowych połączeń oraz przepływu idei i motywów pomiędzy kulturami, literaturami oraz innymi mediami
K_W05
pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego w zakresie pracy magisterskiej
K_W06
ekonomiczne, prawne i etyczne i inne uwarunkowania różnych rodzajów działalności zawodowej, związanej z analizą metaform pomiędzy literaturami i kulturami
Umiejętności
Student potrafi
K_U01
posługiwać się zaawansowaną terminologią i aparatem pojęciowym z zakresu komparatystyki i metaform
K_U02
w sposób pogłębiony posługiwać się metodologią badań komparatystycznych oraz sztuk wizualnych i performatywnych, z poszanowaniem norm etyki naukowej i prawa autorskiego
K_U03
wykorzystać zdobytą wiedzę do opisania i rozwiązania problemu oraz wykonania pracy magisterskiej dotyczącej tematyki z zakresu badań metaform w perspektywie komparatystycznej
K_U04
w sposób pogłębiony analizować i syntetyzować treści i zjawiska językowe, literackie i kulturowe w utworach omawianych na seminarium oraz studiowanych we własnym projekcie pracy dyplomowej w kontekście społecznym, historycznym i gospodarczym
K_U06
samodzielnie wyszukiwać informacje w różnych źródłach i oceniać ich przydatność do pracy badawczej związanej z tematem pracy magisterskiej z zakresu tematyki seminarium magisterskiego, szczególnie w zakresie opracowania bibliografii żródeł oraz wybrania elementów niezbędnych dla określenia tła teoretycznego dla tematu pracy magisterskiej
K_U07
korzystać z nowoczesnych technologii w procesie zdobywania wiedzy oraz porozumiewać się (np. z osobami prowadzącymi wykłady, konsultacje, szkolenia, itp. oraz współuczestnikami zajęć i projektów) z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, w tym platformy moodle, platform do dzielenia się dokumentami, opracowywania audiowizualnych prezentacji, itd.
K_U11
projektować własną ścieżkę rozwoju w trakcie opracowywania projektu pracy magisterskiej oraz po zakończeniu studiów.
Kompetencje społeczne
Student jest gotów do:
K_K02
kształcenia ustawicznego, rozwoju osobistego i zawodowego wykorzystując wiedzę i umiejętności uzyskane w trakcie seminarium, t.j. umiejętności analizy krytycznej dyskursu politycznego i historycznego, analizy złożonych tekstów pochodzących z różnych kultur itd.
Kryteria oceniania
Studenci otrzymują zaliczenie na podstawie stałego udziału w zajęciach, w dyskusjach podczas spotkań oraz w terminowym wykonywaniu określonych etapów projektu pracy magisterskiej.
Semestr 1: wybranie tematu pracy, przygotowanie krótkiego opisu ("stub") oraz szkicu pracy ("outline") wraz z podstawową bibliografią (chapter by chapter)
Literatura
Metafiction:
Robert Alter, Partial Magic: The Novel as a Self-Conscious Genre (Berkeley: U of California Press, 1975)
Marc Currie (ed.), Metafiction (Hoboken: Routledge, 2014)
Jean-Pierre Dupuy, "Self-reference in Literature," Poetics 18 (1989), pp. 491–515
Monika Fludernik, “Metanarrative and Metafictional Commentary: From Metadiscursivity to Metanarration and Metafiction,” Poetica 35 (2003), pp. 1–39
Linda Hutcheon, Narcissistic Narrative: The Metafictional Paradox (New York and London: Methuen,1985)
Linda Hutcheon, “Incredulity toward Metanarrative: Negotiating Postmodernism and Feminisms.” K. Mezei (ed.). Ambiguous Discourse: Feminist Narratology and British Women Writers (Chapel Hill: U of North Carolina P, 1996), pp. 262–267
Birgit Neumann and Ansgar Nünning, “Metanarration and Metafiction.” In: Handbook of Narratology, eds. Peter Hühn, John Pier, Wolf Schmid and Jörg Schönert (Berlin and New York: De Gruyter, 2009), pp. 204-211
Joan D. Peters, Feminist Metafiction and the Evolution of the British Novel (Gainesville: UP of Florida, 2002)
Robert Scholes, Fabulation and Metafiction (Urbana: Universtiy of Illinois Press, 1980)
Patricia Waugh, Metafiction: The Theory and Practice of Self-Conscious Fiction (London and New York: Routledge, 1988)
Comparative studies:
Ahearne, Ed, and Arnold Weinstein. "The Function of Criticism at the Present Time: The Promise of Comparative Literature." Comparative Literature in the Age of Multiculturalism. Ed. Charles Bernheimer. Baltimore: Johns Hopkins UP, 1995. 77-85.
Alexandrov, Vladimir E. "Literature, Literariness, and the Brain." Comparative Literature 59.2 (2007): 97-118.
Amaral, Genevieve. "Edgar Allan Poe's Fear of Texts: 'The Man of the Crowd' As Literary Monster." Comparatist: Journal of the Southern Comparative Literature Association 35 (2011): 227-38.
Andrew, Joe, Malcolm Crook, and Michael Waller, ed. Why Europe? Problems of Culture and Identity: Political and Historical Dimensions. New York: Palgrave, 2000.
Arens, Katherine. "When Comparative Literature Becomes Cultural Studies: Teaching Cultures Through Genre." Comparatist: Journal of the Southern Comparative Literature Association 29 (2005): 123-47.
Bassnett, Susan. Comparative Literature: A Critical Introduction. Oxford: Blackwell, 1993.
Bassnett, Susan. "Reflections on Comparative Literature in The Twenty-First Century." Comparative Critical Studies 3.1-2 (2006): 3-11.
Bennet, Milton J. “Towards Ethnorelativism: A Developmental Model of Intercultural Sensitivity”. In Education for the Intercultural Experience, M. R. Paige (ed). Yarmouth, Maine: Intercultural Press, 1993, pp. 22-73.
Bluestone, George. Novels into Film. Michigan: Johns Hopkins University Press, 1957.
Chatman, Seymour. Story and Discourse: Narrative Structure in Fiction and Film, Ithaca and London: Cornell UP, 1978
Chatman, Seymour. “What Novels Can Do That Films Can't (And Vice Versa)”, Critical Inquiry, Vol. 7, No. 1, On Narrative (Autumn, 1980), pp. 121-140.
Delage-Toriel, Lara. “Shadow of a Double: Taking a Closer Look at the Opening of Kubrick's Lolita,” Miranda 3 (2010)
Durantaye, Leland de la. "The Facts of Fiction, or the Figure of Vladimir Nabokov in W. G. Sebald." Comparative Literature Studies 45.4 (2008): 425-45.
Heidmann, Ute, and Jean-Michel Adam. "Text Linguistics and Comparative Literature: Towards an Interdisciplinary Approach to Written Tales: Angela Carter's Translations of Perrault." Language and Verbal Art Revisited: Linguistic Approaches to the Study of Literature. Ed. Donna R. Miller and Monica Turci. London: Equinox, 2007. 181-96.
Hutcheon, Linda. A Theory of Adaptation. London and New York: Routledge, 2013.
McFarlane, Brian. Novel to Film: An Introduction to the Theory of Adaptation. Oxford: Claredon Press, 1996.
Mitchell, J.W.T. Iconology: Image, Text, Ideology. Chicago and London: The University of Chicago Press, 1987.
Mitchell, J.W.T. Picture Theory: Essays on Verbal and Visual Representation. Chicago and London: The University of Chicago Press, 1994.
Williams, Lisa. The Artist as Outsider in the Novels of Toni Morrison and Virginia Woolf. Westport: Greenwood, 2000.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: