William Szekspir 3301-LB200
Kurs oferuje pogłębioną analizę wybranych utworów Szekspira, ze szczególnym uwzględnieniem wymiaru ideologicznego trzech dramatów – Makbeta, Kupca weneckiego i Burzy. Program przewiduje omówienie sztuk zarówno w kontekście elżbietańskich założeń światopoglądowych, jak i współczesnych propozycji interpretacyjnych (H. Bloom, S. Greenblatt, R. Girard). Poruszana jest również problematyka niestabilności redakcyjnej dramatów Szekspira, zmienności recepcji krytycznej i inscenizacji teatralnych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
1.poznaje / zgłębia najważniejsze współczesne nurty i kierunki badań literaturoznawczych, kulturoznawczych i językoznawczych w ramach filologii angielskiej
2. zdobywa / pogłębia świadomość istoty symboli kultury i ich roli w odczytywaniu wytworów kultury, takich jak literatura, kultura popularna, sztuki piękne
3. zdobywa / pogłębia wiedzę o symbolicznym podłożu interakcji w ramach jednej kultury oraz między kulturami
4. K_W01 zna i rozumie w pogłębionym stopniu terminologię, teorię i metody badań odpowiadające aktualnemu stanowi zaawansowanej wiedzy w zakresie szekspirologii
5. K_W04 zna i rozumie pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego
UMIEJĘTNOŚCI
1. potrafi zastosować podstawową / pogłębioną metodologię językoznawczą, kulturoznawczą i literaturoznawczą
2. potrafi docenić różnorodność opinii zawartych w lekturach oraz przedstawionych w dyskusjach i wykorzystać je jako źródło inspiracji, a nie zagrożenie własnego systemu wartości
3. umie wyszukiwać informacje w różnych źródłach, oceniać ich przydatność, interpretować je pod kątem teoretycznym i praktycznym w kontekście anglistycznym
4. K_U01 umie w pogłębionym stopniu stosować terminologię, teorie i zaawansowane metody badań literaturoznawczych ido rozwiązywania złożonych i oryginalnych problemów badawczych w zakresie szekspirologii
5. K_U04 umie stosować w praktyce pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa
autorskiego
KOMPETENCJE
1. jest świadomy społecznego znaczenia swojej wiedzy, pracy, umiejętności
2. świadomie uczestniczy we własnej kulturze narodowej, szanuje kulturowe dziedzictwo Europy, przejawia zrozumienie i ciekawość zróżnicowanych kultur świata
3. cechuje się tolerancją wobec inności, odnosi się z szacunkiem do odmiennych zachowań kulturowych, a także do odmiennych poglądów jednostkowych
4. K_K01, jest gotowy do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści w zakresie szekspirologii
5. K_K02 jest gotowy do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
Kształcenie językowe na poziomie B2+.
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny. Ocena wiedzy i umiejętności analitycznych.
Literatura
Wydania krytyczne dramatów:
W. Shakespeare (2015) Macbeth ed. by Sandra Clark, Pamela Mason. The Arden Shakespeare. Third Series. Bloomsbury.
W. Shakespeare (2007 [1997]) Macbeth ed. by Albert Richard Braunmuller. The New Cambridge Shakespeare. CUP.
W. Shakespeare (1972 [1964]) The Merchant of Venice ed. by John Russel Brown. The Arden Shakespeare. Second Series. London: Methuen and Co.
W. Shakespeare (2010) The Merchant of Venice ed. by John Drakakis. The Arden Shakespeare. Third W. Shakespeare (2012 [1987]) The Merchant of Venice ed. by M. M. Mahood. The New Cambridge Shakespeare. CUP.
W. Shakespeare (2008 [1993]) The Merchant of Venice ed. by Jay L. Halio. Oxford Shakespeare Series. OUP.
W. Shakespeare (2011) The Tempest ed. by Virginia Mason Vaughan, Alden T. Vaughan. The Arden Shakespeare, Third Series (revised edition). London: Bloomsbury Publishing Plc.
W. Shakespeare (1989 [1954]) The Tempest ed. by Frank Kermode. The Arden Shakespeare. Second Series. London: Routledge.
W. Shakespeare (2007 [2002]) The Tempest ed. by David Lindley. The New Cambridge Shakespeare. CUP.
Literatura krytyczna (wybór):
Harold Bloom (1998) Shakespeare. The Invention of the Human. New York: Riverhead Books.
René Girard (2004). A Theater of Envy. St. Augustine’s Press.
Margreta de Grazia and Stanley Wells (eds.) (2010) The New Cambridge Companion to Shakespeare. CUP.
Stephen Greenblatt (2004) Will in the World. How Shakespeare Became Shakespeare, New York: W. W. Norton and Co.
Frank Kermode (2001) Shakespeare’s Language. London: Penguin Books.
Bruce R. Smith (ed.) (2016) The Cambridge Guide to the Worlds of Shakespeare. Shakespeare’s World, 1500-1660. Volume I & II. New York: Cambridge University Press.
Paul Edmondson Stanley Wells (eds.) (2015) The Shakespeare Circle. An Alternative Biography. CUP.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: