Literatura gotycka 3301-LB2029
W ramach kursu omówione zostaną najważniejsze powieści gotyckie, kluczowe zagadnienia gatunku, cechy charakterystyczne konwencji gotyckiej, w kontekście różnych opinii krytycznych na temat tradycji gotyckiej w literaturze.
Powieść gotycką cechuje zmienność i różnorodność formy. Przedmiotem rozważań będzie m.in. transformacja gatunku na przestrzeni dwóch stuleci, od "klasycznej" powieści gotyckiej XVIII w. do wiktoriańskiej powieści grozy. Ewolucja gatunku była w znacznej mierze reakcją na nowe prądy artystyczne i literackie pojawiające się w kolejnych okresach historycznych. Analiza powieści gotyckich umożliwi prześledzenie tendencji rozwojowych w obrębie gatunku, w kontekście kulturowym epoki, w których powstawały.
Krytycy zwracają też uwagę na społeczne i polityczne uwarunkowania gatunku. Bujny rozwój powieści gotyckiej występował zawsze w okresie konfliktów społecznych i politycznych. Szczytowym okresem popularności powieści gotyckiej była ostatnia dekada XVIII w., a więc czasy Rewolucji Francuskiej. Potwierdzeniem tej hipotezy może być kolejna fala popularności gotyku pod koniec XIX w. W ostatniej dekadzie epoki wiktoriańskiej pojawiają się oznaki zachwiania potęgi imperialnej Anglii i obawy przed regresem cywilizacyjnym. W tym kontekście pojawienie się takich postaci w literaturze, jak Drakula i Dr Jekyll, może być odczytane jako projekcja obaw przed zagrożeniami dla tradycyjnych wartości rodzinnych oraz społecznych struktur i instytucji wiktoriańskiej Anglii.
Efektem ewolucji gatunku było pojawienie się nowych podgatunków w obrębie tradycji gotyckiej, m.in. dreszczowiec gotycki, opowieści grozy eksponujące zaburzenia w psychice i świadomości bohaterów literackich, opowieści o duchach, a także parodystyczne wersje gotyku w literaturze i filmie.Szeroki wybór tekstów gotyckich z różnych okresów, a także wybranych adaptacji filmowych, stwarza szerokie możliwości interpretacyjne z wykorzystaniem współczesnych metod analizy dzieła literackiego, np. z perspektywy krytyki psychoanalitycznej, feministycznej, poststrukturalistycznej.
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Ogólnie: nieobowiązkowe języki obce fakultatywne | W cyklu 2023Z: języki obce nieobowiązkowe fakultatywne |
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Student zdobywa zaawansowaną wiedzę na temat :Literatura gotycka i rozwija swoje umiejętności analityczne.
Kształcenie językowe na poziomie B2+. Podczas dyskusji na zajęciach studenci nabywają umiejętności wyrażania myśli jasno, spójnie, logicznie i precyzyjnie, językiem poprawnym gramatycznie, fonetycznie i pod względem słownictwa.
Wiedza
Studenci znają i rozumieją:
K_W02- w zaawansowanym stopniu kluczową terminologię, główne metody i teorie badań nad literaturą w ramach studiów nad literaturą gotycką.
K_W03-w zaawansowanym stopniu tendencje rozwoju badań literaturoznawczych w odniesieniu do literatury bazującej na motywach gotyckich.
K_W04- w zaawansowanym stopniu powiązania literatury z procesami historyczno-kulturowymi w kontekście tradycji literatury używającej motywów gotyckich.
K_W07- zasady projektowania badań literaturoznawczych i kulturoznawczych, a w szczególności stosowania metod i narzędzi w formułowaniu problemów badawczych w odniesieniu do specyfiki literatury gotyckiej.
Umiejętności
Studenci potrafią:
K_U01- posługiwać się terminologią i aparatem pojęciowym z zakresu literaturoznawstwa
K_U02- posługiwać się metodologią badań literaturoznawczych w ramach filologii angielskiej, z poszanowaniem norm etyki naukowej i prawa autorskiego
K_U04- wykorzystać zdobytą wiedzę do opisania i rozwiązania problemu oraz wykonania zadania dotyczącego tematyki z zakresu dyscypliny literaturoznawstwo
K_U11- projektować własną ścieżkę rozwoju
Kompetencje społeczne
Studenci są gotowi do:
K_K02- kształcenia ustawicznego i rozwoju osobistego, wykorzystując umiejętności w zakresie dokonywania wyboru przedmiotów i projektów odpowiadających zainteresowaniom danej osoby
K_K03- wzięcia odpowiedzialności za pracę własną i poszanowania pracy innych, dbając o przestrzeganie zasad etyki zawodowej oraz zasad i norm etycznych w działaniach projektowych i innych aktywnościach podejmowanych w ramach pracy zawodowej, wolontariatu itp.
Kształcenie językowe na poziomie B2+.
Kryteria oceniania
Egzamin końcowy i czynny udział w zajęciach.
Dopuszczone są 3 nieobecności.
Literatura
Teksty źródłowe:
Horace Walpole, The Castle of Otranto (1764)
Ann Radcliffe, The Sicilian Romance (1790)
Jane Austen, Northanger Abbey (1818)
Mary Shelley, Frankenstein (1818)
John Polidori, The Vampyre (1819
Emily Bronte, Wuthering Heights (1847)
George Eliot, The Lifted Veil (1859)
Sheridan Le Fanu-Carmilla (1872)
Robert Louis Stevenson, The Strange Case of Dr Jekyll and Mr Hyde (1886)
Oscar Wilde, The Canterville Ghost (1887)
Oscar Wilde, The Picture of Dorian Gray (1890)
Opracowania:
Baldick, Chris. 1987. In Frankenstein's Shadow. Clarendon Press.
Botting, Fred. 1996. Gothic. Routledge.
Botting, Fred. 2008. Gothic Romanced. Routledge.
Freud, Sigmund. 1919. 'The Uncanny'.
Gelder, Ken. 1994. Reading the Vampire. Routledge.
Jackson, Rosemary. 1981. Fantasy: The Literature of Subversion. Methuen.
Punter, David. 1996. The Literature of Terror. Vol.1-2. Longman.
Punter, David, ed. 2001. A Companion to the Gothic. Blackwell Publishers.
Jack G. Voller, 'The Literary Gothic' (www.litgothic.com/index_html.html)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: