Współczesna proza i poezja brytyjska w kontekście tradycji literackiej epok dawnych - Sem. mgr 1 3301-LBS1BBŁ05
Seminarium poświęcone będzie współczesnej tradycji literackiej w obrębie której najbliżej kontynuowane są wątki, motywy i estetyka i tradycja intelektualna kultury średniowiecza i renesansu składające się na europejskie dziedzictwo kulturowe. W obrębie literatury oznacza to głównie zainteresowanie tradycją fantasy oraz science fiction począwszy od dziedzictwa Inklingów, w szczególności J.R.R. Tolkiena i C.S. Lewisa, aż po szeroki zakres współczesnej literatury spekulatywnej odwołującej się w różnoraki sposób do tego kontekstu kulturowego. W szczególności zakres seminarium obejmuje gatunki literackie wysokiej (heroiczej) fantastyki, urban fantasy, Slavic fantasy, historii alternatywnej, jak również współczesne przetworzenia tradycji romansu rycerskiego, bajki i baśni, bajki zwierzęcej czy ballady ludowej, oraz odwołania do tej tradycji we współczesnej poezji. Na seminarium omawiane będą teksty z kręgu autorów takich jak J. R. R. Tolkiena, C. S. Lewisa, Susanny Clarke, Terry’ego Pratchetta, Neila Gaimana, Briana Jaques, Naomi Novik, George’a R. R. Martina.
Ponadto w zakresie seminarium znajdują się również projekty dotyczące adaptacji i innych produkcji filmowych pozostających w relacji do tego typu literatury (Star Wars, Westword, Night Sky, Constellation), jak również wszelkie prace zajmujące się szeroko pojętą tradycją heroikomiczną i komediową w różnych mediach i gatunkach sztuki (Monty Python i współczesna brytyjska tradycja komedii: The Hitchhikers' Guide to the Galaxy, Blackadder, Red Dwarf, Yes, (Prime) Minister).
Mile widziane są też wszelkiego rodzaju projekty dotyczące intelektualnej tradycji średniowiecza, tradycji kultury i literatury ustnej analizowanej w oparciu o metodologię studiów nad formulicznością ustną oraz tematy odnoszące się do związków literatury z muzyką (szczególnie XIV- XVII w. i lata 60-70 XX w.), lub analizujące wybrany społeczno-kulturowy aspekt lat sześćdziesiątych dwudziestego wieku, w szczególności tradycję muzyki tego okresu.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Studenci znają i rozumieją: - K_W01 w pogłębionym stopniu terminologię, teorię i metody badań odpowiadające aktualnemu
stanowi zaawansowanej wiedzy w dyscyplinie literaturoznawstwo, w szczególności w zakresie przygotowania pracy magisterskiego z zakresu współczesnej prozy i poezji brytyjskiej w kontekście tradycji literackiej epok dawnych
zgodnie z obraną przez siebie specjalnością (oraz ścieżką kształcenia)
K_W04 pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego
Umiejętności
Studenci potrafią: - K_U01 w pogłębionym stopniu stosować terminologię, teorie i zaawansowane metody badań
literaturoznawczych i kulturoznawczych do rozwiązywania złożonych i oryginalnych problemów w zakresie współczesnej prozy i poezji brytyjskiej w kontekście tradycji literackiej epok dawnych
badawczych zgodnie z obraną przez siebie specjalnością (oraz ścieżką kształcenia) - K_U04 stosować w praktyce pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa
autorskiego
Kompetencje społeczne
Studenci są gotowi do: - K_K01 krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści w zakresie współczesnej prozy i poezji brytyjskiej w kontekście tradycji literackiej epok dawnych
K_K02 uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
Kryteria oceniania
Obecność i aktywność w spotkaniach seminaryjnych, prace pisemne cząstkowe, projekty grupowe, przygotowanie i prezentacja propozycji projektu pracy magisterskiej.
Na koniec 1-go semestru studenci przedstawią temat oraz zarys projektu pracy mgr zawierający pytania badawcze, słowa kluczowe, podział materiału na rozdziały, wstępna bibliografię (MLA/Chicago).
semestr II: rozdział pracy zaakceptowany przez promotor jako gotowy;
semestr III: drugi rozdział pracy zaakceptowany przez promotor jako gotowy;
semestr IV: złożenie kompletnej pracy magisterskiej.
Limit nieobecności: 3.
Praktyki zawodowe
-
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: