Romans średnioangielski w kontekście historycznym 3301-LB2039
Celem kursu jest zapoznanie studentów z ewolucją gatunku romansu rycerskiego w obrębie okresu średnioangielskiego. Celem kursu jest przedstawić romans średnioangielski w szerokim kontekście kulturowym tradycji gatunku w ówczesnej Europie, jak również w skandynawskiej i późniejszej renesansowej tradycji epickiej.
Kurs umiejscawia romans w kontekście specyfiki średniowiecznej kultury w odniesieniu do pojmowania historii i mitu, wpływu tradycji militarnej na życie codzienne, jak również natury warunków życia intelektualnego i ekonomicznego w tym okresie.
Równoległym celem kursu jest omówienie społecznego kontekstu poszczególnych tekstów, a szczególnie różnic między romansem średnioangielskim, a tradycjami kontynentalnymi. Szczególnym obszarem zainteresowania jest związek między wyodrębnianiem się angielskiego "stylu" w kulturze rycerskiej średniowiecznej Europy i roli romansu średnioangielskiego jako zapisu literackiego tych przemian.
Kurs porusza także temat współistnienia w kulturze średniowiecznej elementów kultury ustnej i piśmiennej. Studenci są zapoznawani z podstawowymi mentalnymi wzorami formulicznej kompozycji poetyckiej i systemami wersyfikacji formulicznej w obrębie poezji rymowanej oraz aliteracyjnej.
Lista omawianych tekstów odzwierciedla wielorakość poetyckich form i tradycji kulturowych jakie mogą być wyróżnione w obrębie gatunku. Zatem wśród omawianych tekstów znajdują się wczesne romanse rymowane (King Horn, Haveloc the Dane), romans popularny wierszem ogonkowym (The Green Knight, Sir Launfal), klasyczne pozycje spośród dłuższych romansów rymowanych, romanse Chaucera (Wife of Bath's Tale, The Knight's Tale, the Franklin's Tale), romans aliteracyjny i angielska odnoga europejskiej tradycji arturiańskiej (The Awntyrs off Arthur, The Knightly Tale of Gologras and Gawain, The Avowyng of Arthur, the stanzaic Morte Arthur, the alliterative Morte Arthure oraz prace Thomasa Malory).
Zaliczenie kursu odbywa się na podstawie egzaminu ustnego polegającego na omówieniu danego aspektu wybranego utworu lub jego fragmentu.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Studenci znają i rozumieją:
K_W02- w zaawansowanym stopniu kluczową terminologię, główne metody i teorie badań nad literaturą w ramach studiów nad literaturą średniowieczną
K_W03-w zaawansowanym stopniu tendencje rozwoju badań literaturoznawczych w odniesieniu do literatury średniowiecznej
K_W04- w zaawansowanym stopniu powiązania literatury z procesami historyczno-kulturowymi
K_W07- zasady projektowania badań literaturoznawczych i kulturoznawczych, a w szczególności stosowania metod i narzędzi w formułowaniu problemów badawczych
Umiejętności
Studenci potrafią:
K_U01- posługiwać się terminologią i aparatem pojęciowym z zakresu literaturoznawstwa
K_U02- posługiwać się metodologią badań literaturoznawczych w ramach filologii angielskiej, z poszanowaniem norm etyki naukowej i prawa autorskiego
K_U04- wykorzystać zdobytą wiedzę do opisania i rozwiązania problemu oraz wykonania zadania dotyczącego tematyki z zakresu dyscypliny literaturoznawstwo
K_U11- projektować własną ścieżkę rozwoju
Kompetencje społeczne
Studenci są gotowi do:
K_K02- kształcenia ustawicznego i rozwoju osobistego, wykorzystując umiejętności w zakresie dokonywania wyboru przedmiotów i projektów odpowiadających zainteresowaniom danej osoby
K_K03- wzięcia odpowiedzialności za pracę własną i poszanowania pracy innych, dbając o przestrzeganie zasad etyki zawodowej oraz zasad i norm etycznych w działaniach projektowych i innych aktywnościach podejmowanych w ramach pracy zawodowej, wolontariatu itp.
Kształcenie językowe na poziomie B2+.
Kryteria oceniania
- obecność
- aktywność na zajęciach
- egzamin ustny
Dopuszczalne są 2 nieobecności.
Literatura
Amodio, Mark (ed.). Oral Poetics in Middle English Poetry. (New York and London: Garland Publishing Inc., 1994).
Barber, Richard. King Arthur. (Woodbridge: The Boydell Press, 2004)
Barron, W.R.J. English Metrical Romance. (London and New York: Longman, 1987).
Baugh, Albert C. “Improvisation in the Middle English Romance.” (London: Norton, 1995)
Bellis Joanna, and Megan G. Leitch. “Chivalric Literature.” (Woodbridge: The Boydell Press, 2022)
Borroff, Marie. Sir Gawain and the Green Knight. A Stylistic and Metrical Study. (New Haven and London: Yale University Press, 1962).
Bradbury, Nancy Mason. Writing Aloud: Storytelling in Late Medieval England. (Urbana: University of Illinois Press, 1998).
Fewster, Carol. Traditionality and Genre in Middle English Romance. (Cambridge: D. S. Brewer, 1987).
Field, P. J. C. Romance and Chronicle. A Study of Malory's Style. (Bloomington and London: Indiana University Press, 1971).
Field, Rosalind (ed.). Tradition and Transformation in Medieval Romance. (Cambridge: D.S. Brewer, 1999).
Foley, John Miles. The Theory of Oral Composition. (Bloomington and Indianapolis: Indiana University, 1988).
Gaunt, Simon. “Romance and other genres.” (Cambridge: Cambridge University Press 200)
Guddat-Figge, Gisela. “The Audience of the Romances.” (London: Norton, 1995)
Hahn, Thomas. “Gawain and popular chivalric romance in Britain.” (Cambridge: Cambridge University Press 200)
Hahn, Thomas. Sir Gawain: Eleven Romances and Tales. (Kalamazoo: Medieval Institute Publications, 1995)
Hartle, Paul. Hunting the Letter. Middle English Alliterative Verse and the Formulaic Theory. (Frankfurt am Main, Berlin, Bern, New York, Paris, Wien. Peter Lang, 1999).
Hibbard, Laura A. Medieval Romance in England. A Study of the Sources and Analogues of the Non-Cyclic Metrical Romances. (New York: Burt Franklin, 1959).
Jones, Robert W. and Peter Cross (ed.). A Companion to Chivalry. (Woodbridge: The Boydell Press, 2022)
Keuper, Richard. Chivalry and Violence in Medieval Europe. (Oxford: Oxford University Press, 1999)
Krueger, Roberta L (ed.). The Cambridge Companion to Medieval Romance. (Cambridge: Cambridge University Press 200)
Loomis, Roger Sherman. The Development of Arthurian Romance. (Mineola, New York: Dover Publications, 2000).
Loomis, Roger Sherman. The Grail. From Celtic Myth to Christian Symbol. (Princeton: Princeton University Press, 1991).
McCully, C.B. and Anderson, J.J. English Historical Metrics. (Cambridge: Cambridge University Press, 1996).
Mehl, Dieter. The Middle English Romances of the Thirteenth and Fourteenth Centuries. (London: Routledge and Kegan Paul, 1968).
Oakden, J. P. Alliterative Poetry in Middle English. A Survey of the Traditions. (Archon Books, 1968).
Oakden, J.P. Alliterative Poetry in Middle English. The Dialectal and Metrical Study. (Archon Books, 1968).
Saul, Nigel. For Honour and Fame: Chivalry in England 1066-1500. (London: Random House, 2012)
Shepherd, Stephen H. A. Middle English Romances. (London: Norton, 1995)
Vinaver, Eugene. The Rise of Romance. (Oxford: Clarendon Press, 1971).
Vitz, Evelyn Birge, Regalado, Nancy Freeman and Lawrence, Marylin (eds.). Performing Medieval Narrative. (Cambridge: D. S. Brewer, 2005).
Wittig, Susan. Stylistic and Narrative Structures in the Middle English Romances. (Austin and London: University of Texas Press, 1978).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: