Wyzwania ponowoczesności we współczesnym dramacie brytyjskim (1995-2025) 3301-LB2057-1ST
Przedmiotem kursu jest współczesny dramat i teatr brytyjski. Na zajęciach omówimy wybrane sztuki brytyjskie ostatnich trzech dekad, rozpoczynając od kontrowersyjnych dramatów Sarah Kane, wpisujących się w nurt tzw. nowego brutalizmu (in-yer-face theatre), aż po najnowszy eksperyment teatralny Martina Crimpa oparty na technologii deep fake, czy zrealizowany przez Complicité w 2024 roku remake przedstawienia Mnemonic, pytającego o relacje człowieka i środowiska naturalnego, oraz rolę pamięci w budowaniu tożsamości. Wśród omawianych dramatów znajdą się również nagrodzone i wysoko ocenione przez krytyków i publiczność najnowsze sztuki starszego i młodszego pokolenia autorów brytyjskich: Caryl Churchill, Carol Ann Duffy, Toma Stopparda, Martina McDonagh, Mike’a Bartlett’a, Joe Penhalla, Sama Steinera, Niny Raine, Alice Birch. Przyjrzymy się w jaki sposób wybrane sztuki zmagają się z problemami i lękami współczesności, poruszając takie zagadnienia jak: wojna i trauma, pamięć i tożsamość, niepewność wobec nowych technologii, problemy z budowaniem relacji i komunikacją, poczucie wykluczenia, społeczne i ekologiczne efekty konsumpcjonizmu, poczucie zagrożenia czy lęk przed nadciągającą katastrofą. Zastanowimy się również, w jaki sposób innowacje i eksperymenty formalne wchodzące w dialog z tradycyjną dramaturgią stają się sposobem wyrazu dla doświadczenia płynności, niepewności i niepokoju, oraz metodą artystycznej prowokacji. Analizie tekstów towarzyszyć będzie dyskusja na temat wybranych przedstawień i ich recenzji.
Zakres tematów
• Wojna i trauma (Blasted, Cleansed, Leopoldstadt, The Pillowman)
• Pamięć zbiorowa i indywidualna; pamięć i tożsamość (Anatomy of a Suicide, Leopoldstadt, Mnemonic)
• Człowiek i technologia (A Number, Not One of These People)
• W poszukiwaniu tożsamości (Cleansed, A Number, The Pillowman, Attempts on Her Life, Mnemonic)
• Jednostka, rodzina, społeczeństwo; alienacja i poczucie wykluczenia (Blue/Orange, Tribes)
• Język i komunikacja (Lemons, Lemons, Lemons, Lemons, Lemons; Escaped Alone)
• Konsumpcjonizm (Everyman)
• Katastrofa klimatyczna i poczucie zagrożenia (Earthquakes in London, Escaped Alone)
• Dramat eksperymentalny (Attempts on Her Life, Not One of These People)
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Studenci znają i rozumieją:
- w zaawansowanym stopniu kluczową terminologię, główne metody i teorie badań nad współczesnym dramatem (K_W02)
- w zaawansowanym stopniu tendencje rozwoju badań nad dramatem brytyjskim (K_W03)
- w zaawansowanym stopniu gramatykę, składnię, fonologię, fonetykę, morfologię, pragmatykę języka angielskiego (K_W05)
- zasady projektowania badań nad tekstami dramatycznymi i ich adaptacjami scenicznymi, a w szczególności stosowania metod i narzędzi w formułowaniu problemów badawczych (K_W07)
Umiejętności
Studenci potrafią:
- posługiwać się terminologią i aparatem pojęciowym z zakresu literaturoznawstwa (K_U01)
- posługiwać się metodologią badań literaturoznawczych w ramach filologii angielskiej, z poszanowaniem norm etyki naukowej i prawa autorskiego (K_U02)
- wykorzystać zdobytą wiedzę do opisania i rozwiązania problemu oraz wykonania zadania dotyczącego badań nad współczesnymi tekstami dramatycznymi (K_U04)
- projektować własną ścieżkę rozwoju (K_U11)
Kompetencje społeczne
Studenci są gotowi do:
- kształcenia ustawicznego i rozwoju osobistego, wykorzystując umiejętności w zakresie dokonywania wyboru przedmiotów i projektów w zakresie kursu (K_K02)
- wzięcia odpowiedzialności za pracę własną i poszanowania pracy innych, dbając o przestrzeganie zasad etyki zawodowej oraz zasad i norm etycznych w działaniach projektowych i innych aktywnościach podejmowanych zakresie kursu (K_K03)
Kryteria oceniania
Metody i kryteria zaliczenia:
- ocena aktywności na zajęciach
- przygotowanie krótkiej prezentacji
- pisemna praca zaliczeniowa
- kolokwium
Dopuszczalne są 3 nieobecności.
Literatura
Teksty dramatyczne:
1. Sarah Kane, Blasted, 1995; or Cleansed, 1998
2. Harold Pinter, Ashes to Ashes, 1996.
3. Martin Crimp, Attempts on Her Life, 1997
4. Joe Penhall, Blue/Orange, 2000
5. Caryl Churchill, A Number, 2002
6. Martina McDonagh, The Pillowman, 2004
7. Mike Bartlett, Earthquakes in London, 2010
8. Nina Raine, Tribes, 2012
9. Sam Steiner, Lemons, Lemons, Lemons, Lemons, Lemons, 2015
10. Carol Ann Duffy, Everyman, 2015
11. Caryl Churchill, Escaped Alone, 2016
12. Alice Birch, Anatomy of a Suicide, 2017
13. Tom Stoppard, Leopoldstadt, 2020
14. Martin Crimp, Not One of These People, 2022
15. Mnemonic, conceived by Simon McBurney, A Complicité production, 2024
Literatura przedmiotu:
1. Reviews of performances and interviews with playwrights and artists
2. David Lane, Contemporary British Drama, 2011.
3. British Theatre of the 1990s: Interviews with Directors, Playwrights, Critics and Academics, ed. by Mireia Aragay et al., 2007.
4. Contemporary British Theatre: Breaking New Ground, ed. by Vicky Angelaki, 2013.
5. Aleks Sierz, In-Yer_Face Theatre: British Drama Today, 2001
6. Aleks Sierz, Rewriting the Nation: British Theatre Today, 2011
7. Vicky Angelaki, The Plays of Martin Crimp: Making Theatre Strange, 2012.
8. Gabriele Griffin, “More Than a Number: Reproductive Technologies, Cloning and the Problematic of Fatherhood in Caryl Churchill’s A Number”, Atlantis, 2012
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: