Wystawienia / ekranizacje dramatu 3301-LB2004
Kurs oferuje przegląd zagadnień związanych z adaptacjami utworów scenicznych, ze szczególnym uwzględnieniem współczesnych wersji teatralnych i filmowych dramatów Williama Shakespeare'a. Program kursu przewiduje omówienie różnic w wykorzystaniu i interpretacji tekstu dramatycznego, różnorodnych konwencji teatralnych i technik filmowych jak również zagadnień związane z ideologicznymi i politycznymi kontekstami inscenizacji szekspirowskich.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Studenci znają i rozumieją:
- K_W01 w pogłębionym stopniu terminologię, teorię i metody badań odpowiadające aktualnemu
stanowi zaawansowanej wiedzy w dyscyplinie literaturoznawstwo i naukach o kulturze i religii w zakresie adaptacji filmowych dramatów Szekspira,
zgodnie z obraną przez siebie specjalnością (oraz ścieżką kształcenia)
- K_W04 pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego
Umiejętności
Studenci potrafią:
- K_U01 w pogłębionym stopniu stosować terminologię, teorie i zaawansowane metody badań
literaturoznawczych i kulturoznawczych do rozwiązywania złożonych i oryginalnych problemów
badawczych zgodnie z obraną przez siebie specjalnością (oraz ścieżką kształcenia) w odniesieniu do adaptacji filmowych dramatów Shakespeare'a
- K_U04 stosować w praktyce pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa
autorskiego
Kompetencje społeczne
Studenci są gotowi do:
- K_K01 krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści w odniesieniu do adaptacji filmowych dramatów Shakespeare'a
- K_K02 uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu z zakresu analizy adaptacji filmowych dramatów Shakespeare'a
Kryteria oceniania
Sposoby weryfikacji dobrane są w taki sposób, aby
optymalnie umożliwiały weryfikację założonych efektów uczenia się: W, U. K.
Wypowiedzi ustne i zadanie projektowe realizowane w ciągu semestru (weryfikacja efektów: W, U, K).
Literatura
Inscenizacja teatralne i filmowe dramatów Szekspira: Makbeta, Kupca weneckiego, Hamleta i Burzy.
Wybrane adaptacje filmowe:
Roman Polański, The Tragedy of Macbeth.
Akira Kurosava, The Throne of Blood.
Justin Kurzel Macbeth
Michael Radford, Merchant of Venice.
Kenneth Branagh, Hamlet
Julia Taymor The Tempest
Wybrane teksty krytyczne:
• Samuel Crowl. Shakespeare and Film. A Norton Guide. W. W. Norton and Co., 2008.
• Anthony Davies. Shakespeare and the Moving Image: The Plays on Film and Television. Cambridge University Press, 1997 [1994].
• Russell Jackson (ed.). The Cambridge Companion to Shakespeare on Film. Cambridge University Press, 2007 [2000].
• Kenneth S. Rothwell. A History on Screen: A Century of Film and Television. Cambridge University Press, 2000 [1999].
• Maurice Hinde. Shakespeare on Film, Palgrave, 2015.
• Samuel Crowl, Deborah Cartmell (series ed.). Screen Adaptations: Shakespeare’s Hamlet: The Relationship Between Text and Film. The Arden Shakespeare, 2014.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: