Proza romantyczna 3301-LB2015
Celem kursu jest rozszerzenie wiedzy studentów na temat angielskiej powieści romantycznej i jej gatunków jakie ukształtowały się w okresie Romantyzmu. Zaczniemy od powieści gotyckiej Ann Radcliffe A Sicilian Romance i trochę późniejszej powieści Mary Shelley Frankenstein. Następnie będziemy omawiać problemy pojawiające się w powieściach Jane Austen Sense and Sensibility, Emma i Persuasion. Są to problemy związane z pozycją kobiet w ówczesnym społeczeństwie, z małżeństwem i miłością, hierarchią społeczną , problemy epistemologiczne , użycie języka ciała, zwłaszcza w powieści Persuasion. Także zajmiemy się językiem używanym przez autorkę (mowa pozornie zależna) i charakterystycznym językiem niektórych postaci. Zauważymy też powieści regionalne jak powieść Castle Rackrent Marii Edgeworth o Irlandii czy Sir Walter Scotta Waverley o Szkocji, jednocześnie powieść Scotta jest jednym z przykładów tworzącej się właśnie powieści historycznej. Będziemy też omawiać kontekst historyczny i kulturowy tych zmian. Będziemy interpretować też powieść wczesno wiktoriańską Emily Bronte, Wuthering Heights, która była pod silnym wpływem epoki Romantyzmu, prezentując wielkie namiętności, elementy nadprzyrodzone i bardzo znaczącą rolę natury. Studenci zapoznają się z ważnymi esejami tej epoki, aby pokazać ambiwalentną funkcję autora i podmiotu (preface to The Lyrical Ballads) czy rolę wyobraźni i oryginalności w eseju P.B. Shelleya The Defence of Poetry.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Studenci zdobywają rozszerzoną wiedzę na temat prozy romantycznej i poprzez interpretację tych utworów rozwijają umiejętności analityczne. Podczas dyskusji na zajęciach uczą się używać logicznych i przejrzystych argumentów i wyrażać myśli precyzyjnie, jak również poprawnie językowo pod względem gramatycznym, leksykalnym i fonetycznym.
Wiedza
- miejsce filologii angielskiej w humanistyce, specyfika filologii
- poznanie metodologii literaturoznawczej
- rola symboli w interpretacji literatury
Umiejętności
- zastosowanie metodologii literackie
- wyszukiwanie informacji w różnych źródłach i ocena ich przydatności
Kompetencje społeczne
- rola ustawicznego kształcenia
- własna inicjatywa, ale możliwości działania w zespole
- spójny, logiczny sposób komunikowania się
Kształcenie językowe na poziomie B2+.
Kryteria oceniania
Ustny egzamin z pytaniami przekrojowymi na zakończenie kursu i aktywność na zajęciach.
Literatura
The Cambridge Companion to Fiction in the Romantic Period eds. Maxwell Richard and Katie Trumpener, 2008.
The Edinburgh Companion to Romanticism and the Arts, eds. Maureen McCue and Sophie Thomas, 2022.
Katie Tumpener, Bardic Nationalism. The Romantic Novel and the British Empire, 1997.
Gary Kelly, English Fiction of the Romantic Period 1789-1830, Longmans.
Robert Kiely, The Romantic Novel in England, 1972.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: