Intertekstualność jako technika pisarska. Angela Carter 3301-LB2037
Prezentacja dorobku Angeli Carter (zarówno beletrystycznego jak i publicystycznego) w kontekście badań nad intertekstualnością. Powieści (The Magic Toyshop, Love, The Passion of New Eve, Nights at the Circus) omówione są jako przykład dialogu z teoriami kulturoznawczymi (Michel Foucault, Michaił Bachtin, Andre Breton, Roland Barthes, klasyczne eseje feministyczne). Nacisk położony jest na aluzje do bardzo różnych sfer kultury, w które obfituje twórczość Carter (William Shakespeare, Surrealiści, de Sade, Bram Stoker, powieść gotycka, horrory Hammer Studio, Edgar Allan Poe, wiersze romantyczne, filmy hollywoodzkie, Fiodor Dostojewski, Charles Dickens). Podczas serii kolejnych zajęć studenci poznają opowiadania Carter: słynny tekst "The Bloody Chamber" oraz metafikcyjne utwory: "The Quilt Maker", "Overture and Incidental Music for 'A Midsummer Night's Dream" i "The Souvenir of Japan". Następnie studenci przedstawiają własne krótkie prezentacje intertekstualnego odczytania innych opowiadań Carter.
Następnie analizowana jest publicystyka Carter - jeden rozdział z The Sadeian Woman. An Exercise in Cultural History; esej o Surrealizmie "Alchemy of the Word", teksty ze zbioru: Nothing Sacred: "Tokyo Pastoral"; "People as Pictures"; "Notes for a Theory of Sixties Style"; "The Bridled Sweeties" i "The Recession Style" a także artykuły "The Rise of the Preppies"; oraz "The Belle as a Business Person". Przegląd dorobku Carter kończy prezentacja jej sztuk radiowych, libretta oraz scenariuszy - -"Vampirella", "Orlando Act I" "The Company of Wolves"z Neilem Jordanem.Kształcenie językowe
na poziomie B2+
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zdobywa zaawansowaną wiedzę na temat :Intertekstualność jako technika pisarska. Angela Carter i rozwija swoje umiejętności analityczne.
Poznaje zależnosci między literaturą angielskiego postmodernizmu a teoriami Freuda, historią filmu hollywoodzkiego, symbolizmem w poezji francuskiej przełomu XIX i XX wieku oraz dziełami marquiza de Sade.Kształcenie językowe
na poziomie B2+
Literatura
Novels:
The Magic Toyshop, Love, The Passion of New Eve, Nights at the Circus.
Short stories: "The Bloody Chamber", "The Quilt Maker", "Overture and Incidental Music for 'A Midsummer's Night's Dream", "The Souvenir of Japan" and other stories.
Non-fiction:
From: The Sadeian Woman. An Exercise in Cultural History: chapter I on pornography; "Alchemy of the Word": an essay about the Surrealists; from Nothing Sacred: "Tokyo Pastoral"; "People as Pictures"; "Notes for a Theory of Sixties Style"; "The Bridled Sweeties"; "The Recession Style"; "The Rise of the Preppies"; "The Belle as a Business Person"
Dramatic works:
"Vampirella" (a radio play); "Orlando Act I" (a fragment of the libretto); "Company of Wolves" (a fragment of the screenplay with Neil Jordan)
Secondary Sources:
essays on the art of Angela Carter by: Lorna Sage, Sue Roe, Alain Day, Anna Katsavos, Nanette Alteveres, Beth A. Boehm; Nicole Ward Jouve
Additional material (handouts):
poems by: Edgar Allan Poe, W.B. Yeats, John Keats
excerpts of the texts by: Marquis de Sade; Michel Foucault, Mikhail Bakhtin, Andre Breton, Roland Barthes and other theorists
Suggested visual material:
Gone with the Wind
The Company of Wolves
(a) Hammer Studio horror film(s)
any adaptation of Bram Stoker's Dracula
any production of William Shakespeare's A Midsummer Night's Dream.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: