Historia i pamięć we współczesnej literaturze Wielkiej Brytanii, Irlandii i Wspólnoty Narodów 3301-LB2024
Kurs dla studentów 2 stopnia studiów magisterskich.
Kurs zajmuje się znaczeniem historii we współczesnej powieści angielskiej, irlandzkiej oraz obszaru Wspólnoty Brytyjskiej. Dyskusja będzie obejmować następujące tematy: pamięć zbiorowa a indywidualna, mit wobec pamięci, historia jako sposób narracji, problem prawdy historycznej. Celem kursu jest zapoznanie studentów ze tematyka historii i pamięci w wybranych powieściach autorów z Anglii, Irlandii Północnej, Kanady, Australii, Nigerii, Republiki Południowej Afryki, Indii.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Podczas dyskusji na zajęciach studenci nabywają umiejętności wyrażania myśli jasno, spójnie, logicznie i precyzyjnie, językiem poprawnym gramatycznie, fonetycznie i pod względem słownictwa.
WIEDZA
- poznaje / zgłębia najważniejsze współczesne nurty i kierunki badań literaturoznawczych, kulturoznawczych i językoznawczych w ramach filologii angielskiej
- poznaje terminologię / pogłębia znajomość terminologii używanej w literaturoznawstwie angielskim
- poznaje / zgłębia metodologię naukową w dziedzinach literaturoznawczych, ze szczególnym uwzględnieniem kontekstu anglosaskiego
UMIEJĘTNOŚCI
- potrafi zastosować podstawową / pogłębioną metodologię literaturoznawczą
- umie przedstawić zdobytą wiedzę w sposób logiczny i klarowny w formie pisemnej i ustnej
- zdobywa / pogłębia świadomość istoty symboli kultury i ich roli w odczytywaniu wytworów kultury, takich jak literatura, kultura popularna, sztuki piękne;
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
- ma potrzebę wyrażania siebie w sposób spójny, przejrzysty, logiczny i konkretny w celu efektywnego funkcjonowania w kontaktach z innymi
- rozpoznaje charakter dylematów, problemów, konfliktów, i poszukuje najlepszych ich rozwiązań
-cechuje się tolerancją wobec inności, odnosi się z szacunkiem do odmiennych zachowań kulturowych, a także do odmiennych poglądów jednostkowych
Kształcenie językowe na poziomie B2+.
Kryteria oceniania
Dopuszczalne jest 20% nieobecności.
Zaliczenie na podstawie eseju akademickiego.
Zaliczenie poprawkowe - na podstawie poprawionego eseju akademickiego.
Literatura
Proponowani autorzy: Ian McEwan, Martin Amis, Graham Swift, Kazuo Ishiguro, Michael Ondaatje, David Malouf, Seamus Deane, Ben Okri, Salman Rushdie, V.S. Naipual, J.M. Coetzee.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: