Ballada ludowa i literacka 3301-LB2023
Kurs dotyczy ballady jako gatunku literackiego i omawia jej dwie podstawowe formy: typ tradycyjnej ballady ludowej powstałej w kontekście kultury ustnej w okresie średniowiecza i wczesnego renesansu oraz typ ballady literackiej w formach praktykowanych przez zawodowych poetów od czasów romantyzmu.
W pierwszej części kursu wprowadzona jest metodologia pozwalająca opisywać teksty literackie powstałe w kontekście kultury ustnej. Omawia się więc teksty krytyków i badaczy literatury takich jak Albert Lord, John Miles Foley, Mary Carruthers czy Mark Amodio.
W pierwszej części kursu wprowadzona jest metodologia pozwalająca opisywać teksty literackie powstałe w kontekście kultury ustnej.
W drugiej części kursu omawiana jest tradycja ballady literackiej począwszy od poetów romantycznych takich jak Wordsworth, Coleridge, Keats czy Burns aż po twórczość poetycką autorów z okresu XIX/XX wieku takich jak W W.H. Auden, Dylan Thomas, W.B. Yeats, czy Seamus Heaney.
W końcowej części kursu omawiana jest pokrótce amerykańska tradycja ballady w odniesieniu do twórczości Woody Guthriego i Boba Dylana.
Zaliczenie kursu odbywa się na podstawie opcjanalnego eseju lub prezentacji ustnej.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Studenci znają i rozumieją:
K_W02- w zaawansowanym stopniu kluczową terminologię, główne metody i teorie badań nad literaturą w ramach studiów nad gatunkiem ballady .
K_W03-w zaawansowanym stopniu tendencje rozwoju badań literaturoznawczych w odniesieniu do gatunku ballady
K_W04- w zaawansowanym stopniu powiązania literatury z procesami historyczno-kulturowymi kontekście tradycji gatunku ballady.
K_W07- zasady projektowania badań literaturoznawczych i kulturoznawczych, a w szczególności stosowania metod i narzędzi w formułowaniu problemów badawczych w odniesieniu do specyfiki gatunku ballady.
Umiejętności
Studenci potrafią:
K_U01- posługiwać się terminologią i aparatem pojęciowym z zakresu literaturoznawstwa
K_U02- posługiwać się metodologią badań literaturoznawczych w ramach filologii angielskiej, z poszanowaniem norm etyki naukowej i prawa autorskiego
K_U04- wykorzystać zdobytą wiedzę do opisania i rozwiązania problemu oraz wykonania zadania dotyczącego tematyki z zakresu dyscypliny literaturoznawstwo
K_U11- projektować własną ścieżkę rozwoju
Kompetencje społeczne
Studenci są gotowi do:
K_K02- kształcenia ustawicznego i rozwoju osobistego, wykorzystując umiejętności w zakresie dokonywania wyboru przedmiotów i projektów odpowiadających zainteresowaniom danej osoby
K_K03- wzięcia odpowiedzialności za pracę własną i poszanowania pracy innych, dbając o przestrzeganie zasad etyki zawodowej oraz zasad i norm etycznych w działaniach projektowych i innych aktywnościach podejmowanych w ramach pracy zawodowej, wolontariatu itp.
Kształcenie językowe na poziomie B2+.
Kryteria oceniania
Metody i kryteria zaliczenia:
- indywidualny projekt zaliczeniowy
- aktywność na zajęciach
dopuszczalne 3 nieobecności
Literatura
Amodio, Mark (ed.). New Directions in Oral Theory. (Tempe, Arizona: Arizona Centerfor Medieval and Renaissance Studies, 2005).
Amodio, Mark (ed.). Oral Poetics in Middle English Poetry. (New York and London: Garland Publishing Inc., 1994).
Foley, John Miles. How to Read an Oral Poem. (Urbana and Chicago: University of Illinois Press, 2002).
Carruthers, Mary. The Book of Memory. A Study of Memory in Medieval Culture. (Cambridge: Cambridge University Press, 1990).
Foley, John Miles (ed.). Oral-Formulaic Theory. A Folklore Casebook. (New York and London: Garland Publishing, 1990).
Foley, John Miles. Oral-Formulaic Theory and Research: An Introduction and Annotated Bibliography. (New York, Garland, 1985).
Foley, John Miles (ed.). Oral Tradition in Literature. Interpretation in Context. (Columbia: University of Missouri Press, 1986).
Foley, John Miles (ed.). Teaching Oral Traditions. (New York: Modern Language Association, 1998).
Foley, John Miles. The Theory of Oral Composition. (Bloomington and Indianapolis: Indiana University, 1988).
Lord, Albert B. "The Nature of Oral Poetry," in: Foley, John Miles (ed.). Comparative Research on Oral Traditions: A Memorial for Milman Parry. (Columbus, Ohio: Slavica Publishers Inc., 1985), pp. 313-337.
Lord, Albert B. "Oral Composition and 'Oral Residue'," in: Nicolaisen, W.F.H. (ed.). Oral Tradition in the Middle Ages. (Binghamton and New York: Medieval and Renaissance Texts and Studies, 1995), pp. 7-29.
Lord, Albert B. "Perspectives on Recent Work on Oral Literature," in: Foley, John Miles (ed.). Oral-Formulaic Theory. A Folklore Casebook. (New York and London: Garland Publishing, 1990), pp. 31-55.
Lord, Albert B. The Singer of Tales. (Cambridge, Massachusetts and London, England: Harvard University Press, 1960).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: