Thomas Stearns Eliot 3301-LB216
Studenci zapoznają się z przykładami poetyckiej i dramatycznej twórczości Eliota, jak też myślą krytyczną i społeczną poety na tle innych twórców modernizmu.
1.Szczegółowo omawiać będziemy Pieśń miłosną J. Alfreda Prufrocka, odnosząc się do motywów, które skłoniły poetę do wyboru formy monologu dramatycznego oraz stworzenia poetyki korelatu obiektywnego. W tym kontekście odniesiemy się do krytyki Miltona i poetów romantycznych, jako „burzycieli” tradycji i piewców indywidualizmu. Odwołamy się przy tym do koncepcji zawartych w pismach krytycznych Harolda Blooma.
2. Lektura Gerontiona stanie się punktem wyjścia do rozmowy o stosunku Eliota do języka; wskażemy także na elementy zapowiadające diagnozę kryzysu kulturowego zawartą w Ziemi jałowej.
3. Omówienie Ziemi Jalowej posłuży wskazaniu bogatej siatki odniesień do twórczości innych poetów: Chaucera, Szekspira, Metafizyków.
4. W rozmowie o Popielcu położymy nacisk na zwrot Eliota ku anglo-katolicyzmowi.
5. Wątek ten będziemy kontynuować analizując Wędrówkę Trzechkrólową oraz Cztery kwartety.
6. Odniesiemy się również do dramatu poetyckiego, analizując liturgiczny wymiar Mordu w Katedrze.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student opanuje następujące umiejętności i zdobędzie następujące sprawności:
Wiedza:
Uczestnik kursu:
- będzie znał terminologię używaną w literaturoznawstwie, ze szczególnym uwzględnieniem kontekstu anglosaskiego;
- będzie posiadał zaawansowaną wiedzę na temat twórczości poetyckiej i dramatycznej T.S. Eliota;
- zdobędzie/pogłębi wiedzę na temat religijnych i filozoficznych (pojęcie czasu w ujęciu H. Bergsona, fenomenologia E. Husserla) treści w poezji Eliota;
- pozna wyznaczniki języka poetyckiego Eliota; rozumiał pojęcie „korelat obiektywny”;
- będzie posiadał wiedzę na temat obecnych w twórczości Eliota odniesień do dzieł wcześniejszych poetów, w szczególności Andrew Marvella i innych Poetów Metafizycznych, Williama Szekspira, francuskich symbolistów;
- będzie posiadał wiedzę na temat dramatu poetyckiego;
- posiądzie/ pogłębi i utrwali wiedzę na temat nawiązań do poezji Eliota w twórczości takich poetów jak R.S. Thomas czy G. Hill;
- będzie znał najważniejsze współczesne nurty i kierunki badań literaturoznawczych w odniesieniu do analizy twórczości T.S. Eliota.
Umiejętności:
Kurs ma na celu wyrobić nawyk systematycznego czytania poezji oraz nauczyć samodzielnej, twórczej lektury tekstu.
Po jego ukończeniu student:
- będzie potrafił posługiwać się terminologią literaturoznawczą właściwą dla filologii angielskiej; a w szczególności:
- będzie potrafił zastosować podane w trakcie kursu definicje do analizy poezji T.S. Eliota;
- będzie potrafił powiązać interpretację tekstów wierszy z wiedzą na temat filozoficznych i teologicznych treści;
- będzie potrafił analizować język poezji Eliota;
- będzie potrafił zastosować pojęcie intertekstualności do analizy odniesień w poezji Eliota do poezji epok dawnych;
- będzie potrafił dokonać analizy wpływu Eliota na twórczość późniejszych poetów.
Kompetencje społeczne:
Po ukończeniu kursu student rozumie rolę kształcenia ustawicznego i ma przekonanie o potrzebie rozwoju osobistego i zawodowego; definiuje kolejne etapy tego rozwoju;
oraz rozumie etyczny wymiar swej działalności i przestrzega zasad etyki zawodowej
Kryteria oceniania
METODY I KRYTERIA OCENY Dopuszczalne są trzy nieobecności.
1. Aktywne uczestnictwo w zajęciach: 10%
2. Krótkie prace pisemne w podsumowaniu zajęć, tzw. response papers (30%)
3. Esej (60%)
Przy ocenie brane będą pod uwagę: znajomość podstawowej terminologii używanej w literaturoznawstwie; postęp w wiedzy na temat poezji Eliota i rozwój umiejętności opisanych w efektach kształcenia, sprawność budowania argumentu i organizowania wypowiedzi pisemnej, język.
Literatura
BIBLIOGRAFIA Bloom, H. (1997) The Anxiety of Influence. Oxford: OUP.
Edwards, M. (2015) „Gdy dziś słucham Eliota”, w: Ward, J. and Fengler, M. (2015) Między słowem a rzeczy-wistością. Poezja T.S. Eliota, Gdańsk: WUG: 63-90.
Edwards, M. (1984)Towards a Christian Poetics. London.
*Grzegorzewska M. (2016) Światłocienie, Kraków: Homini. Rozdział nt. Pieśni miłosnej J. Alfreda Prufrocka
Grzegorzewska, M. (2017) “Words Born/Miscarried/Stifled in the Poetry of T. S. Eliot,” Poetic Revelations, ed. Mark Burrows, Jean Ward, Małgorzata Grzegorzewska, Ashgate, 2017: 132-146.
*Grzegorzewska, M. „Słowo poczęte, płod poroniony?”, w: Ward, J. and Fengler, M. (2015) Między słowem a rzeczy-wistością. Poezja T.S. Eliota, Gdańsk: WUG: 283-299.
*Gutorow, J. Słowa przeciw słowom. Cztery kwartety i porażka poezji, w: Ward, J. and Fengler, M. (2015) Między słowem a rzeczy-wistością. Poezja T.S. Eliota, Gdańsk: WUG: 265-282.
*Hart, K. (2015) „Różany ogród T. S. Eliota: kilka uwag o fenomenologii i teologii Burnt Norton, w: Ward, J. and Fengler, M. (2015) Między słowem a rzeczy-wistością. Poezja T.S. Eliota, Gdańsk: WUG: 227-264.
Kenner, H. (1959) The Invisible Poet. T.S. Eliot. Harcourt.
*Rulewicz, W. (1990)„Wstęp” w T.S. Eliot, Wybór poezji, opr. W. Rulewicz i K. Boczkowski. Wrocław: Ossolineum.
Pozycje oznaczone gwiazdką są nieobowiązkowe
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: