William Blake - Słowo i obraz 3301-LB2030
Kurs stawia sobie za cel przybliżenie postaci, przekonań i sztuki wczesnego poety romantycznego, wizjonera i artysty. Zajmiemy się głównie czytaniem wczesnych Ksiąg Proroczych Blake'a, interpretując zarówno tekst, jak i ilustracje. Szczególny nacisk zostanie położony na specyficzną symbolikę i estetykę artysty. Studenci będą czytać wybrane wiersze z Pieśni Niewinności i Doświadczenia, Księgę Thel, Wizje Córek Albionu, Małżeństwo Nieba z Piekłem, Pierwszą Księgę Urizena, starając się wyłonić charakterystyczne motywy i zobaczyć wizję Blake'a jako spójną całość. Celem kursu jest także prześledzenie dojrzewania poetyckich koncepcji artysty - jego pojęć religii, duchowości, sztuki i wyobraźni. Na początku kursu zajmiemy się omówieniem debaty o pozycji "sztuk siostrzanych" - poezji i malarstwa w XVIII i XIX wieku. Pozwoli to na przyjrzenie się zagadnieniom związanym z ut pictura poesis ("o wzajemnym oświetlaniu się sztuk") - w jaki sposób ilustracja dookreśla, zmienia lub interpretuje słowo pisane, i jak te dwa środki artystycznego wyrazu wchodzą ze sobą w relacje. Analizę poezji Williama Blake'a rozpoczniemy od wierszy z Pieśni Niewinności i Doświadczenia, ponieważ sa one punktem wyjścia do poźniejszych, dojrzałych koncepcji poety. Zobaczymy jak artysta sam interpretuje - poprzez ilustracje - własne utwory. Będzie to pretekstem do dyskusji nad pojęciami Niewinności i Doświadczenia, oraz Blake'a percepcją dojrzałości. Czytając Księgę Thel omówimy specyficzną symbolikę dzieł Blake'a, zarówno w poezji jak i malarstwie, oraz przedstawienie kobiecości, rolę doświadczenia i dorosłości. Małżeństwo Nieba z Piekłem będzie punktem wyjścia do analizy nastawienia Blake'a do konwencjonalnej religii i moralności. Przyjrzymy się przedstawieniu aniołów i diabłów, ironicznej wizji nieba i piekła, przekonaniu Blake'a że tylko dialektyka przeciwieństw prowadzi do kreatywności i postępu. Poemat Wizje Córek Albionu będzie stanowił kontynuację tematu konwencjonalnej moralności i religii, a także problemu płci kulturowej oraz tradycyjnych wyobrażeń dotyczacych ról męskich i żeńskich w społeczeństwie przełomu XVIII i XIX wieku.Na koniec kursu zostawimy sobie analizę Pierwszej Księgi Urizena, i będzie to spotkanie z dojrzała poezją Blake'a. Nasza dyskusja będzie głównie dotyczyć natury Stwórcy świata materii. Stworzyciel Blake'a jest upadłym Demiurgiem, przypominającym Stwórcę w religii gnozy. Można także go interpretować jako zasadę rozumu oddzieloną od wyobraźni, emocji i zmyslów. Przyjrzymy się negatywnej poetyce utworu i prześledzimy, w jaki sposób Blake używa - i zmienia - historię stworzenia z Księgi Genesis. Poza wierszami znajdującymi się na liście lektur, studenci będą czytali dodatkowe eseje na każdy tydzień kursu.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia dla kursów przyjętych przed rokiem akademickim 2022/23
Wiedza:
Student zna
- w sposób pogłębiony specyfikę literaturoznawstwa na tle dziedziny nauk humanistycznych
- w sposób pogłębiony tendencje rozwoju badań literaturoznawczych i kulturoznawczych w ramach filologii angielskiej w obszarze zagadnień omawianych na kursie
- w sposób pogłębiony zasady projektowania badań literaturoznawczych i kulturoznawczych, a w szczególności stosowania metod i narzędzi w formułowaniu problemów badawczych
- pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego
Student potrafi:
- posługiwać się zaawansowaną terminologią i aparatem pojęciowym z zakresu literaturoznawstwa, ze szczególnym uwzględnieniem technik i pojęć dotyczących pracy z tekstem literackim, teorii feministycznej i gender studies
- w sposób pogłębiony posługiwać się metodologią badań literaturoznawczych i kulturoznawczych w ramach filologii angielskiej, z poszanowaniem norm etyki naukowej i prawa autorskiego
- wykorzystać zdobytą wiedzę do opisania i rozwiązania problemu oraz wykonania projektu naukowego dotyczącego tematyki z zakresu dyscypliny literaturoznawstwo
- w sposób pogłębiony analizować i syntetyzować treści i zjawiska językowe, literackie i kulturowe w kontekście społecznym, historycznym i gospodarczym
- rozpoznawać różnice pomiędzy alternatywnymi podejściami metodologicznymi stosowanymi w danej dyscyplinie
- samodzielnie wyszukiwać informacje w różnych źródłach i oceniać ich przydatność do pracy badawczej z zakresu tematyki seminarium magisterskiego
Student jest gotów do:
- kształcenia ustawicznego, rozwoju osobistego i zawodowego wykorzystując wiedzę i umiejętności uzyskane w trakcie studiów
- wzięcia odpowiedzialności za pracę własną i poszanowania pracy innych, dbając o przestrzeganie zasad etyki zawodowej, rozwijanie etosu zawodu oraz zasad i norm etycznych w nauce w odniesieniu do dyscyplin reprezentowanych w programie kształcenia
- krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności w zakresie kierunku studiów
- dbałości o zachowanie dziedzictwa kulturowego z równoczesnym poszanowaniem różnorodnych zachowań kulturowych i poglądów jednostkowych
Efekty kształcenia dla kursów przyjętych w roku akademickim 2022/23
Wiedza: Absolwent zna i rozumie:
K_W01 w sposób pogłębiony specyfikę literaturoznawstwa i nauk o literaturze i religii na tle dziedziny nauk humanistycznych
K_W02 w sposób pogłębiony tendencje rozwoju badań literaturoznawczych i kulturoznawczych w ramach filologii angielskiej, zwłaszcza w zakresie poezji XIX wieku.
K_W04 w sposób pogłębiony zasady projektowania badań literaturoznawczych i kulturoznawczych, a w szczególności stosowania metod i narzędzi w formułowaniu problemów badawczych, a w szczególności metod i narzędzi przydatnych do analizy tematu kursu.
K_W05 pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego
Umiejętności: Absolwent potrafi
K_U01 posługiwać się zaawansowaną terminologią i aparatem pojęciowym z zakresu językoznawstwa, literaturoznawstwa i kulturoznawstwa
K_U02 w sposób pogłębiony posługiwać się metodologią badań literaturoznawczych i kulturoznawczych w ramach filologii angielskiej, z poszanowaniem norm etyki naukowej i prawa autorskiego
K_U03 wykorzystać zdobytą wiedzę do opisania i rozwiązania problemu oraz wykonania projektu naukowego dotyczącego tematyki z zakresu dyscyplin literaturoznawstwo i nauki o kulturze i religii
K_U04 w sposób pogłębiony analizować i syntetyzować treści i zjawiska językowe, literackie i kulturowe w kontekście społecznym, historycznym i gospodarczym, zwłaszcza dotyczącym Anglii początków XIX wieku.
K_U05 rozpoznawać różnice pomiędzy alternatywnymi podejściami metodologicznymi stosowanymi w danej dyscyplinie
K_U06 samodzielnie wyszukiwać informacje w różnych źródłach i oceniać ich przydatność do pracy badawczej z zakresu tematyki seminarium magisterskiego
Umiejętności: Absolwent potrafi
K_K02 w sposób pogłębiony posługiwać się metodologią badań literaturoznawczych i kulturoznawczych w ramach filologii angielskiej, z poszanowaniem norm etyki naukowej i prawa autorskiego
K_K03 wykorzystać zdobytą wiedzę do opisania i rozwiązania problemu oraz wykonania projektu naukowego dotyczącego tematyki z zakresu dyscyplin literaturoznawstwo i nauki o kulturze i religii
K_K04 w sposób pogłębiony analizować i syntetyzować treści i zjawiska językowe, literackie i kulturowe w kontekście społecznym, historycznym i gospodarczym
K_K06 samodzielnie wyszukiwać informacje w różnych źródłach i oceniać ich przydatność do pracy badawczej z zakresu tematyki seminarium magisterskiego
Kryteria oceniania
Egzamin na koniec semestru (50% oceny), zaangażowanie w zajęcia i prace pisemne (assignments na Moodle'u) (50% oceny).
Dopuszczalne są 3 nieobecności.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Bruder, Helen. William Blake and the Daughters of Albion. Basingstoke: Macmillan Press LTD, 1997.
Damon, S. Foster. A Blake Dictionary: The Ideas and Symbols of W. Blake. London, 1995.
Eaves, Morris (ed). The Cambridge Companion to William Blake. Cambridge, 2003.
Goslee, Nancy Moore (1990). “Slavery and Sexual Character: Questioning the Master Trope in Blake's Visions of the Daughters of Albion.” ELH 57. 1, 101-128.
Linkin, Harrier Kramer “The Function of Dialogue in The Book of Thel.” Colby Quarterly 23.2 (June 1987): 66-76.
Łuczyńska-Hołdys, Małgorzata. “The Experience of Female Embodiment in William Blake’s Visions of the Daughters of Albion. ” Nordic Journal of English Studies, 19.1, 2020, pp. 1–27, https://njes-journal.com/articles/abstract/538/.
Łuczyńska-Hołdys, Małgorzata. “Life exhal’d in milky fondness” – Becoming a Mother in William Blake’s The Book of Thel.” Blake/an Illustrated Quarterly 46.3, 2013.
Mitchell, W.J.T. Blake's Composite Art: A Study in the Illuminated Poetry. Princeton, 1978.
B. Nesfield Cookson ‘Blake’s Symbolism’ W. Blake. The Poet of Universal Brotherhood. London, 1987.
Viscomi, Joseph. “The Evolution of The Marriage of Heaven and Hell [Part 1].” Huntington Library Quarterly
58.3-4 (1997): 281-344.
Williams, Nicholas. Palgrave Agvances in William Blake's Studies. Palgrave Macmilan, 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: