Kontrkultura, młodzież bunt. Lata sześćdziesiąte w literaturze, sztuce i muzyce 3301-LB2042
Kurs poświęcony jest latom 60 ubiegłego wieku oraz ich społecznym, kulturowym i politycznym kontekstom. Lata 60 to czas społecznych transformacji, kulturowych innowacji i młodzieżowej rebelii, które do dzisiaj prowokują kontrowersje – według niektórych, to właśnie w tamtej dekadzie mają swój początek różne nurty emancypacyjne, które utorowały drogę do naszej współczesności, takie jak ruch praw obywatelskich, ruch wyzwolenia kobiet, gay lib czy rozmaite nurty świadomości ekologicznej. Dla innych, lata 60 to ślepa uliczka liberalizmu, która musiała doprowadzić do powrotu konserwatyzmu w następnym dziesięcioleciu. Podczas kursu omówimy subkultury młodzieżowe powstałe w latach 60, kiedy młodzież stała się świadoma swojego znaczenia jako ważna siła społeczna, kulturowa i ekonomiczna, tworząc i narzucając reszcie społeczeństwa własną muzykę, modę, styl życia.
Koncentrując się na kontekście kultury brytyjskiej omówimy szczegółowo geopolityczny i społeczno-historyczny historyczny kontekst lat sześćdziesiątych umiejscawiając epokę na tle powojennego status quo w Europie i na świecie. Nawiążemy w tym kontekście do kwestii zimnej wojny, wojny w Wietnamie i konfliktów rasowych na południu Stanów Zjednoczonych, także do wydarzeń politycznych na Węgrzech, Czechosłowacji, Francji, Chinach czy Polsce (wydarzenia marca 68 i grudnia 70).
Będziemy rozmawiać o „społeczeństwie przyzwolenia” i rewolucji seksualnej, w której wyniku doszło nie tylko do złagodzenia norm moralnych i społecznych, ale także do likwidacji cenzury obyczajowej w literaturze, filmie i teatrze. Prześledzimy również szczegółowo ewolucję muzyki rockowej, która w tej dekadzie uznana została za sztukę, nierzadko dzięki swoim formalnym poszukiwaniom inspirującą dla twórców jazzowych czy klasycznych, ale też odzywającą się głosem społecznego i politycznego protestu. W trakcie kursu przyjrzymy się obrazom lat 60 w literaturze brytyjskiej, a także w tekstach rockowych, sztuce i filmie. Nasze dyskusje dotyczyć będą takich problemów jak pojęcie kontrkultury i społeczeństwa alternatywnego, krytyka kultury masowej, mass mediów, konsumpcjonizmu i społeczeństwa technokratycznego; ruch studenckiego protestu; kultura hippisowska/komuny ; rola muzyki folkowej i rockowej w kształtowaniu się pojęcia kontrkultury, Greenwich Village; Swingujący Londyn i moda lat 60; narkotyki i psychedelia w kulturze lat 60; Orient i kontrkultura: the hippy trail. Omówimy również rozwój festiwali muzycznych i nowej koncepcji imprez masowych (Monterey, Wodstock, Altamont, The Isle of Wight).
Poświęcimy uwagę brytyjskiej szkole komedii telewizyjnej i filmowej (A Hard Day’s Night, How I Won the War, at Last the 1948 Show, Do Not Adjust Your Sets, Monty Python). Przyjrzymy się twórczości istotnych dla tego okresu reżyserów (Richard Lester, Jean Luc Godard, Stanley Kubrick, Dennis Hopper), jak również ważnych dla dekadu dzieł filmowych (Zabriskie Point, Space Odyssey 2001, The Vanishing Point, Easy Rider, The Planet of the Apes).
Omówimy rolę istotnych dla tego okresu postaci takich jak Timothy Leary, Lenny Bruce, Andy Warhol, czy Martin Luther King. Zajmiemy się tymi zagadnieniami, omawiając ich obrazy w literaturze brytyjskiej tego okresu, a także w dziełach powstałych w późniejszym czasie, zajmujących zdystansowane i nierzadko krytyczne stanowisko wobec tego dziesięciolecia.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Studenci znają i rozumieją:
K_W01- w sposób pogłębiony specyfikę omawiamych zagadnień na tle dziedziny nauk humanistycznych
K_W02- w sposób pogłębiony tendencje rozwoju badań nad kuturą i sztuką lat 60. XX w. w ramach filologii angielskiej
K_W04- w sposób pogłębiony zasady projektowania badań nad kulturą lat 60.literaturoznawczych, a w szczególności stosowania metod i narzędzi w formułowaniu problemów badawczych
K_W05- pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego
Umiejętności
Studenci potrafią:
K_U01- posługiwać się zaawansowaną terminologią i aparatem pojęciowym z zakresu badań nad kultura lat 60.
K_U02- w sposób pogłębiony posługiwać się metodologią badań nad kulturą lat 60. w ramach filologii angielskiej, z poszanowaniem norm etyki naukowej i prawa autorskiego
K_U03- wykorzystać zdobytą wiedzę do opisania i rozwiązania zagadnień związanych z kulturą lat 60. oraz wykonania projektu naukowego dotyczącego tematyki z zakresu dyscypliny literaturoznawstwo
K_U04- w sposób pogłębiony analizować i syntetyzować treści i zjawiska kulturowe w okresie lat 60. w kontekście społecznym, historycznym i gospodarczym
K_U05- rozpoznawać różnice pomiędzy alternatywnymi podejściami metodologicznymi stosowanymi w badanich nad kultura lat 60.
K_U06- samodzielnie wyszukiwać informacje w różnych źródłach i oceniać ich przydatność do pracy badawczej z zakresu tematyki seminarium magisterskiego
Kompetencje społeczne
Studenci są gotowi do:
K_K02- kształcenia ustawicznego, rozwoju osobistego i zawodowego wykorzystując wiedzę i umiejętności uzyskane w trakcie kursu
K_K03-wzięcia odpowiedzialności za pracę własną i poszanowania pracy innych, dbając o przestrzeganie zasad etyki zawodowej, rozwijanie etosu zawodu oraz zasad i norm etycznych w nauce w odniesieniu do dyscyplin reprezentowanych w programie kursu
K_K04- krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności w zakresie tematyki kursu
K_K06- dbałości o zachowanie dziedzictwa kulturowego z równoczesnym poszanowaniem różnorodnych zachowań kulturowych i poglądów jednostkowych
Kształcenie językowe na poziomie B2+.
Kryteria oceniania
Zaliczenie na podstawie eseju , bądż prezentacji na samodzielnie opracowany temat
dopuszczalne 3 niueobecności
Literatura
Aldgate, Anthony (ed.): Windows on the Sixties. Exploring Key Texts of Media and Culture, Tauris Publishers 2000.Braunstein, Peter (ed.): Imagine Nation. The Counterculture of the Sixties and Seventies, Routledge 2002.Crow, Thomas: The Rise of the Sixties, London 1996.Donnelly, Mark: Sixties Britain. Culture, Society and Politics, Pearson 2005. Green, Jonathon: Days in the Life. Voices from the English Underground 1961-1971, Pimlico 1998. Grunenberg, Christoph (ed.): Summer of Love. Psychedelic Art, Social Crisis and Counterculture in the 1960’s, Liverpool 2005.Heylin, Clinton: Revolution in the Air. The Songs of Bob Dylan 1957-1973, Chicago 2009.Horn, Gerd-Rainer: The Spirit of ’68. Rebellion in Western Europe and North America 1956-1976, OUP 2007.MacDonald, Ian: Revolution in the Head. The Beatles’ Records and the Sixties, Pimlico 2005.Marwick, Arthur: The Sixties, OUP 1999.Miles, Barry: In the Sixties, Cape 2002.Moore-Gilbert, Bart (ed.): Cultural Revolution? The Challenge of the Arts in the 1960’s, Routledge 1992.Open University: The Sixties. Mainstream Culture and Counterculture, Milton Keynes 2005.Roszak, Theodore: The Making of a Counterculture, Berkeley 1995.Schneider, Matthew: The Long and Winding Road from William Blake to the Beatles, Palgrave 2008.Stephens, Julie: Anti-Disciplinary Protest. Sixties Radicalism and Postmodernism, CUP 1998.Thompson, Gordon: Please, Please Me. Sixties British Pop Inside Out, OUP 2008.Womack, Kenneth (ed.): The Cambridge Companion to the Beatles, CUP 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: