Femme fatale w poezji angielskiej XIX wieku 3301-LB2041
Celem kursu jest analiza toposu kobiety fatalnej, stale obecnego w poezji angielskiego romantyzmu i epoki wiktoriańskiej. Szczególny nacisk zostanie położony na rozwój i transformację tego toposu w XIX wieku, i na sposób, w jaki poeci tego okresu używali tematu kobiety fatalnej, często zmieniając i podważając tradycyjną wizję femme fatale jako istoty niszczycielskiej, okrutnej i samolubnej. W efekcie romantyczne i wiktoriańske utwory poetyckie często ukazują ‘genderowe’ niepokoje dotyczące ról męskich i żeńskich w kulturze okresu.
Lektura tekstów podstawowych obejmować będzie wiersze W. Blake’a, S.T. Coleridge’s, J. Keats’a, L. Landon, A. Tennysona, D.G.Rossettiego, CH. A. Swinburne’a.
Zrozumienie istoty zagadnienia będzie pogłębione poprzez analizę ważnych pojęć i zjawisk kulturowych, takich jak wzniosłość, piękno, charakterystyczna wiktoriańska fascynacja optyką i sposobami patrzenia/widzenia, oraz polaryzacja spostrzegania kobiety (anioł czy demon). Dodatkowo przyjrzymy się wybranym obrazom malarzy Pre-Rafaelitów, które ilustrują wiele poetyckich wcieleń kobiety fatalnej.
Czytając poezję W. Blake’a zobaczymy jak żeński pierwiastek Woli Kobiecej i Naturalnej Religii (fatal woman) wpływał negatywnie na romantyczny mit psychiczn.ej reintegracji człowieka. Porównamy sprzeczne analizy kluczowych utworów Coleridge’a i Keatsa które zajmują się toposem femme fatale (‘Christabel’, i ‘La Belle Dame sans Merci’ lub ‘Lamia’) zwracając uwagę na różnorodne szkoły interpretacyjne. Mniej znane wiersze Keats’a i Coleridge’a (‘Time’s Sea’ i ‘Love’) wzbogacą dyskusję o nowe wątki. Wiersz Shelley’a ‘On the Medusa of Leonardo da Vinci’ posłuży jako przykład rehabilitacji kobity fatalnej. Wiktoriańskie femmes fatales będą reprezentowane przez Venus i Dolores (Swinburne), Astarte, Sister Helen, Lilith (Rossetti), oraz Kate, Lilian, Rozalindę i Ginewrę (Tennyson). Wiersze L. Landon dopełnią obraz toposu, pokazując femme fatale w utworach autorstwa kobiety. Poza wierszami znajdującymi się na liście lektur, studenci będą czytali dodatkowe eseje na każdy tydzień kursu. Kurs będzie dawał priorytet interpretacjom feministycznym, genderowym i analizie close reading.
Kurs przeznaczony jest dla studentów studiow II stopnia.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty obowiązujące dla kursów przyjętych w roku akademickim 2022/2023
Wiedza:
Student zna i rozumie:
K_W01 w sposób pogłębiony specyfikę literaturoznawstwa na tle dziedziny nauk humanistycznych, zwłaszcza w zakresie poezji XIX wieku i gender studies.
K_W02 w sposób pogłębiony tendencje rozwoju badań literaturoznawczych i kulturoznawczych w ramach filologii angielskiej w obszarze zagadnień omawianych na kursie.
K_W04 w sposób pogłębiony zasady projektowania badań literaturoznawczych i kulturoznawczych, a w szczególności stosowania metod i narzędzi w formułowaniu problemów badawczych
K_W08 pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego
Student potrafi:
K_U01- posługiwać się zaawansowaną terminologią i aparatem pojęciowym z zakresu literaturoznawstwa, ze szczególnym uwzględnieniem technik i pojęć dotyczących pracy z tekstem literackim, teorii feministycznej i gender studies
K_U02 w sposób pogłębiony posługiwać się metodologią badań literaturoznawczych i kulturoznawczych w ramach filologii angielskiej, z poszanowaniem norm etyki naukowej i prawa autorskiego
K_U03 wykorzystać zdobytą wiedzę do opisania i rozwiązania problemu oraz wykonania projektu naukowego dotyczącego tematyki z zakresu dyscypliny literaturoznawstwo
K_U04 w sposób pogłębiony analizować i syntetyzować treści i zjawiska językowe, literackie i kulturowe w kontekście społecznym, historycznym i gospodarczym, zwłaszcza w odniesieniu do XIX wieku.
K_U05 rozpoznawać różnice pomiędzy alternatywnymi podejściami metodologicznymi stosowanymi w danej dyscyplinie
K_U06 samodzielnie wyszukiwać informacje w różnych źródłach i oceniać ich przydatność do pracy badawczej z zakresu tematyki seminarium magisterskiego
Student jest gotów do:
K_K02 kształcenia ustawicznego, rozwoju osobistego i zawodowego wykorzystując wiedzę i umiejętności uzyskane w trakcie studiów
K_K03 wzięcia odpowiedzialności za pracę własną i poszanowania pracy innych, dbając o przestrzeganie zasad etyki zawodowej, rozwijanie etosu zawodu oraz zasad i norm etycznych w nauce w odniesieniu do dyscyplin reprezentowanych w programie kształcenia
K_K04 krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności w zakresie kierunku studiów
K_K06 dbałości o zachowanie dziedzictwa kulturowego z równoczesnym poszanowaniem różnorodnych zachowań kulturowych i poglądów jednostkowych
Kryteria oceniania
Ocena na podstawie pracy na zajęciach (aktywność, 2-3 krótkie prace pisemne) i zaliczenia na koniec semestru (przeprowadzony w sali lub na Moodle).
Forma egzaminu poprawkowego do decyzji prowadzącego.
Dopuszczalna liczba nieobecności: 3.
Literatura
Ahern, Stephen. “Listening to Guinevere: Female Agency and the Politics of Chivalry in Tennyson's Idylls.” Studies in Philology. Chapel Hill: Winter 2004.Vol. 101, Iss.1.
Binias, Silke (2007) Symbol and Symptom: the Femme Fatale in English poetry of the 19th century and feminist criticism. Universitatsverlag Winter
Berger, John (1972) Ways of Seeing. London: BBC and Penguin Books.
Christ, Carol ‘The Feminine Subject in Victorian Poetry’ ELH, Vol. 54, No. 2 (Summer,1987), pp. 385-401
Hedgecock Jennifer (2008) The Femme Fatale in Victorian Literature: the danger and the sexual threat.Cambria Press.
Hoeveler, Diane (1990) Romantic Androgyny University Park: Penn State Press.
Jacobs, Carol (1985) "On Looking at Shelley's Medusa." In: Yale French Studies 69 (1985): 163-79
Mash, J. (1995) The Pre-Raphaelite Women: Images of Femininity in Pre-Raphaelite art. London: Weidenfeld and Nicolson.
Maxwell, Catherine (2001) The Female Sublime from Milton to Swinburne. Bearing blindness. Manchester and New York: Manchester University Press.
Pearce, Lynne (1991) Woman/Image/Text. Readings in Pre-Raphaelite Art and Literature. Toronto and Buffalo:Toronto University Press.
Peterson, Linda H.‘Tennyson and the ladies’. Victorian Poetry (West Virginia University Press) (47:1) [Spring 2009] , p.25-43
Psomiades, Kathy Alex (1992) ‘Gender Ideology and British Aestheticism’ Victorian Studies Vol. 36, No. 1 (Autumn, 1992), pp. 31-52
Riede, David (1992) Dante Gabriel Rossetti Revisited. New York: Twayne Publishers (ed)(1992) Critical Essays on Dante Gabriel Rossetti. New York: G.K. Hall & Co.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: