Twórczość Karola Dickensa w adaptacji filmowej i teatralnej 3301-LB2050
Celem kursu jest dogłębna analiza wybranych utworów Karola Dickensa przez pryzmat ich spuścizny kulturowej oraz ich teatralnych, filmowych i radiowych adaptacji od dziewiętnastego wieku aż do chwili obecnej. Na zajęciach będą omawiane następujące zagadnienia:
• Obraz pisarza w jego biografiach
• Wiktoriański biznes wydawniczy, wydania powieści dziewiętnastowiecznej,
• Pisarz i jego czytelnicy, recepcja powieści Dickensa w dziewiętnastym wieku
• Powieści Dickensa a kultura popularna
• Dickens i wiktoriański historycyzm
• Dickens i powieść gotycka, sensacyjna, detektywistyczna, Bildungsroman
• Estetyka powieści wiktoriańskiej; konwencje literackie w powieści dziewiętnastowiecznej; Dickens i tragedia, poezja, bajka literacka
• Dickens i teatr
• Dickens i dziewiętnastowieczny melodramat
• Dziewiętnastowieczne adaptacje teatralne utworów pisarza
• Monodramy w wykonaniu pisarza, publiczne czytanie swoich własnych dzieł
• Powieści Dickensa w ilustracjach
• Powieści Dickensa i ich adaptacje filmowe
• Charles Dickens Museum (48 Doughty Street, London) oraz jego rola w popularyzowaniu twórczości i spuścizny kulturowej pisarza
• Dickens w czasach internetu: rola Dickens Journals Online (http://djo.org.uk), The Dickens Project (http://dickens.ucsc.edu), The Charles Dickens Letters Project (http://dickensletters.com) w popularyzacji literackiej i kulturowej spuścizny pisarza
Ksztacenie językowe na poziomie B2+.
Studia I stopnia (licencjackie)
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Studenci znają i rozumieją:
K_W02 w zaawansowanym stopniu kluczową terminologię, główne metody i teorie badań nad literaturą i kulturą w ramach filologii angielskiej związaną z tematyką kursu
K_W03 w zaawansowanym stopniu tendencje rozwoju badań literaturoznawczych i kulturoznawczych w ramach filologii angielskiej, szczególnie te związane z tematyką kursu
K_W05 w zaawansowanym stopniu gramatykę, składnię, fonologię, fonetykę, morfologię, pragmatykę języka angielskiego
K_W07 zasady projektowania badań literaturoznawczych i kulturoznawczych, a w szczególności stosowania metod i narzędzi w formułowaniu problemów badawczych związanych z tematyką kursu
Umiejętności
Studenci potrafią:
K_U01 posługiwać się terminologią i aparatem pojęciowym z zakresu literaturoznawstwa i kulturoznawstwa
K_U02 posługiwać się metodologią badań literaturoznawczych i kulturoznawczych w ramach filologii angielskiej, z poszanowaniem norm etyki naukowej i prawa autorskiego
K_U04 wykorzystać zdobytą na kursie wiedzę do opisania i rozwiązania problemu oraz wykonania zadania dotyczącego tematyki z zakresu dyscyplin literaturoznawstwo i nauki o kulturze i religii
K_U11 projektować własną ścieżkę rozwoju, np. wykorzystanie wiedzy z kursu do ukończenia pracy licencjackiej
Kompetencje społeczne
Studenci są gotowi do:
K_K02 kształcenia ustawicznego i rozwoju osobistego, wykorzystując umiejętności w zakresie dokonywania wyboru przedmiotów i projektów odpowiadających zainteresowaniom danej osoby
K_K03 wzięcia odpowiedzialności za pracę własną i poszanowania pracy innych, dbając o przestrzeganie zasad etyki zawodowej oraz zasad i norm etycznych w działaniach projektowych i innych aktywnościach podejmowanych w ramach pracy zawodowej, wolontariatu itp.
Podczas dyskusji na zajęciach studenci nabywają umiejętności wyrażania myśli jasno, spójnie, logicznie i precyzyjnie, językiem poprawnym gramatycznie, fonetycznie i pod względem słownictwa.
Kryteria oceniania
• Aktywne uczestnictwo w zajęciach
• Dwa pisemne testy (w połowie i na koniec semestru),
próg zaliczenia 60%
Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach.
Student poprawia niezaliczony egzamin pisząc go ponownie podczas sesji poprawkowej.
Literatura
Primary sources:
Selected works of Charles Dickens, e.g. Oliver Twist, Dombey and Son, Christmas Books and Stories, David Copperfield, Bleak House, Hard Times, Little Dorrit, A Tale of Two Cities, Our Mutual Friend, The Mystery of Edwin Drood, etc.,
Secondary sources:
• Patten, Robert L., Jordan, John O., and Catherine Waters, eds. The Oxford Handbook of Charles Dickens. Oxford: OUP, 2018.
• Schlicke, Paul, ed. The Oxford Companion to Charles Dickens. Oxford: OUP, 2011.
• Jordan, John O., ed. The Cambridge Companion to Charles Dickens. Cambridge, CUP, 2001.
• Paroissien, David, ed. A Companion to Charles Dickens. Blackwell Publishing, 2008.
• John, Juliet. Dickens’s Villains. Melodrama, Character, Popular Culture. Oxford: OUP, 2001.
• Ledger, Sally and Holly Furneaux. Charles Dickens in Context. Cambridge: CUP, 2011.
• Cardwell, Sarah. Adaptation Revisited: Television and the Classic Novel. Manchester: Manchester University Press, 2002.
• Bolton, H. Philip. Dickens Dramatized. London: Mansell, 1987.
• Davis, Paul. The Lives and Times of Ebenezer Scrooge. New Haven: Yale University Press, 1990.
• Andrews, Malcolm. Charles Dickens and his Performing Selves. Oxford: OUP, 2006.
• Leitch, Thomas. The Oxford Handbook of Adaptation Studies. Oxford: Oxford University Press, 2017.
• Tambling, Jeremy. Dickens, Violence and the Modern State. Dreams of the Scaffold. Palgrave Macmillan, 1995.
• Tambling, Jeremy. Dickens’ Novels as Poetry: Allegory and the Literature of the City. New York and London, Routledge, 2015.
• Streaky Bacon: A Guide to Victorian Adaptations. http://www.streakybacon.net/
• Burdett, Carolyn and Hilary Fraser, eds. “The Nineteenth-Century Digital Archive.” Interdisciplinary Studies in the Long Nineteenth Century
• Marsh, Joss. Starring Charles Dickens: Multi-Media ‘Boz’ and the Culture of Celebrity. New York and London: Routledge, 2019.
• Charles Dickens Museum London
http://dickensmuseum.com/
• Dickens in America TV Series (Miriam Margoyles) David Lane, Contemporary British Drama, 2011.
• Dickens’s Women. Co-written and performed by Miriam Margolyes, BBC Audiobooks, 2012.
• A selection of film and stage adaptations of Dickens’s works
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: