Poezja angielska XVII wieku 3301-LB206
Kurs ma na celu pokazanie różnorodności angielskiej poezji metafizycznej
1. Analiza wierszy z tomu Songs and Sonnets (e.g. ‘Valediction Forbidding Mourning’, ‘The Flea’, ‘Good Morrow’, ‘Lecture upon the Shadow’) ukazuje różne sposoby konstruowania I wykorzystania konceptu barokowego. Język poety ukazuje jego zainteresowanie różnymi dziedzinami wiedzy, od muzyki, poprzez alchemię, teologię i prawo, sztukę wojenną, ptolemejską o kopernikańską astronomię, geografię i kartografię. Dokładna analiza tych odniesień ukaże bogactwo “zjednoczonej wrażliwości” poety. W analizie wiersza “Hymn to God, My God in My Sickness” odnosić się będziemy do współczesnej recepcji jego poezji przedstawionej w filme Mike’a Nicolsa pt. Wit.
2. Studenci zapozanją się z liturgicznym, przestrzennym I tematycznym uporządkowanie cuklu poetyckiego George’a Herberta, The Temple (Swiątynia). Omawiane utwory zawierają przykłady poezji odnoszącej się do świąt liturgicznych, do wystroju i wyposażenia wnętrza świątyni oraz do powracających w cyklu temtów grzechu i przebaczenia (“The Altar”, “Sacrifice”, “Easter”, “Easter Wings”, “The Collar”, “Love III”). Szczególny nacisk położony zostanie na zanurzeniu języka poety w tradycji biblijnej oraz na użyciu figury prozopopei. Fenomenologiczne pojęcie podmiotu „obdarowanego/oddanego” pozwoli rzucić nowe światło na konstrukcję podmiotu lirycznego w poezji Herberta.
3. Andrew Marvella eksperymenty z językiem upadłym, z poetyckim echem oraz przemiany alegorii w jego twórczości pozwolą nam dostrzec w tym poecie poprzednika Johna Miltona. Teza ta zostanie zilustrowana na przykładzie analizy kilku krótszych wierszy (“On a Drop of Dew” and “The Coronet”) a także fragmentów poematu opisowego “Upon Appleton House”.
4. Analiza niezwykle zmysłowego języka liryków religijnych Richarda Crashawa posłuży jako ilustracja obecności stylu barokowego w poezji angielskiej. Będziemy też zastanawiać się nad wpływem, jaki na poezję Crashawa wywarła twórczość Herberta.
5. Poezja Henry’ego Vaughana i Thomasa Traherna zostanie zaprezentowana jako przykład stylu prostego (plain style). Będziemy zastanawiać się, w jakiej mierze poeci Ci realizują program zapisany wierszach George’a Herberta: “Jordan I”, “Jordan II” oraz “The Forerunners”. Twórczość poetów zostanie zestawiona z założeniami filozofii neoplatońskiej.
6. Twórczość poetów metafizycznych zostanie porównana z poezją Robert Herricką.
7. Omówienie dwóch wierszy Miltona L’Allegro oraz In Penseroso skoncentruje się na przez niego konwencji sielanki.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student opanuje następujące umiejętności i zdobędzie następujące sprawności:
Wiedza:
Uczestnik kursu będzie:
- posiadał zaawansowaną wiedzę na temat poezji metafizycznej i twórczości Cavalier Poets;
- znał strukturę i funkcjonowanie typowych elementów stylu barokowego (jej epigramatyczną zwięzłość, metafory odnoszące się do rożnych dziedzin wiedzy) a także odróżniał koncept metafizyczny od kontynentalnego konceptu barokowego;
- dostrzegał różnice dzielące poezję angielska i poezję kontynentalną 17w.;
- zapozna się z teologicznymi debatami epoki i ich wpływem na poezję;
- rozróżniał pomiędzy zbiorem wierszy a cyklem poetyckim
- pozna związki poezji z Nową filozofią i innymi ważnymi intelektualnymi, kulturowymi nurtami epoki;
- w zakresie rozwoju warsztatu metodologicznego, student zapozna się z pojęciem daru w odniesieniu do struktury tekstu poetyckiego i konstrukcji podmiotu mówiącego
- znał podstawową terminologię i metodologię naukową używaną w literaturoznawstwie.
Umiejętności:
Kurs ma na celu wyrobić nawyk systematycznego czytania poezji oraz nauczyć samodzielnej, twórczej lektury tekstu.
Po jego ukończeniu student będzie potrafił:
- potrafił interpretować, analizować, hierarchizować, syntetyzować wiedzę na temat poezji 17w. w ich wymiarze językowym, kulturowym, społecznym i historycznym;
- zastosować podane w trakcie kursu definicje do analizy 17w. poezji;
- powiązać interpretację tekstu z wiedzą na temat społecznego, kulturowego, politycznego tła epoki;
- dostrzec aluzje do tej twórczości w dziełach późniejszych twórców i przez to postrzegać tradycję jako dialog pokoleń;
- dokonać analizy porównawczej angielskiej i kontynentalnej poezji 17w.;
- przeprowadzić samodzielne badanie poezji 17w. wieku;
- w zakresie rozwoju warsztatu metodologicznego, student nauczy się stosować pojęcie daru do interpretacji tekstów literackich
Kompetencje społeczne:
Uczestnik kursu szanuje kulturowe dziedzictwo Europy, przejawia zrozumienie i ciekawość zróżnicowania kultur świata
Kryteria oceniania
Dopuszczalne są trzy nieobecności.
1. Aktywne uczestnictwo w zajęciach: 10%
2. Krótkie prace pisemne w podsumowaniu zajęć, tzw. response papers (30%)
3. Egzamin ustny w formie debaty (60%)
Przy ocenie brany będzie postęp w wiedzy na temat poezji barokowej i rozwój umiejętności opisanych w efektach kształcenia, sprawność budowania argumentu i organizowania wypowiedzi oraz reakcji na kontr-argumenty strony przeciwnej, płynność językowa.
Literatura
De Morgue, O. (1953) Metaphysical, Baroque and Precieux Poetry. Oxford: OUP.
Docherty, Th. (1986) John Donne Undonne, New York and London: Methuen.
*Grzegorzewska M. (2015) “Puls wiersza”. O cierpieniu i chorobie w poezji Johna Donne’a. Literatura piękna i medycyna, red. P. Wilczek i M. Gancarz. Kraków: Homini.
Grzegorzewska M. (2016) George Herbert and Post-Phenomenology. Frankfurt am Mein: Peter Lang. Chapter 1.
*Grzegorzewska, M. (2011). Trop innego głosu w angielskiej poezji religijnej epok dawnych. Kraków: TAiWPN Universitas.
Grzegorzewska, M. „Smak i zapach świętości. Zmysłowa mistyka Richarda Crashawa”. (2008) Odrodzenie i reformacja w Polsce 50: 51-83.
*Idziak, M. (1992) “John Donne and the Seventeenth Century Maps”. Studia Anglica Posnaniensia XXIV: 37-45.
*Łączyńska, K. (2016) Rzecz o języku upadłym w poezji Andrew Marvella. Krakow: Homini.
Wilcox, H. (2007) “Introduction”, English Poems of George Herbert, Cambridge: CUP: xxi-xxxvi.
White, J.B. (1995) This Booke of Starres. Learning to Read George Herbert. Uni. Of Michigan Press.
Sharp, L.R. (1954) “John Donne and Cordiform Maps”, MLN 69 (7): 493-495.
Teskey, G. (2015) The Poetry of John Milton. Cambridge Ma.: Harvard Uni Press. Part I, Chapters 1&2: 23-101.
Warnke, F. (1972) Versions of Baroque. European Literature in the 17th Century. Yale Uni Press.
Illustrations: T-O Maps and Cordiform Maps, Hans Holbein The Ambassadors, Rembrandt van Rijn The Anatomy Lesson of dr Tulp, der Brugghen, Young Woman tuning an Instrument.
Film: Wit (2001), dir. Mike Nicols.
Webpage: Luminarium
(*tektsty oznaczone gwiazdą są nieobowiązkowe)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: