Powieść angielska w wieku XVIII i XIX 3301-LB201
Celem kursu jest przedstawienie ewolucji powieści od początków gatunku do końca epoki wiktoriańskiej. Kurs rozpoczyna się od prześledzenia czynników, które wpłynęły na powstanie tego nowego gatunku literackiego w 18 wieku, w tym uwarunkowań kulturowych i społecznych. Kurs ma też na celu pokazanie bogactwa i różnorodności tego gatunku (na przykład, powieść epistolarna, obyczajowa, gotycka, elementy parodystyczne w powieści, metafikcja w powieści, satyra w powieści, specyfika powieści kobiecej). Omówienie i analiza najbardziej znanych powieści angielskich tego okresu oraz analiza fragmentów lub wybranych aspektów tych powieści pozwolą odnieść się także do kontekstów historycznych i społecznych, kwestii gatunku i technik narracyjnych oraz politycznych i ideologicznych funkcji narracji i dyskursu powieściowego.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Studenci znają i rozumieją:
K_W01 w sposób pogłębiony specyfikę literaturoznawstwa na tle dziedziny nauk humanistycznych
K_W02 w sposób pogłębiony tendencje rozwoju badań literaturoznawczych i kulturoznawczych w ramach filologii angielskiej w zakresie badań nad literaturą brytyjską osiemnastego i dziewiętnastego wieku
K_W04 w sposób pogłębiony zasady projektowania badań literaturoznawczych i kulturoznawczych, a w szczególności stosowania metod i narzędzi w formułowaniu problemów badawczych
K_W05 pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego
Umiejętności
Studenci potrafią:
K_U01 posługiwać się zaawansowaną terminologią i aparatem pojęciowym z zakresu literaturoznawstwa i kulturoznawstwa w odniesieniu do literatury brytyjskiej, szczególnie analizy powieści
K_U02 w sposób pogłębiony posługiwać się metodologią badań literaturoznawczych w ramach filologii angielskiej, z poszanowaniem norm etyki naukowej i prawa autorskiego
K_U03 wykorzystać zdobytą wiedzę do opisania i rozwiązania problemu oraz wykonania projektu naukowego dotyczącego tematyki z zakresu dyscyplin literaturoznawstwo i nauki o kulturze i religii
K_U04 w sposób pogłębiony analizować i syntetyzować treści i zjawiska literackie i kulturowe w kontekście społecznym, historycznym i gospodarczym
K_U05 rozpoznawać różnice pomiędzy alternatywnymi podejściami metodologicznymi stosowanymi w danej dyscyplinie
K_U06 samodzielnie wyszukiwać informacje w różnych źródłach i oceniać ich przydatność do pracy badawczej z zakresu tematyki seminarium magisterskiego
Kompetencje społeczne
Studenci są gotowi do:
K_K02
kształcenia ustawicznego, rozwoju osobistego i zawodowego wykorzystując wiedzę i umiejętności uzyskane w trakcie studiów
K_K03 wzięcia odpowiedzialności za pracę własną i poszanowania pracy innych, dbając o przestrzeganie zasad etyki zawodowej, rozwijanie etosu zawodu oraz zasad i norm etycznych w nauce w odniesieniu do dyscyplin reprezentowanych w programie kształcenia
K_K04 krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności w zakresie kierunku studiów
K_K06 dbałości o zachowanie dziedzictwa kulturowego z równoczesnym poszanowaniem różnorodnych zachowań kulturowych i poglądów jednostkowych
Kształcenie językowe na poziomie B2+.
Kryteria oceniania
1) Aktywny i regularny (max. 3 nieobecności) udział w zajęciach, dobre przygotowanie do zajęć, będą podstawą dopuszczenia do końcowego egzaminu ustnego.
2) Studenci piszą jeden esej (esej końcowy) na wybrany temat konsultowany z prowadzącym.
Literatura
Ostateczna lista zostanie podana uczestnikom kursu. Omówione zostaną wybrane słynne powieści, między innymi:
Daniel Defoe, Robinson Crusoe
Samuel Richardson, Pamela
Henry Fielding, Tom Jones
Jane Austen, Northanger Abbey
Mary Shelley, Frankenstein
Charlotte Bronte, Jane Eyre
Emily Bronte, Wuthering Heights
Charles Dickens, Oliver Twist
W. M. Thackeray, Vanity Fair
Oscar Wilde, The Picture of Dorian Gray
Bram Stoker, Dracula
Wybrana literatura krytyczna:
(2005) A Companion to the Eighteenth Century Novel and Culture. Paula R. Backscheider and Catherine Ingrassia (ed.) Blackwell.
(2009) The Eighteenth-Century Literature Handbook. Gary Day and Bridget Keegan (ed.) Continuum.
(2002) The Cambridge Companion to Gothic Fiction. Jerrold E. Hogle (ed.) Cambridge UP.
(2006) The Cambridge Companion to British Romanticism. Ed. Stuart Curran. Cambridge University Press
(2005) A Concise Companion to the Victorian Novel. Ed. Francis O’Gorman. Blackwell Publishing
A Short History of English Literature. Ed. Liliana Sikorska. Wydawnictwo Poznańskie, 2007.
Dictionary of Literary Terms and Literary Theory. Ed. J. A. Cuddon. Penguin, 2014.
Armstrong, Nancy (1987) Desire and Domestic Fiction: A Political History of the Novel. Blackwell.
Hammond, Bran and Shaun Regan (2006) Making the Novel. Fiction and Society in Britain, 1660-1780. Palgrave.
London, April (2012). The Cambridge Introduction to the Eighteenth-Century Novel. Cambridge UP.
McKeon, Michael. (2002) The Origins of the English Novel 1600-1740. The Johns Hopkins UP.
Sussman, Charlotte. (2012) Eighteenth-Century English Literature. Polity.
Watt, Ian. (1957) The Rise of the Novel. Studies in Defoe, Richardson and Fielding. University of California Press.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: