Topos romantyczny 3301-LB2033
Celem kursu jest analiza kanonicznych tekstów angielskiej poezji romantycznej poprzez pojęcie toposu. Studenci będą czytać i omawiać wiersze takich poetów romantycznych jak jak William Blake, William Wordsworth, Samuel Tylor Coleridge, Percy Bysshe Shelley, John Keats, George Gordon Lord Byron. Analizie zostaną poddane powtarzające się tematy - toposy wędrowca, twórcy, kobiety fatalnej, snu - marzenia, szaleńca, wygnańca, wizjonera. Szczególny nacisk zostanie położony na specyficzne idee i koncepcje romantyczne, które ukształtowały charakterystyczną poetykę i wizję świata okresu romantyzmu. Zaznajomimy się z ciekawą estetyką tego okresu, analizując takie pojęcia jak wzniosłość i piękno, obrazowość, podejście do i rolę sztuki. Poza wybranymi utworami poetyckimi angielskiego romantyzmu studenci również będą czytać wybrane fragmenty prac eseistów i filozofów, którzy wywarli wielki wpływ na myśl romantyczną - Edmunda Burke'a, Josepha Addisona, George'a Wilhelma Friedricha Hegla i Immanuela Kanta. Pozwoli to na głębsze zrozumienie szerokiego tła filozoficzno - ideologicznego okresu romantyzmu i wpływu, jaki idee tych myślicieli wywarły na angielskich poetów romantycznych. Poezja W. Blake'a skłoni do zastanowienia się nad relacjami pomiędzy słowem i obrazem, ponieważ utwory Blake'a będą omawiane razem z jego własnymi ilustracjami. Przedyskutujemy charakterystyczną wizję Boga i boskości w poezji Blake'a i kontrast pomiędzy Bogiem - Stworzycielem (Bogiem gniewnym, buntownikiem) a Chrystusem (Bogiem miłosiernym). Blake'owski stwórca zostanie porównany z innymi buntownikami i twórcami w poezji romantycznej - Kainem Byrona i Kubla Khanem Coleridge'a. Czytając W. Wordswortha omówimy znaczenie tego poety dla angielskiego Romantyzmu, przyjrzymy się jego pojęciom natury, duchowości, piękna i wzniosłości.Ze szczególnym zainteresowaniem przedyskutujemy podobieństwa i różnice dotyczące koncepcji wzniosłości u Wordswortha, Blake'a, Coleridge'a i Keatsa. Topos kobiety fatalnej zostanie omówiony na przykładzie wierszy Coleridge'a, Shelleya i Keatsa. Zobaczymy jak ten temat został potraktowany w kanonicznych tekstach poezji romantycznej - Christabel Coleridge'a i On the Medusa of Leonardo da Vinci Shelleya. Czytając The Fall of Hyperion, The Eve of Saint Agnes Keatsa oraz The Rime of the Ancient Mariner Coleridge'a przedyskutujemy znaczenie i użycie toposu snu i wędrowca. W ten sposób studenci wzbogaca i poszerzą swoją wiedzę o angielskim romantyzmie oraz uzyskają bardziej usystematyzowany, syntetyczny obraz literatury i tematyki tego okresu. Poza wierszami znajdującymi się na liście lektur, studenci będą czytali dodatkowe eseje na każdy tydzień kursu. Kurs kończy się zaliczeniem.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student:
WIEDZA:
- zna najważniejsze zagadnienia dotyczące poezji romantycznej i najważniejsze motywy literackie charakterystyczne dla Romantyzmu;
- ma podstawową wiedzę dotyczącą terminów filozoficznych i estetycznych niezbędnych do rozumienia kultury romantyzmu
- zna najważniejsze utwory angielskiego romantyzmu
- zna różnorodne kierunki interpretacji tych utworów
UMIEJĘTNOŚCI:
- potrafi omówić charakterystyczne cechy angielskiej poezji romantycznej i poszczególnych poetów, oraz dokonać syntetycznego omówienia charakterystycznych motywów literackich i tematów ;
- potrafi zastosować w analizie utworów koncepcje z zakresu estetyki i filozofii, które wzbogacają rozumienie tekstu
-potrafi analizować wybrane wiersze ukazując różne kierunki interpretacji
POSTAWY:
-ocenia znaczenie poezji romantycznej dla późniejszej kultury i literatury angielskiej
- uczy się uważnego słuchania i tolerancji dla odmiennych interpretacji
Kryteria oceniania
Ocena końcowa zależy od:
- pracy studenta przez cały semestr: aktywności na zajęciach, prezentacji badań własnych (nadobowiązkowe)
- pisemnego zaliczenia na koniec semestru, w formie pytań otwartych
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Abrams, M.H. (1953) The Mirror and the Lamp.
Abrams, M.H. (ed) (1975) English Romantic Poets.
Abrams, M.H. (1971) Natural Supernaturalism.
Beer, John (1995) Questioning Romanticism.
Bennet, Anthony (1999) Romantic Poets and the Culture of Posterity.
Berlin, Isaiah (1999) The Roots of Romanticism.
Bloom, Harold (1973) Anxiety of Influence.
Butler, Marylin (1985) Romantics, Rebels and Reactionaries.
Burke, Edmund The Enquiry into the Origin of Our Ideas of the Sublime and Beautiful.
Chase, Cynthia (ed) (1993) Romanticism.
Curran, Stuart (ed) (1993) Cambridge Companion to British Romanticism.
De Man, Paul (1984) The Rhetoric of Romanticism.
Fry, Northrop (1968) A Study of English Romanticism.
Fry, Northrop (1990) Fearful Symmetry.
Hartman, Geoffrey 'Romanticism and Anti-Self Consciousness' in Chase (1993).
Hertz, Neil (1985) The End of the Line: Essays on Psychoanalysis and the Sublime.
Hegel, Georg Friedrich 'The Romantic Art'.
Jacobs, Carol "On Looking at Shelley's Medusa." In: Yale French Studies LXIX.
Kant, Immanuel The Critique of Judgement.
McGann, Jerome (1983) The Romantic Ideology.
Prickett, Stephen (ed) (1981) The Romantics.
Raine, Kathleen (1993) William Blake.
Rajan, Tilottama (1980) Dark Interpreter: The Discourse of Romanticism.
Roe, Nicholas (ed) (2005) Oxford Guide to Romanticism.
Scott, Grant (1994) The Sculpted Word. Keats, Ekphrasis, and the Visual Arts.
Stillinger, Jack (1971) The Hoodwinking of Madeline and Other Essays on Keats's Poems.
Wolfson, Susan (ed) (2001) The Cambridge Companion to Keats.
Wu, Duncan (ed.) (2000) Romanticism: The Critical Reader.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: