Dickens i zbrodnia 3301-LB2065-2ST
Celem kursu jest dogłębna analiza dwóch wybranych powieści Karola Dickensa w perspektywie tematyki zbrodni, przestępczości oraz psychologii przestępcy, ze szczególnym uwzględnieniem takich aspektów jak narracja, fokalizacja, symbolika, semiotyka przestrzeni literackiej, konstrukcja postaci, wątki fabularne oraz kategorie czasu i przestrzeni. Dickens, jako wnikliwy obserwator ciemnych stron życia wiktoriańskiego, często podejmował w swoich utworach problematykę zbrodni i przestępczości. Powieści będą omawiane również w kontekście historycznym i kulturowym, co pozwoli lepiej zrozumieć ich tematykę oraz świat przedstawiony. W ramach kursu analizie poddane zostaną także wybrane adaptacje filmowe dzieł Dickensa.
Studia II stopnia (magisterskie)
Oto kilka zagadnień, które będą omawiane podczas zajęć:
Dickens i jego czytelnicy – recepcja powieści Dickensa
Psychologiczne portrety przestępców – motywacje, obsesje i lęki bohaterów kryminalnych
Ubóstwo jako źródło przestępczości – powiązanie biedy, bezdomności i głodu z wejściem na drogę przestępstwa
Korupcja i nadużycia w wymiarze sprawiedliwości – obraz prawników, sędziów i urzędników w powieściach
Obraz kobiet w twórczości Dickensa
Dickens a powieść gotycka, sensacyjna i detektywistyczna
Przestępczość nieletnich w XIX wieku
Publiczne egzekucje w XIX wieku
Dickens i wiktoriańskie podziemie
Wizyty Dickensa w więzieniu Newgate
"Newgate Calendar" i Newgate Novel jako gatunek powieściowy
Dickens i najbardziej znane londyńskie slumsy
Motyw kary i sprawiedliwości – instytucjonalny i moralny wymiar wymierzania kary
Dickens i inspektor Charles Field ze Scotland Yardu
Ilustracje w powieściach Dickensa
Dickens i teatr – adaptacje sceniczne jego utworów
Wybrane adaptacje filmowe powieści Dickensa
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Dotyczy studentów rozpoczynajacych studia w latach 2022/2023 do 2024/2025:
Wiedza
Studenci znają i rozumieją
K_W01 w sposób pogłębiony rolę twórczości Karola Dickensa w kulturze i literaturze XIX wieku
K_W02 w sposób pogłębiony stan badań literaturoznawczych i kulturoznawczych na temat tematyki zbrodni w twórczości Karola Dickensa
K_W04 w sposób pogłębiony zasady stosowania metod i narzędzi w formułowaniu problemów badawczych na przykładzie omawianego na kursie materiału
KW_05 pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego
Umiejętności
Studenci potrafią
K_U01 posługiwać się zaawansowaną terminologią i aparatem pojęciowym z zakresu literaturoznawstwa i kulturoznawstwa podczas omawiania wybranych utworów Karola Dickensa
K_U02 w sposób pogłębiony posługiwać się metodologią badań literaturoznawczych i kulturoznawczych z poszanowaniem norm etyki naukowej i prawa autorskiego
K_U03 wykorzystać zdobytą wiedzę do opisania i rozwiązania problemu oraz wykonania projektu naukowego dotyczącego tematyki kursu
K_U04 w sposób pogłębiony analizować i syntetyzować treści i zjawiska literackie i kulturowe w kontekście społecznym, historycznym i gospodarczym
K_U05 rozpoznawać różnice pomiędzy alternatywnymi podejściami metodologicznymi stosowanymi w literaturoznawstwie i kulturoznawstwie
K_U06 samodzielnie wyszukiwać informacje w różnych źródłach i oceniać ich przydatność do eseju krytycznego związanego z tematyką kursu
Kompetencje społeczne
Student jest gotowy do
K_K02 kształcenia ustawicznego, rozwoju osobistego i zawodowego wykorzystując wiedzę i umiejętności uzyskane w trakcie kursu
K_K03 wzięcia odpowiedzialności za pracę własną i poszanowania pracy innych
K_K04 krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności w zakresie programu kursu
K_K06 dbałości o zachowanie dziedzictwa kulturowego z równoczesnym poszanowaniem różnorodnych zachowań kulturowych i poglądów jednostkowych
Dotyczy studentów rozpoczynających studia w roku 2025/2026:
Wiedza
Absolwent zna i rozumie
K_W01 w pogłębionym stopniu terminologię, teorię i metody badań dotyczące wybranych utworów Karola Dickensa (zwłaszcza tematyki zbrodni i przestępczości) odpowiadające aktualnemu stanowi zaawansowanej wiedzy w dyscyplinie literaturoznawstwo i naukach o kulturze i religii
K_W04 pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego
Umiejętności
Absolwent potrafi
K_U01 w pogłębionym stopniu stosować terminologię, teorie i zaawansowane metody badań literaturoznawczych i kulturoznawczych do rozwiązywania złożonych i oryginalnych problemów badawczych związanych z twórczością Karola Dickensa, zwłaszcza tych dotyczacych tematyki zbrodni i przestępczości
K_U04 stosować w praktyce pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego
Kompetencje społeczne
Absolwent jest gotów do
K_K01 krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści
K_K02 uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
Kryteria oceniania
—aktywny udział w zajęciach i wypowiedzi ustne (weryfikacja efektów: W, U, K)
-- wykonywanie krótkich zadań podczas zajęć (werfyfikacja efektów: W, U, K)
—dwa testy pisemne (w połowie i na koniec semestru), próg zaliczenia: 60%(weryfikacja efektów:W, U)
Dopuszczalne są 2 nieobecności.
Studenci, którzy nie przystąpili do testów lub ich nie zaliczyli, mogą je ponownie napisać w trakcie sesji poprawkowej.
Literatura
Podczas kursu dogłębnie omówimy dwie z następujących powieści:
"The Pickwick Papers" (1836–1837)
"Oliver Twist" (1837–1839)
"Nicholas Nickleby" (1838–1839)
"The Old Curiosity Shop" (1840–1841)
"Barnaby Rudge" (1841)
"Martin Chuzzlewit" (1843–1844)
"Dombey and Son" (1846–1848)
"David Copperfield"(1849–1850)
"Bleak House" (1852–1853)
"Hard Times" (1854)
"Little Dorrit" (1855–1857)
"A Tale of Two Cities" (1859)
"Great Expectations" (1860–1861)
"Our Mutual Friend" (1864–1865)
"The Mystery of Edwin Drood" (1870, unfinished at Dickens’s death)
Opracowania:
- Bratlinger, Patrick, and William B. Thesing eds. "A Companion to the Victorian Novel." London: Blacwell, 2005.
- Paroissien, David ed. "A Companion to Charles Dickens." London: Blacwell, 2008.
- Jordan, John ed. "The Cambridge Companion to Charles Dickens." Cambridge: CUP, 2001.
- David, Deidre ed. "The Cambridge Companion to the Victorian Novel." Cambridge: CUP, 2001.
- Collins Philip. "Dickens and Crime." London: Palgrave Macmillan, 1995.
- Collins, Philip ed. Dickens. "The Critical Heritage." New York: Barnes & Noble, 1971.
- Sanders, Andrew. "Authors in Context: Charles Dickens." Oxford: OUP, 2003.
- Cohen, Jane. "Charles Dickens and His Original Illustrators." Columbus: Ohio University Press, 1980.
- Forster, John. "The Life of Charles Dickens." London: Cecil Palmer, 1928.
- Connor, Stephen ed. "Charles Dickens." Longman Critical Readers. London: Longman, 1996.
- Carey, John. "The Violent Effigy. A Study of Dickens's Imagination." London: Faber and Faber, 1991.
- http://www.dickensmuseum.com/ The Dickens House Museum
- http://www.dickensfellowship.btinternet.co.uk/ The Dickens Fellowship
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: