Poezja i proza romantyzmu i epoki wiktoriańskiej. Związki literatury i sztuk pięknych - Sem. mgr 1 3301-LBS1ŁHOŁ02
Seminarium magisterskie poświęcone będzie literaturze (głównie poezji) i kulturze dziewiętnastowiecznej Anglii. Kurs ma na celu przygotowanie studentów do samodzielnego wyboru i opracowania projektu badawczego na temat związany z literaturą i kulturą angielskiego Romantyzmu i epoki wiktoriańskiej. Studenci będą mogli pisać prace o poezji XIX w, ‘kwestii kobiecej’ i rodzącym się feminiźmie w Anglii wiktoriańskiej, kształtowaniu płci kulturowej (gender), Bractwie Prerafaelitów, związkach między literaturą a sztuką, różnych postawach wobec natury i środowiska (ekokrytyka, ekologia), relacjach między literaturą i nauką. Bardzo mile widziane projekty dotyczące W. Blake’a, J. Keatsa, W. Wordswortha, J. Clare’a, P.B. Shelley'a, A. Tennysona, Pre-Rafaelitów, Ch. Swinburne’a.
Semestry I i II są zaplanowane jako cykl spotkań poświęconych interpretacji i analizie poezji romantycznej (semestr I) i wiktoriańskiej (semestr II). Omówione zostaną utwory reprezentatywne dla literatury okresu Romantyzmu i epoki wiktoriańskiej, a plan semestrów ułożony jest według klucza tematycznego (Romantyzm a religia, Romantyzm a historia, Romantyzm a natura/ekologia, poezja epoki wiktoriańskiej w kontekście ewolucji, kwestii kobiecej, estetyki, etc). Omówione zostaną także związki miedzy literaturą a sztuką, ze szczególnym naciskiem na fenomen Bractwa Prerafaelitów. Warunkiem zaliczenia drugiego semestru seminarium jest napisanie pierwszego rozdziału pracy. W późniejszych semestrach studenci będą uczęszczali na spotkania indywidualne z promotorem, podczas których omówimy szczegółowo postępy w pracy i kolejno pisane rozdziały.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student zna i rozumie:
K_W01 w sposób pogłębiony specyfikę literaturoznawstwa i nauk o literaturze i religii na tle dziedziny nauk humanistycznych
K_W02 w sposób pogłębiony tendencje rozwoju badań literaturoznawczych i kulturoznawczych w ramach filologii angielskiej, zwłaszcza w zakresie poezji XIX wieku.
K_W04 w sposób pogłębiony zasady projektowania badań literaturoznawczych i kulturoznawczych, a w szczególności stosowania metod i narzędzi w formułowaniu problemów badawczych, a w szczególności metod i narzędzi przydatnych do analizy tematu kursu.
K_W05 pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego
Umiejętności
Student potrafi:
K_U01 posługiwać się zaawansowaną terminologią i aparatem pojęciowym z zakresu językoznawstwa, literaturoznawstwa i kulturoznawstwa
K_U02 w sposób pogłębiony posługiwać się metodologią badań literaturoznawczych i kulturoznawczych w ramach filologii angielskiej, z poszanowaniem norm etyki naukowej i prawa autorskiego
K_U03 wykorzystać zdobytą wiedzę do opisania i rozwiązania problemu oraz wykonania projektu naukowego dotyczącego tematyki z zakresu dyscyplin literaturoznawstwo i nauki o kulturze i religii
K_U04 w sposób pogłębiony analizować i syntetyzować treści i zjawiska językowe, literackie i kulturowe w kontekście społecznym, historycznym i gospodarczym, zwłaszcza dotyczącym Anglii początków XIX wieku.
K_U05 rozpoznawać różnice pomiędzy alternatywnymi podejściami metodologicznymi stosowanymi w danej dyscyplinie
K_U06 samodzielnie wyszukiwać informacje w różnych źródłach i oceniać ich przydatność do pracy badawczej z zakresu tematyki seminarium magisterskiego
Umiejętności'
Student potrafi:
K_K02 w sposób pogłębiony posługiwać się metodologią badań literaturoznawczych i kulturoznawczych w ramach filologii angielskiej, z poszanowaniem norm etyki naukowej i prawa autorskiego
K_K03 wykorzystać zdobytą wiedzę do opisania i rozwiązania problemu oraz wykonania projektu naukowego dotyczącego tematyki z zakresu dyscyplin literaturoznawstwo i nauki o kulturze i religii
Kryteria oceniania
Ocena każdego semestru oparta jest o konkretne kryteria, poza wymogiem obecności i udziału w zajęciach. Semestr I: ustalenie tematu i napisanie ramowego planu pracy (research proposal, szczegółowe wskazówki na Moodle); semestr II: rozdział pracy zaakceptowany przez promotor jako gotowy; semestr III: drugi rozdział pracy zaakceptowany przez promotor jako gotowy; semestr IV: złożenie kompletnej pracy magisterskiej. Zaliczenia semestrów są na 'zal', nie na ocenę.
Limit nieobecności: 3.
Literatura
Wybór tekstów źródłowych i opracowań krytycznych, na przykład:
Ashfield, A., de Bolla, P. (ed.), The Sublime: A reader in British 18th Century Aesthetic Theory (1996).
Beer, J., Questioning Romanticism (1995).
Bristow, Joseph (ed.) Cambridge Companion to Victorian Poetry (2000)
Curran, Stuart (ed.), Cambridge Companion to British Romanticism (1993).
Furret, Francois (ed.), Człowiek Romantyzmu (2001).
Heffernan, James (1993) Museum of Words. The Poetics of Ekphrasis from Homer to Ashbery.
Lightman, Bernard V. Evolutiona nad Victorian Culture (2014)
Mash, J. (1995) The Pre-Raphaelite Women: Images of Femininity in Pre-Raphaelite art
McGann, Jerome, The Romantic Ideology (1983).
McGann, Jerome, The Poetics of Sensibility: A Revolution in Literary Style (1996).
Pearce, Lynne (1991) Woman/Image/Text. Readings in Pre-Raphaelite Art and Literature.
Prickett, Stephen (ed.), The Romantics (1981).
Roe, Nicholas (ed.), Oxford Guide to Romanticism (2005).
Wu, Duncan (ed.), Romanticism: The Critical Reader (1995).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: